Jump to content

bildet av en villkalkun(tror jeg)

Recommended Posts

mener å ha blitt fortalt at bronsjekalkunen har hvit yterst på "hale stjerten"på fjøra... mens vilkalkun er brune hele veien..

min bronsjekalkun-høna agda har hvite fjør ytterst på stjerten men disse 3 som skal være villkalkun er brune..

jeg vet ikke åssen det skal være..... skal prøve å ta noen skikkelig gode bilder av de alle så kanskje dere vet

• 2 months later...
  • 4 weeks later...

Sjekka litt nøyere.  :blush:

Her er bilder fra Feathersite: http://www.feathersite.com/Poultry/NDG/BRKWildTurkey.html

Eastern wild turkey: http://www.wildlife.state.nh.us/Wildlife/Wildlife_profiles/profile_wild_turkey.htm

Ser ut som jeg og Tormod og Prisilla kanskje har vært litt for kjappe og skråsikre her. Jeg begynner å tvile litt!  Ser ut til at det er villkalkuner i USA som er større...

Her er om den som jeg tenkte på da jeg svarte, som er en mexicansk art: http://en.wikipedia.org/wiki/Ocellated_Turkey

"Ocellated Turkeys are much smaller than any of the subspecies of North American Wild Turkey, with adult hens weighing about 4 kg (8 pounds) before laying eggs and 3 kg (6–7 pounds) the rest of the year, and adult males weighing about 5–6 kg (11–15 pounds) during breeding season."

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 months later...

Røsker opp litt her..Det er ingen grunn til og tro at det ikke er en amerikansk villkalkun..Syntes også det ser sånn ut ifra de kjennetegnene som kjente..Har også begynt og bli ganske "vanlig"og fine hos fugleintreserte på østlandet..Kjener til flere i indre østfold og akershus som har det..

Det kan selvsagt være villkalkun, men hvor er den kommet fra? Det er et viktig spørsmål i en sånn sammenheng. For en del år siden fantes det ikke villkalkun i Norge, husker jeg fikk se en i Danmark for lang tid tilbake. Det er to typer villkalkun som Arne nevner lengre opp, Ocellated Turkey (Meleagris ocellata), Wild Turkey (Meleagris gallopavo), førstnevnte er utbredt i Mexico og Guatemala, men den andre som er ganske lik bronsekalkun er utbredt i Nord-Amrerika. Det er denne  siste som er aktuell i denne sammenhengen.

Nå trodde jeg dette handlet om hvorhvidt det var en villkalkun eller ikke,ikke hvordan den er komet hit..Jeg ser vel hvor du vil hene tror jeg...de har vel ikke akurat komet på sine egene vinger til norge..Men som du sier selv så du noen i danmark for mange år siden,så da ligger det vel litt i kortene hvordan vi plutselig har fått det her hjemme og..Stena Line selvfølgelig.. :laugh:  neida,det var color line..

Der har vi jo "problemstillingen"..Nå er det jo ikke sikkert "importøren" akkurat står med et "villkalkun"flagg og vaier i lufta på landsutstillingen for høns og andre fjærkre..Og ikke er det sikkert han vil selge til de som følger litt med på hva som fins og ikke skulle finnes i norge..Men litt fortjeneste på det eventuele avkom komer sikkert godt med..Da er jo vi fuglegærne med sånn middels dårlig kritisk tankegang et godt mål..(sier ikke at alle fuglegærne har det)..Og prisen? tja,med et relativt snevert kalkunmiljø så skal mann jo bli kvitt de og,men jo,har hørt at prisen ikke akurat er Bronsjekalkun pris nei..Jeg tenker mere på innavlsratingen på de jeg da,kan jo ikke være mye og bygge videre på hvis det skal holdes rent.??

• Upvote 1

Jeg tror desverre de som er kritisk til ulovlig import er unntaket. "Vil ha, vil ha" vinner nok over moralen i de aller fleste tilfellene. Til og med tillitsvalgte i lokalavdelinger av NRFF kjøper dyr fra ulovlig import. Men en skal ikke forlange at nybegynnere skal vite hva som er lovlig og ikke lovlig innført.

Tror nok det er bortimot umulig å holde gener på så spesielle dyr som villkalkun rene i Norge, kanskje er de blandet med bronskje før de kom inn i landet også?

Jo,helt enig med deg der,men jeg skjønner det veldig godt,når det skal være så forferdelig vanskelig og få noe nytt til lands..Det er jo så tungrod og pappirmølle ut av en annen verden..Hva er det dem er så redd for??Smitte og sykdommer?Hva med alle villfugler som komer luftveien?Som har hatt innpass overalt på sin ferd til og fra norge..Ja,det er vel kanskje blandet inn med bronsjekalkun..

Det er vanskelig med import ja. Noe av skyldes at regelverket virker innfløkt for en vanlig person. Men det er viktig å beskytte norsk landbruk mot smitte utenfra. Vi har et dyrehold med lite sjukdom i forhold til andre land. Det er viktig at regelverket ikke gjør at mange importerer ulovlig også, derfor bør det være enkelt å forstå.