1977kjetil Posted October 27, 2013 Report Share Posted October 27, 2013 Når ser man kjønnet på de? Hva ser man etter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted October 28, 2013 Report Share Posted October 28, 2013 Hanane får utvikla kammen (snabelen i panna) relativt tidleg. Etter kvart vil kjønna også vere lette å sjå med at hanane får den karakteristiske blå fargen rundt hodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted October 28, 2013 Report Share Posted October 28, 2013 Det tar 10-12 uker før du kan med noenlunde sikkerhet se kjønnet på bronsjekalkun. Da begynner "snabelen" over nebbet på hannen og vokse, hannen får også kraftigere og lengre føtter enn hunnen. Hannen begynner å "gobble", lage den velkjente lyden fra hanner. [media]http://youtu.be/cztadzebEns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1977kjetil Posted November 13, 2013 Author Report Share Posted November 13, 2013 Tusen takk for svar ,men blir ikke sikker på kjønnet på de... Har tatt noen bilder jeg tenkte å prøve å legge inn, om noen kan hjelpe..Er det bare hanen som lager lyd?Mener de er 3-4månder nå, mulig litt eldre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted November 16, 2013 Report Share Posted November 16, 2013 Høna sin lyd er nesten slik "pot-pot-pot" i lyse tonar. Crullwitsleren din ser ut til å vere høne. Den på bilde nr 9 ser ut som ein hane. Mulig du har ei par av Bronse (?) Hønene er ein god del mindre enn hanane. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frode246 Posted November 19, 2013 Report Share Posted November 19, 2013 Crøllwitzeren på bilde 5 ser ut som hane, mens den som sitter på vaglen sammen med bronsene ser ut som høne. Dersom disse bildene viser den samme kalkunen har jeg dessverre ingen anelse.De 3 bronsene som sitter sammen på vaglen synes jeg dessverre ser ut som haner alle 3. Den forreste har altfor lang snabel til å være høne, og den til høyre bak har allerede tydelige "kuler" i hudfoldene på halsen. Alle disse 3 har like godt, og velutviklet hakelapp.Det kan godt være at du har bare haner siden du ikke ser forskjell. Når de er 4-5 måneder, burde du forholdsvis enkelt se forskjell dersom du har begge kjønn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1977kjetil Posted November 19, 2013 Author Report Share Posted November 19, 2013 Tusen takk.. Så vis bronsen har "kuller" i hudfollene på halsen er det hane? Da er alle haner.. Crøllwitzerene er to forskjellige på bildene ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frode246 Posted November 21, 2013 Report Share Posted November 21, 2013 Da er det nok dessverre 3 haner du har. Hønene får kuler i hudfoldene de også, men på langt nær så store som hos hanene. Og i så ung alder som 4-5 måneder har iallefall ingen av mine høner hatt slike enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1977kjetil Posted November 29, 2013 Author Report Share Posted November 29, 2013 Tusen takk for alle svar. Da har jeg vært avgårde å fått byttet de, så nå har jeg 4høner og 1 hane Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Torkel AG Posted January 21, 2014 Report Share Posted January 21, 2014 Hvem har du fått tak i Br,kalkun fra? Trenger ny hane som er helst 7-8 Mnd gammel. Snarest. Mvh Dan T AG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1977kjetil Posted January 31, 2014 Author Report Share Posted January 31, 2014 En Tysker som bor i Skotselv. Tror han bare har de han skal avle på nå, han har nok slaktet resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vennerod Posted March 10, 2014 Report Share Posted March 10, 2014 En Tysker som bor i Skotselv. Tror han bare har de han skal avle på nå, han har nok slaktet resten. Hei jeg ønsker å begynne med bronsekalkuner, har du navnet på han i Skotselv? mvh Synnøv i Lier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfanett Posted June 24, 2015 Report Share Posted June 24, 2015 har to stk dem er ca 3-4 måner virker for meg han begynt spille. virker sånn er et par jeg har fått skal legge ut bilde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts