Gå til innhold

Alvorlig sykdom?


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme jeg blir litt nervøs når jeg leser om de forskjellige sykdommene folk har fått på hønene sine her inne,og symptomene på dem,da jeg har en silkehøne som ikke er helt i slag. For ca en uke siden satt hun mer rolig enn vanlig,og lå gjerne inne når de andre var ute. Det ene øyet er igjen nesten hele tida,og det andre ser litt rennende ut,men ikke noe verk/betennelse. Idag la jeg også merke til at det renner litt ut av neseborene på henne,og jeg kan såvidt høre litt surklelyd når hun puster,siden hun er litt "tett i nesa". Hun spiser/drikker som vanlig. Så nå lurer jeg på om noen kan gi meg et ganske sikkert svar på om dette er noe alvorlig/smittsomt eller ikke?? Det håper jeg virkelig ikke. Må legge til at denne høna kjøpte jeg for ca fire uker siden. Tidligere i vår hadde jeg også en silkehøne som blei syk,men hun bare lå hele tida og spiste ikke,sånn som denne gjør,og tilslutt døde den. Er silkehøner litt skjøre eller er det bare jeg som har vært uheldig med dem? Blir litt opgitt når det blir så mye greier bare med noen få høner... Hadde høner i to-tre år for noen år tilbake,og hadde aldri noe sykdom på dem,bortsett fra kalbeinsmidd,men det er jo ikke akkurat noe de dør av.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ja jeg ringte dyrlegen igår for og høre om hun hadde noe jeg kunne gi den syke høna,men da sa hun at jeg måtte ringe Mattilsynet istedet... :sad:  Hun hadde akkurat hørt om en i Sande som måtte avlive hele flokken sin pga den fryktede sykdommen som jeg ikke husker hva heter igjen. Så jeg frykter jo det verste... :blush: M.tils.kommer på mandag for og ta bl.prøver. Og jeg som aldri har hørt om en slik sykdom engang,og at det gikk an og ta blodprøve av ei høne hadde jeg nå aldri trodd! Høna er omtrent som før,virker kanskje litt piggere idag,men det surkler veldig når hun puster stakkars. Vet du om denne sykdommen som hun kanskje har,smitter over til egg? For jeg har nemlig rugeegg fra denne høna i maskina som klekker nå.. Hvis det viser seg at hønene her må avlives,og at evt kyllinger også må tas,da blir det full krise her altså,for sønnen min elsker disse hønene(så det blir ille nok hvis de må tas) og kyllingene er han bare sååå glad i! R.maskina står i et rom i fjøset,langt vekk fra hønene.  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste endel om ILT og IB på Mattilsynet sine sider,hvor de også har linker. Veldig nyttig og opplysende info om disse sykdommene! Der stod det bla.a at hvis det er ILT så blir ikke smitten overført til egg,så da får jeg bare"håpe" det er det,og ikke IB.... :blush:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.... Vi fikk svar etter litt over en uke,mens vi var på ferie. Ingen hyggelig beskjed og få-silkehøna hadde både IB og ILT! :sad: Og en av de andre hadde et lite snev,ellers var de andre prøvene ok. Nå har de sendt prøvene til England,venter svar i førsten av uka. Den syke høna surkler fortsatt,så den må vi nok bare ta,selv om den virker ok ellers. Mattilsynet var litt usikker på om de friske hønene måtte avlives eller ikke,siden vi bare har 5 høner,men det blir vel også avgjort i løpet av uka.... Utrolig frustrerende og få noe så alvorlige greier bare fordi en kjøper en ny høne! Men det blei en dyrekjøpt erfaring for meg-jeg kjøper aldri høner eller kyllinger igjen hvis jeg ikke vet at de er friskmeldte! Bare rugeegg heretter. Mattilsynet syntes det var litt vel mange utbrudd av disse sykdommene nå,så de kom til og ta tak i fjørfenæringa nå sa de,for og få de til og ordne opp i dette problemet. De trodde det var mange med høner rundt omkring som hadde sykdommen i flokken sin,uten og gjøre noe med det.Et lyspunkt oppi dette er at de sa det ikke var noen fare for rugeegg,så de tre gule nøstene vi fikk klekket ut får vi iallefall beholde uansett :smiley:   


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg! har akkurat vært gjennom dette selv. Måtte ta hele flokken min. :(   Hvem var hos deg og tok prøvene, Rolf Arne eller Jan Harald? Og jeg har snakket og diskutert MYE med MT om hva som kan gjøres, fra deres side, og fra våres (hobbyfjærfefolket) side. Vi må kunne komme igang med ett slags samarbeid, hvor grensen for å teste blir lavere. Og billigere. Har selv snakket varmt om dette da jeg blei intervjuet av NRK radio, nett og tv. Og lokalavisa. ;) Men nå er det nå slik at å snakke høyt om dette er litt som å tråkke i et vepsebol. Fordi; Det er den industrielle næringen som styrer dette. Pengene bestemmer. Det er forsåvidt MT også enige i. Men vi som hønseholdere må jo da prøve å gjøre det lettest mulig for oss selv tenker jeg. Jeg skulle likt å hatt ett register over testede dyr/oppdrettere som tester, for å være sikker på at man kjøper rent. Kunne snakket om dette i timesvis! ;) Men har besøk og skal lage litt frokost. 


