Jump to content
ah09

hønsehustråden min :)

Recommended Posts

Da starter vi endelig, etter mye att og frem, å bygge hønsehuset vårt :D vi venter nå på et materiallass, så er vi igang. Huset skal være rundt 49 kvm, fikk det godkjent i vinter.

Nå står en hel gjeng på rundt 30 stk hedemoraer, i huset til smålensgjessene mine, å venter på å få nytt hjem, før vinteren kommer :)

Har måttet tatt 14 haner til nå der, å det er vel kanskje 8-10 igjen der, men skal nok ha de fleste av de, får se etterhvert hvordan de oppfører seg mot hverandre, og andre.

Om noen har gode råd underveis så er jeg takknemlig for det :)

Da var dagen endelig kommet :D idag kommer geavemaskinen, å graver opp til avløpsrørene, og dreneringsrørene, og murblokkene til fundamentet kommer hjem idag.

Det tar nok en dag og to å få gjort, så skal det fylles med grus over rørene og byggingen av reisverket kan begynne :)

*GLEDER MEG*

Kommer med bilder etterhvert, kom gjerne med innspill :)

Gravingen har begynt :) Akuratt nå ser det bare helt forferdelig rotete ut...å vi drar inn tonnevis med gjørme, under skoene :tongue: Så gleder meg til det er ferdig, at rørene er på plass, å vi får gruset opp, så blir det mye rensligere med en gang..

Men ihvertfall så er vi kommet enda  litt lenger :) Det dere ser på bildet utenom alt rotet, er drenering under hønsehuset, samt der avløpsrørene skal komme. Jeg skal ha vask i forgangen, så jeg kan skylle utstyret osv. Å så skal jeg ha automatisk vanningsannlegg inne hos hønsene, som er av oppsamlet regnvann som skal samles fra taket på hønsehuset, oppi 1000 liters tanker. De skal drikke av drikkenipler, å under disse skal det være en renne som samler opp vann, om de skulle lekke, e.l, så det ikke renner ut på gulvet i hønsehuset.

post-1173-0-56670400-1384162155_thumb.jp

post-1173-0-30715500-1384162158_thumb.jp

post-1173-0-42360900-1384162164_thumb.jp

post-1173-0-39500300-1384162170_thumb.jp

post-1173-0-76893000-1384162175_thumb.jp

post-1173-0-99829400-1384162184_thumb.jp

post-1173-0-94635500-1384162192_thumb.jp

post-1173-0-28525400-1384162197_thumb.jp

post-1173-0-15610100-1384162774_thumb.jp

I helgen røk det selvsagt en slange på gravemaskinen, så det vil nå ta enda lenger tid å få gravearbeidet gjort, men det går da den riktige veien hele tiden, om enn noe sakte nå :)

Kommer med flere bilder etterhvert :) Det neste vi skal igang med nå, er å legge singel, og rør på plass, å pukke/gruse hele plassen, der huset skal stå, samt 2 meter foran huset,d er de skal få en stenkiste å gå på, før de går inn og ut av hønsehuset for bedre renhold i hønsehuset :)

Legger til enda et bilde, som igjen viser mye rot, men det må bli verre for å bli bedre, er den neste trøsten med det :tongue:

Her er ihvertfall baksiden av eiendommen vår, som ikke brukes til noe nå, så her har jeg grovt skissert hvor hønsehuset kommer til å stå :)

Det tar mye lenger tid med gravingen enn hva jeg trodde, det må graves grøfter med fall, det skal vadres av, måles med laser osv, så ting tar tid, men det går hele veien rette veien, om enn noe sent, så er det bedre at det tar tid, så blir gjort skikkelig :)

Kom gjerne med innspill, spørsmål, eller hva som helst, setter bare pris på det :)

Det lille huset uten tak, er et lite hus som de skal få til sandbad ute, med overbygg over, om det snør osv.

Aøt rotet som står under halvtaket ved buen, er materialer, og vinduer osv som skal i hønsehuset. det er også en stor stablet haug med takpanner til huset, samt 1000 liters tanker til vanningsannlegget.

post-1173-0-57287900-1384324722_thumb.jp