Gå til innhold

Prøver å redde andunge, noen som har en andemor?


ElinJ

Anbefalte innlegg

Vi har berget en vill andunge, mor døde og de andre ungene falt ned fjellside og slo seg i hjel/ble tatt av rovfugler. Nå har vi en som har klart seg over helgen, men den er helt alene. Selv om vi berger den så vil vi jo at den skal få leve enten som vill eller hos noen som har ender fra før. Så nå lurer vi på om noen har en andemor med andunger, hvor vi kan lure inn en til :) Vi bor utenfor Bergen. Denne er antagelig rundt en uke tror vi, den har dun og begynner å få fjær i halen, på vingene og over øyet.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ok, var redd det var mislikt at jeg la ut innlegget her :) La ut to ganske like innlegg siden dette er snakk om en vill andunge, men jeg ønsker å komme i kontakt med noen som har tamme ender som kanskje kan ha mulighet til å ta til seg denne. Den ser ut til å være ganske ensom. Den har en vond fot, noe som gjør at vi tror det vil være vanskelig for den å overleve i vill tilstand. Så hvis noen har andunger, som martin her, eller helst en andemor med unger, så kanskje den kan få bli med i et kull? Foten holder på å komme seg altså.


 


Jeg har også fått tips om melorm, hvor får man tak i sånt? Selges det som akvariefisk-mat i dyrebutikker? Han elsker mygglarver, og tenker at det er en grei type mat hvis han skal bli vant til å finne mat ute :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bilde av andungen ja, men ikke av moren. Hun satt fast innenfor en fjellsikring av netting, og skrek veldig. Ungene kom etter henne og de datt ned gjennom nettingen. De fleste slo seg i hjel, bare et par overlevde fallet. Vi kjørte tre stk til veterinær, men nå er det bare en igjen. Moren var brun som alle fuglemødre.... Hun kom seg fri, men ble borte. Hun holdt til ved Gravdalsbukta utenfor Bergen. Dette er dermed rett ved sjøen, men det er høye brygger overalt så hun kunne ikke hatt ungene i tilknytning til fjæra. Hun hadde lagt ungene i skogkanten høyt oppe på en fjellskrent, ovenfor fjellsikringen. Vet ikke om dette kan hjelpe på å bestemme hva slags and dette er...


(Hmm, mulig det er jeg som er håpløs her, men ser ikke hvordan jeg skal legge inn bilde på forumet her... skal fortsette å lete...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi råd om hva vi bør gjøre med denne lille karen? Mattilsynet mente vi bare skulle avlive den, men veterinærene på dyreklinikken ville ikke det. Dette er et vilt dyr, men han vil ikke klare seg alene, og særlig ikke med en dårlig fot. Skulle gjerne satt ham fri igjen når han er klar for det, men han virker ensom nå. Han burde vel vokse opp med en fostermor og andre andunger? Kan det være noen som vil være villige til å ta ham inn? Hvis vi finner ut hva han er?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en stokkandunge, passer med beskrivelsen av hvor du fant de også, De kan lage reir et stykke fra vannet noen ganger. 


Den bør absolutt få noen å vokse opp sammen med. Må da være noen i  Bergensområdet som har svømmefugl fra før??


 


Fint du fant ut av hvordan laste opp bilder. Klikker en på knappen Bruk full editor så kan vedlegg og bilder lastes opp. 


 


 


 


post-2-0-16888000-1373815882_thumb.jpg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en stokkandunge, passer med beskrivelsen av hvor du fant de også, De kan lage reir et stykke fra vannet noen ganger. 

Den bør absolutt få noen å vokse opp sammen med. Må da være noen i  Bergensområdet som har svømmefugl fra før??

 

Fint du fant ut av hvordan laste opp bilder. Klikker en på knappen Bruk full editor så kan vedlegg og bilder lastes opp. 

 

 

 

