Gå til innhold

fôrtype og egglegging...?


Monahel

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt problemer med at hønene mine ikke vil legge egg.

jeg har ei av 10 høner som legger 1 egg pr. dag. disse hønene er ikke gamle, ca 1,5år født juni 2012, og de er nå ferdig med mytingen. Alle har tykke,mye og gode fjær.

Da jeg overtok de i påsken 2013 brukte forje eier å gi de Kromat 110. fra påske og til slutten av mai la de godt med egg, ca 5-7 pr dag. Men etter dette har det kun vært denne ene som har lagt egg.

Vi har gått over til å gi hønene foret fjør-egg fra felleskjøpet. Er det noen her som har erfaringer med at hønene ikke legger egg av det?? Det skal jo være et oppdrettsfor....

Tips noen!? Det setter jeg stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Fjør egg skal være et verpefôr, men jeg har hørt flere påstå at hønene verper dårligere av det. Det smaker visstnok ikke særlig heller, og lukta er litt "merkelig". Har du brukt Fjør-fôret lenge? Vi brukte det noen uker i vår, men merka ikke noen spesiell endring i verpinga.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! 
Nå har hønene spist opp nesten en sekk med kormat 110 og de har begynt å verpe igjen. Jeg er overbevist om at det er foret som gjorde det! 
Fjør-egg er ikke et godt for for mine høner i hvertfall!! 
Glad jeg har funnet ut av det, og at det ikke er noe galt med hønene mine. 

Jeg har 1 susex høne og 2 haner, 3 plymouth rock, 1 dansk landhøne og 5 diverse høner, men tror det er bla. Lohan. den ene er brun, en er helt sort, to er sorte med hvit spraglete og en er sort med brun spraglete.
De har fått fritt ute siden varmegadene kom etter påske, og de har regulert dette selv. de har også lys på inne og rødt lys på de nettene det er ekstra kaldt. 
Men som sagt, nå får vi 3 egg om dagen, pluss susex'n er klukk så ho legger ikke egg nå, men det har ho gjort. Ho er den eneste som har lagt egg på fjør-egg foret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...