Gå til innhold

Beste middel mot rød fuglemidd (blodmidd)?


Arne aka norwegian

Anbefalte innlegg

Etter tjue år med hønsehold har jeg plutselig fått kraftig angrep av blodmidd. Hva er det beste middelet, det mest effektive?


Må jeg ha reseptbelagte midler eller er det noe som er i fritt salg som er godt nok?


 


Er det en fordel å bruke et flytende middel etter rengjøring, og så røyk eller spray etterpå? Eller holder det med én av tingene?


 


Har lest at jeg må ha en ny behandling 5-7 dager etter den første or å få tatt uklekka middegg. Bruker dere samme middel da?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem
Milba - stopp kjøpt hos felleskjøpet, aktiv i 6 veker. Berre til sprøyting av hus og innventar.

 

980104299738.jpg

 


Oppvarming til 60'C og sprøyting av Foksim (midd drepande stoff), har gitt gode resultat i bekjempelse av denne midden.

Kanskje støvsuge og så bruke varmdamp?

Alternativet er å behandle alle hønsa med spot on preparat medan behandling/sanneringa pågår Det er viktig å avgrense at villfugl har tilhold i eller i nærheita av hønsehuset. Snakk med vet.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg til stadighet at dere som er så opptatt av hønsenes ve og vel, samt naturen, reklamerer for produkter som er svært giftige.


 


Dette står på databladet for Milba stopp:


 


Sikkerhetsregler for Milbastop ultra

Gift. Flytende konsentrat.

Virkestoff: Cyphermetrin 150 g/l

Inneholder: hydrokarbon blanding, mindre enn 25%

Antennelig. Irriterer luftveiene. Helseskadelig. Kan forårsake lungeskader ved svelging.

Gjentatt kontakt kan føre til hudirritasjon.

Dampen kan medføre svimmelhet.

Kan ha langvarig giftig virkning for vannorganismer ved tømming i vann.

 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg til stadighet at dere som er så opptatt av hønsenes ve og vel, samt naturen, reklamerer for produkter som er svært giftige.

 

Dette står på databladet for Milba stopp:

 

Sikkerhetsregler for Milbastop ultra

Gift. Flytende konsentrat.

Virkestoff: Cyphermetrin 150 g/l

Inneholder: hydrokarbon blanding, mindre enn 25%

Antennelig. Irriterer luftveiene. Helseskadelig. Kan forårsake lungeskader ved svelging.

Gjentatt kontakt kan føre til hudirritasjon.

Dampen kan medføre svimmelhet.

Kan ha langvarig giftig virkning for vannorganismer ved tømming i vann.

 

Kilde: http://atec.no/files/2012/06/Datablad-MilbaStopUltra.pdf

Kanskje dette faktisk virker. Ser ikke at du anbefaler et annet produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt virker det. Gift pleier å virke. Men er man litt bevisst på hva man gjør så bruker man ikke gift der levende dyr skal oppholde seg. Hvem ville sovet i en seng som var sprayet full av gift, eller oppholdt seg i et rom der luften var full av giftstoffer? Det er levende dyr vi driver med. 


 


Jeg tror vel at det ikke er så veldig vanskelig å finne alternative midler. Jeg ønsker ikke å drive promotering av egne produkter her, men jeg har gjort et beviss valg i min nettbutikk på å la være å selge produkter som er helseskadelige for både dyr og mennesker.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smite spray( kjøpes hos Gamebird.no ) er effektiv og et ufarlig stoff for fuglene og oss selv .


 


Viktig med god reingjøring av hønsehus/utstyr før sprøyting skjer ...alt av vagler ,utstyr og løse ting som f.eks lys må plukkes bort og reingjøres grundig ( bruk klorin til reingjøring i så varmt vann som mulig ,la det bli helt tørt før sprøyting ) .


Spray godt i alle kriker og kroker ,gulv ,tak ...steng av rommet hvis mulig .Gjenta sprøyting dagen etter .


Inn med reint utsyr ,nye vagler etc når alt er tørket opp og fuglene skal behandles i to omganger med samme sprayen med 5-7 dagers mellomrom .


Klær/ fottøy som er brukt under behandling av huset/rommet må reingjøres grundig slik at mulighet for overlevende midd ikke blir ført inn på nytt i huset .


 


Smite virker ikke som kontaktgift ( slik permethrin gjør )men virker over tid og det er et effektivt middel ..


Spot-on midler er "lettvint" løsning og ikke beregnet på våre fugler ( de fleste bruker midler laget for sau/hund...) og er en stor belastning for individet..


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er også kraftig angrepet,og blir ikke kvitt dem! Blir snart desperat her!! Har prøvd pro smoke i flere omganger med ca 6 dgr imellom, rensket bunndekke flere ganger,stallosan f brukt oftere, vask med virkon s, chock spray i rommet, chock spray direkte på midden i sprekkene, men de kravler like herlig rundt der. De formerer seg jo i en enorm fart,så jeg vet ikke min arme råd nå! De er overalt!! Bare jeg går inn der så kravler de på meg også, og jeg haaaater kryp. Hønene legger mye mindre egg, og jeg ser at de ikke har det godt. De klør mye stakkars :( å behandle selve hønene er jo greit,problemet er at hønsehuset har sprekker overalt. Det er i en eldre del av en 200 år gammel bygning, så sprekker blir jeg ikke kvitt. Blir jeg heller ikke kvitt midden? Det er både svart og rød. Vi bor i skogen, så villfuglene er overalt. Må jeg ta livet av dem? :,(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse midlene tar nok livet av de, men som du selv er inne på hjelper det lite dersom du ikke greier å ta knekken på selve kilden.

 

 

 

 

Har du prøvd Smite middpulver? Jeg er midlertidig tom for det, men skal få inn nytt parti. Det er forebyggende, og kan strøs over alt uten at det er farlig for fuglene. Midden dør når den kommer i kontakt med den. 

 

 

 

 

 

smite-mite-powder-1kg-300_387.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis angrepet av midd er så kraftig som du beskriver Minibonden så burde ikke dette bygget /rommet brukes som hønsehus...I og med at du ikke har mulighet for å sette inn tiltak som dampvasking ( dampbehandling av alle flater ,sprekker og lignende med temp på 65 grader ) Det dreper alle typer insekter/ utøy ..


Dampvasking blir brukt av verpehøns produsenter for å bli kvitt midd ..


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg har tenkt samme tanken. Rommet består av treplanker i tak og på vegger. Og de kan gjemme seg bak lister o.l Vi satte opp respatex plater halvveis opp på veggene, og vinylgulv for å lette rengjøring, men hadde ikke sett for meg problemer av denne art. Jeg kan jo forsåvidt dampvaske, man får vel leid slike kraftige dampmaskiner? Og da dør de?? Men da blir det jo fukt i treverket, og det er vel ikke bra for hønene? Har ikke noe sted å ha dem mens jeg holder på, og nå er det minusgrader på natta så jeg vil ikke la de være ute om natten stakkars. Men jeg vil tro dette vil bli et tilbakevendende problem pga alle fuglene. Hønsegården er 150 m2 under trær så de skulle få skygge på dagtid, men fuglene ødelegger jo alt.

Tormod: jeg tror ikke jeg klarer å få middpulveret bak lister og plater og alt. Ser for meg at dette er nærmest en håpløs kamp jeg er dømt til å tape. :( Tåler midden minusgrader forresten? Stakkars fine hønene mine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...