Gå til innhold

Nybegynner /bygge hønehus


Anbefalte innlegg

Har aldri holdt høner før, er snart ferdig med å bygge hønehus og har i den forbindelse noen spørsmål.


 


 - Jeg planlegger å male huset innvendig, kan jeg bruke vanlig maling?


 - Hvor får jeg kjøpt mat, formaskin?


 - Hvordan sikres hønsgården mot rovdyr? (må det vær tak/netting over, hvor dypt må det graves, maskevide)??


 


På forhånd takk for hjelpen


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Et par spørsmål til


 


 - Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe 3 høner (har ca 2 kvm hønsehus og 15 kvm uteareal), er dette et bra antall for størrelsen av hus?


 - Ønsker høner som legger egg (til å spise), hvilken rase burde jeg velge?


 - Kan høner være uten om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og utstyr fåes kjøpt hos forskjellige forhandlere. F.eks felleskjøpet.

Utegården bør ha netting tak og vegger. Maske størrelse mindre enn 2x2 altså 4, 8 cm. Jo større opnig jo flere typer rovdyr og vere redd for.

Grav ned ca. 30cm og gjerne da 30 cm ut fra veggen under bakken så dei ikkje grav seg inn.

Ellers er huse ditt fint stort nok til 4-5 høner.

Lette eller mellomstore raser er greie.

Sussex. Australorps. Italiener og vår eneste norske Jær høna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftfor og skjellsand får du på Felleskjøpet. De har også utstyr til mat og vann, men utvalget varierer veldig fra butikk til butikk. Evt. kan de bestille for deg hvis du vet hva du skal ha. Ellers anbefaler jeg nettbutikken gamebird.no eller Dagfinn Johansen husdyrutstyr.

Jeg har to jærhøner, - de legger mest egg av hønsene mine. Ganske store, hvite egg. Jeg har også to brune italiener damer som også legger store hvite egg. Disse er norsk litt roligere enn jærhønsene. Jeg liker begge rasene veldig godt. Både jærhøns og italienere har store kammer som kan forfryse om vinteren. Mine høner er veldig glade i å være ute og spretter ut så snart luka blir åpnet. Hvis det er veldig kaldt om vinteren der du bor må du tenke litt på størrelsen på kammen og evt. holde dem inne de dagene det er veldig kaldt.

Jeg har netting over hønsegården og automatisk luke sånn at de kan være ute når vi er på jobb eller borte en helg. Jeg har gravd ned netting ca. 25 cm ned i bakken.

Lykke til med høns! Fikk høre fra naboen i dag da de fikk tolv egg (de "faste kundene", familie og sånt er på ferie) at "høne"egg (helt annet enn "kjøpe"egg....) var mye bedre i smak og mye gulere enn priors sol egg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...