Jump to content
Monica på Haver

Skadet høne etter hundeangrep

Recommended Posts

Trenger litt råd...raskt. Dvergkochin høne ble tatt av hund tidligere i dag. Av de skadene jeg ser er det en flerr på nedre del av ryggen der huden er åpen og ligger løst. Ca 7 cm. Musklene ligger blottet og jeg ser et tannmerke inn i muskelen. Høna er blitt tørket og ligger under varmelampe eller på fanget. Virker merkelig nok i ok form. Spiser og drikker bittelitt. Kan gå, men er litt ustø. Kan flakse med vingene. Hun er våken og kvitt i blikket. Når det gjelder bittet, har jeg fått vite at det er ca 80% sjanse for at hun får en infeksjon. Noen som vet når dette eventuelt vil vise seg? Når det gjelder såret trenger jeg også tips. Jeg klarer ikke å få sårkantene sammen. Vil det likevel kunne gro dersom jeg ikke får infeksjon i det? Bør jeg fortsette å skylle det eller hindrer det groprosessen? Har nå tapet litt sammen og bandasjert. Såret vesker litt. Vil så gjerne at dette skal gå bra. Dette er vår kjæreste høne.

Håper på raske svar.

Indre skader syns desverre ikke fra utsiden..Men slikt kan gå bra også.Har ei høne,hun er nå 8 år og som 1åring var hun i gapet på reven,den slapp henne i skrekken av å bli jaget av et rasende menneske....hun hadde huller etter tennene i ryggen og jegvar helt sikker på at hun kom til å dø,tenkte vi fikk se det an. men hun ble aldri slapp og sårene grodde fint uten noen behandling,de ble rett og slett ikke betente,så det går heldigvis an å ha flaks også..  Trist det ikke gikk slik med høna di :C

Indre skader syns desverre ikke fra utsiden..Men slikt kan gå bra også.Har ei høne,hun er nå 8 år og som 1åring var hun i gapet på reven,den slapp henne i skrekken av å bli jaget av et rasende menneske....hun hadde huller etter tennene i ryggen og jegvar helt sikker på at hun kom til å dø,tenkte vi fikk se det an. men hun ble aldri slapp og sårene grodde fint uten noen behandling,de ble rett og slett ikke betente,så det går heldigvis an å ha flaks også..  Trist det ikke gikk slik med høna di :C

Det er godt å høre at det finnes solskinnshistorier også. Naboen som eier hunden, vet at bikkja har tatt høner i hagen min, men han har fortsatt ikke kommet innom eller ringt. Er skuffet over det. Nå tør jeg selvfølgelig ikke ha de frittgående mer.

Trist eg har sjølv berga høner som har fått bitt etter rev. Har rensa godt stripsa såret sammen og bandasjert. Når det kjem til naboen hadde eg krevd at han skaffa ei ny verpeklar høne, ei anna løysing er sjølvsagt å annmelde til Politiet eller å ringe dyrebeskyttelsen. I enkelte byar/ kommunar hentar dyrebeskyttelsen laushundar. Kanskje det er ein fin lærepenge..  ;)