Har forresten rugeegg i maskinen og klar for å starte pån igjen. :) 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken :smiley:  Jeg leste om deg på nettet ja,noe så trist! Og så du som hadde så mange. Ikke verst at du starter opp igjen etter og ha fått en sånn knekk .Men,det er jo like trist selv om en bare har 5 egentlig... Ringte MT idag igjen for og høre om det hadde kommet noe svar fra England siden det er ei uke siden prøvene blei sendt dit,men det hadde ikke kommet enda. Så vi går fortsatt og venter her på hva som vil skje videre.... Men de sa at den hvite høna som er syk må tas uansett,så det skal vi gjøre idag :sad:  Han som jeg kjøpte den hvite høna av har også fått besøk av Mt og fått testa hønene sine,men Mt trodde ikke det var derfra smitten kom. Han trodde heller det var fra han jeg har kjøpt de to andre silkehønene mine tidligere i våres,at de har hatt smitten uten og være syke,og på en måte blitt immune,men når den nye høna kom har ikke hun hatt den motstandskraften som de andre her hadde,og så har hun blitt syk.Så var det og oppspore han da..hadde bare fornavnet og mailadr.så den har jeg sendt til Mt. Så får vi se hva som skjer der.... Men det virker jo veldig håpløst dette her syns jeg,siden hønene kan ha smitten i seg i iallefall et halvt års tid uten at de har symptomer,eller var det opp til et år han sa tro. Det var Jan Harald som tok prøvene her. Veldig hyggelige folk iallefall,oppi all elendigheta....! Vi skulle hatt et register over friske dyr ja,helt enig! Har jo helt mista lysten på og kjøpe voksne høner/kyllinger igjen. Det er jo synd når det blir sånn. Men nå lurer jeg litt på en ting ang hønene her-hvis Mt sier at vi kan beholde de 4 andre her og bare gir oss karantene,hadde det vært best og avlive alle likevel,for og være sikker på og være helt kvitt sykdommen? Jeg regner jo med at de sier vi må avlive dem...men hvis ikke...?  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering ang.sykdommen her hos oss-vi fikk endelig brev fra Mattilsynet idag om at besetningen var båndlagt,altså blei det ikke avlivning likevel til tross for at den ene høna hadde ILT!! :smiley:  Så nå er vi veldig letta og glade her! Men synes jo det er litt urettferdig i forhold til kriola da... Men kanskje de tenkte at vi hadde så få høner,jeg vet ikke. Men vi nevnte iallefall på et tilfelle nordover hvor det også blei karantene,og det skulle de sjekke sa de,så det kan jo også ha noe og si. Den syke høna er avlivet,men de andre er friske og fine :azn:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at praksisen er forskjellig fra dag til dag.. Kjenner at jeg føler meg litt snytt.. Kanskje ekstra mye siden jeg ikke har fått erstatning heller. Føler meg litt lurt nå ja. :( Men skal de ta noen prøver av de andre fuglene da, for å utelukke smitte? Og hvor lenge er dere båndlagt? Må være utrolig deilig å få det brevet hvor det står at alle får leve. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skjønner jeg veldig godt at du føler det sånn!! Det burde jo være lik praksis hele veien når det gjelder slike saker. Det var dårlig at du ikke fikk erstatning heller. De tok prøver av alle hønene her,det var en som hadde både ILT og IB,og den har vi avlivet. De fire andre hadde "bare" utslag på IB. Båndleggingen gjelder til Mattilsynet opphever det,jeg vet ikke hvor lenge det blir. Syns synd på han jeg kjøpte den hvite silkehøna av også,Mattilsynet har vært der også og tatt prøver og det viste seg at det var derfra smitten kom.... Og han måtte visst ta alle hønene sine han også...men han hang ikke med nebbet av den grunn hørtes det ut som.. :wink: men det hadde jeg gjort altså! Så jeg kan nesten enda ikke tro at vi bare fikk karantene her,men den røde trekanten til og henge på døra kom i posten på lørdag,så da stemmer det jo :smiley: Ikke at det er noe og smile av den trekanten altså,langtifra. Vi har fått diverse regler og følge her,men likevel er det jo mye bedre enn og måtte avlive! Håper du får en fin høneflokk igjen etterhvert da! Lykke til videre!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Å, det var trist å høre, Silkehans. :(
Jeg fikk også sykdom i flokken min for et år siden. Mattilsynet kom og tok prøver og det viste seg heldigvis at det "bare" var mykoplasma. To høner ble avlivet og resten av flokken ble friskmeldt. Jeg kom godt ut av det i motsetning til mange andre som har hatt sykdom hos hønene sine det siste året...

 

Jeg håper du ikke har mistet troen på et friskt hønsehold og vil starte på igjen med friskt mot når det verste mismotet er borte. Det er jo så morsomt med disse små skapningene. :)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :smiley: Jeg har jo tre nydelige silkekyllinger igjen,og har lyst til og ha de videre pluss noen flere til våren hvis jeg får tak i. Men jeg er jo litt nervøs ang og kjøpe nye høner heretter...eller gi bort/selge høner eller haner. Man kan tydeligvis aldri vite....Det synes jeg er det kjedeligste og tenke på. Orker ikke alt dette styret en gang til.... :sad: Har fått høre av noen at det var dumt og kontakte Mattilsynet,siden det blei sååå mye greier utav det. For hvem vet om det ligger noe gjødsel igjen ett eller annet sted,som ungene har tråkket i? Jeg visste jo ikke at høna var syk før etter ca 4 uker. Og hva hvis hønene hadde gått fritt? Nå må vi grave opp hele hønsegården..men da måtte vi kanskje gravd opp hele eiendommen...? Så jeg kommer nok bare til og kjøpe rugeegg videre evt.og ta evt haner det blir for mange av. Men tross alt enig i at det er moro med høner ja!! :smiley: Når våren kommer har jeg forhåpentligvis glemt det verste.... :wink:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...