Gå til innhold

eggløs!! :(


Monahel

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har en gjeng med diverse høner. 
Jeg har 2 sussex, 3 plymoth rock, 6 div. kryssningshøner (vet ikke hva slags rase de er av) Altså så har jeg 11 høner.  Alle er ca 1,5 år.
Videre har jeg 2 Sussex haner. De er brødre og er ikke i tottene på hverandre, men det hender de vil ha samme dame.... 

Jeg har hatt de siden påske, og rette etter påske la de opptil 7 egg om dagen. 
Nå siden tidlig i sommer, juni ca, har det bare vært den ene sussex'n som har lagt 1 egg pr. dag. Alle andre har stoppet. 

De har riktignok fått mer fjær ol. nå enn i sommer, og jeg har lest det kan være grunn for at de stopper å legge egg, men kan det være andre ting?? De må vel være ferdig med den fjærprodusjonen nå snart vel? Holder den på i månedsvis? 

De går mye løse om dagen, ute i det fri men av og til går de "bare" uten i hønse gården også. De har alltid tilgang på reint vann, sjellsand og mat. Jeg har til nå brukt "egg fjør" fra felleskjøpet, men skal gå over til "kromat 110" når foret er tomt. Dette foret fikk de da vi overtok høene til påske. Forje eier gav bare kromat til de. (itillegg til matrester og iv da...) Videre får de mail og div frø innimellom...... 
Skjønner ikke hvorfor de ikke legger egg.... :( 

Håper noen kan hjelpe meg! 

 

Hilsen frurstert hønseeier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det var en veldig lang pause de tatt disse hønene dine, så jeg skjønner du lurer litt på hva som skjer. Her har hønene som var klekket i fjor vår tatt pause 1-2 mnd i forbindelse med myting, så jeg synst det er litt rart at dine har streika i ca.4 mnd nå. Kanskje er det Fjør-fôret som er årsaken? Har ikke hørt særlig skryt av det fôret. Eller det kan være som Prisilla sier, at de er gjennom en langvarig myting. Det positive er at de har hatt en lang hvileperiode nå, og forhåpentligvis vil verpe bra når de kommer igang igjen :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir det spennende å se om de begynner å legge egg igjen når keg begynner på kromat foret de hadde i utgangspuktet. Dog det ser ut til at de koser seg med maten. Masse kose klukke lyder når de "oppdager" foret ute på plenen... :-p

Ja jeg syntes også at mytingsperioden har vart veldih lenge, så nå håper jeg bare forbytte gjør susen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hønene mine er tre år og legger egg så det suser !!! Noen av de mistet fjær og jeg trodde det var årsaken til at det ikke var egg en stund , men jeg vet hva årsaken var i dette tilfellet . De hadde ikke nok lys . Nå har de lys på fra tidlig morgen til sent på kveld og legger egg som aldri før.  :dans:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmm, her får jeg ikke tak i kromat lenger på FK, kun fjør.. Og her er det heller ingen egg, kanskje det er grunnen.. Trodde de hadde slutta med kromat jeg.. 

Sist jeg var på felleskjøpet så hadde de Kromat 110 så jeg håper ikke de har sluttet med det, for ettersom mine høns er litt kresene, så vil de bare legge egg på kromat.

Kanskje prøve en annen felleskjøpet butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...