attachicon.giffulleditor.jpg

Takk for svar, hjelper veldig å vite hva han er for noe :) Hva ville du gjort med ham...? Han har veldig livsvilje, så syns det er synd å bare avlive. Men skjønner at det av og til kan være det beste da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal avlive ham, stokkender er i utgangspunktet enkle å avle opp. Det har jeg gjort selv. Men å være den eneste kan være tøft for den. Hadde du hatt hønsekyllinger kunne den fint gått sammen med de, eller om du kjenner noen som har det. Fint at du engasjerer så mye for å ta vare på den.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg gikk innpå her, jeg håper at jeg kan komme i kontakt med noen som har ender eller lignende, sånn at han kan få slippe å være alene :) Snakket med noen som bor langt unna som driver med ender, og de sa at de blir lett ensomme hvis de er alene. Han roer seg når han får være oppe hos meg, men jeg kan ikke gå med han oppi toppen min hele tiden heller... Vi er oppe annenhver time hele natten for å sjekke at han har det bra og gi ham mat, er dette nødvendig eller klarer han seg uten dette? Han har det lunt og har varmelampe...Han legger på seg også.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om han klarer seg alene, det kan hende. Har du varmelampe så kunne du jo fått tak i noen hønsekyllinger som kunne holdt ham med selskap. Er jo flere fra Bergen og området rundt som er aktive innpå her. Kanskje andvor kan hjelpe deg, han har masse kontakter i området.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal prøve å høre :) Vi bor i en leilighet så det er ikke bare bare å skaffe en hel gjeng, han trenger jo å komme seg mer ut etter hvert også. Så vi trenger egentlig at noen andre vil "adoptere" ham. Vi har ikke mulighet til å ha ham selv til han blir voksen, da vil han ikke få det noe bra. Vi reddet ham likevel fordi vi var der da det skjedde og så at søsknene som var døde ble tatt av kråker og måser. Hadde vi bodd landlig til så hadde vi skaffet noen kompiser til ham, badedam og full pakke. Men det kan vi altså ikke her...:(


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi fikk akkurat tre Peking andunger for tre dager siden som er rett under en uke gammel.. Det er mine første ender så jeg kan ikke svare for om de hadde gått fint sammen eller ei..

Men vi bor på Sotra, så er jo ikke så langt vekk fra Bergen, men vet ikke om stokkand som kan fly hadde gått så godt i lag med en rase som ikke flyr når de blir eldre?

Kanskje Tormod kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et vel ikke noe sjans for at andungen tar med seg noen sykdommer eller lignende siden den har vært utsatt for så mye? Må bare spørre, for jeg er så ny til dette selv, men er blitt så glad i de allerede at jeg kun vil det beste for alle :-)

de sovner på brystkassen min på sofaen hver kveld når roen senker seg i huset :-D

Smelter jo hjertet disse små :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et vel ikke noe sjans for at andungen tar med seg noen sykdommer eller lignende siden den har vært utsatt for så mye? Må bare spørre, for jeg er så ny til dette selv, men er blitt så glad i de allerede at jeg kun vil det beste for alle :-)

de sovner på brystkassen min på sofaen hver kveld når roen senker seg i huset :-D

Smelter jo hjertet disse små :-)

Hehe, høres ut som tilstanden her i huset det, han ble parkert mellom puppene første kvelden og der campet han døgnet rundt de første dagene. Når han var sulten krøp han frem og gapte med nebbet. Han er veldig glad i å få komme opp og sitte på brystkassa og få kroppsvarme og kos. Står opp annenhver time om natten og gir han mat, men kommer til å venne ham av med det de neste dagene da. Er bare veldig redd for ham.

Han har vært til sjekk hos veterinær tre ganger, pluss at han bodde hjemme hos veterinær første natta. Han hadde flått på seg, men disse ble han kvitt i løpet av et døgn. Flått har en syklus som sier at de må slippe verten for å gå og legge egg, og jeg har holdt ham i en hvit boks og kunnet fjerne alle flått etter hvert som de slapp. Nå er han helt fri for det og får ikke flere heller siden han blir holdt inne hos oss. Tror ikke det skal være fare for at han har noe annet, men jeg er egentlig helt grønn på fugl så jeg er vel ikke den beste til å svare på akkurat det. De trodde han var fem dager gammel da han ble funnet på onsdag, så han har ikke vært ute i naturen så lenge. Moren hadde reir høyt oppe på en fjellskrent. Han får bade 1-2 ganger daglig og steller seg masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så kjekt å høre, ja de er utrolig lett å bli glad i disse endene :-) uansett hva så skjer så har jo du gjort ditt beste så dette kan bli en skikkelig solskinnshistorie til slutt :-D vi hentet våre på torsdag og da var de vel rundt to dager gammel, så din et nok litt større enn våre men det jevner seg vel ut siden Pekingene er en større rase :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at dette ble en solskinnshistorie : Lille Jacob, som vi kaller ham nå, har fått lov til å komme og bo hos en snill dame med tre pekingandunger. Her får han kose seg både inne og ute, han får tusle ute i gresset, bade, får masse god mat og best av alt; han har tre likesinnede å vokse opp med. Han er også fri til å velge om han vil bli der eller om han vil ferdes litt når det begynner å klø i vingene :) Kan en berget villandunge ha det bedre? :)post-3466-0-66897700-1374525158_thumb.jp


  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...