Jump to content
Emil Sebastian

Frittgående vaktel

Recommended Posts

Tenke å begynne med Vaktler på et nokså ødeliggende småbruk langt i fra naboer. Tenke og ha en innendørs innhegning i fjøset med eventuell passasje til utendørs innhegning gjennom veggen, men....

Det jeg lurer på er om noen har prøvd å la vaktlene vandre fritt deler av dagen? Vil de eventuelt trekke inn i en trygg innendørs innhegning om kvelden, eller kommer de til å stikke av om de får sjansen?

Hvis du lar vaktlene gå fritt, tror jeg du må regne med å måtte kjøpe deg nye ;) Men i en innhegning utendørs vil de nok kose seg tenker jeg! Vaktler elsker å sandbade, og trives best med å holde seg nede på bakken og ha skjulesteder som de kan gjemme seg i.

Hehe, ja dem tror jeg aldri du ser igjen isåfall. Men lag en fin innhengning til dem, og gi dem melormer en gang iblant så får du lykkelige vaktler :)

Så de kan ikke gå ute slik som høner? Er helt ny på dette. Har hatt dverg høns før og det som jeg synes var mest koselig var at de bare levde fritt på tomta vår også gikk de inn og la seg til kvelden. Det er helt umulig å få det til med vaktler?

Om det er umulig skal jeg ikke bastant påstå, men jeg kan ikke se for meg at det går an å få til frittgående vaktler som holder seg hjemme. De virker ikke å ha samme forhold til omgivelsene som hønene. Høns ser ut til å se seg litt mer omkring og ha kontroll på hvor de er, og liker seg aller best der de er godt kjent og føler seg trygge. Mens vaktler....de bare piler avgårde i den retningen nebbet peker uten at det ser ut som de har noe annet mål enn å bare forlate det stedet de nettopp satte beina sine på. Flyr godt gjør de også :) Et tips hvis du skal prøve å slippe dem ut: La være å slippe ut de hvite om det er snø. Og er det barmark, slipp ut bare de hvite. F.eks. viltfarget vaktel ute i gresset er veldig godt kamuflert!

Om det er umulig skal jeg ikke bastant påstå, men jeg kan ikke se for meg at det går an å få til frittgående vaktler som holder seg hjemme. De virker ikke å ha samme forhold til omgivelsene som hønene. Høns ser ut til å se seg litt mer omkring og ha kontroll på hvor de er, og liker seg aller best der de er godt kjent og føler seg trygge. Mens vaktler....de bare piler avgårde i den retningen nebbet peker uten at det ser ut som de har noe annet mål enn å bare forlate det stedet de nettopp satte beina sine på. Flyr godt gjør de også :) Et tips hvis du skal prøve å slippe dem ut: La være å slippe ut de hvite om det er snø. Og er det barmark, slipp ut bare de hvite. F.eks. viltfarget vaktel ute i gresset er veldig godt kamuflert!

Tusen takk! Får se om ikke jeg får laget et bur som gjør det enkelt å sosialisere med de uten at jeg må slippe de ut. :)