Arne aka norwegian Posted November 1, 2013 Report Share Posted November 1, 2013 I denne Facebookgruppa har Lars Rem skrevet at Genbanken skal sette inn islandshøns neste år. Noen som vet noe om det? https://www.facebook.com/groups/346525588721176/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikki Posted November 1, 2013 Report Share Posted November 1, 2013 Det har heller ikke jeg hørt noe om, men det måtte jo være flott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 2, 2013 Author Report Share Posted November 2, 2013 Noen på FB hadde vært i kontakt med Genbanken og det medfører visstnok riktighet! Men det blir ikke salg før de får kyllinger til våren. Men i alle fall en KJEMPE gladnyhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikki Posted November 2, 2013 Report Share Posted November 2, 2013 Så bra, bra noen verdsetter genbanken og ikke bare er negative til den. Jeg personlig er positiv. Da er det også fint å bo så nærme som vi gjør! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 2, 2013 Author Report Share Posted November 2, 2013 Hvorfor i all verden skulle noen være negative til Genbanken??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted November 3, 2013 Report Share Posted November 3, 2013 Jeg gjengir svaret jeg fikk fra Torbjørn Tangen på Genbanken i en mail til meg: Hei.Ja de ryktene…. Men de er nok sanne… Islandshøna er på plass, og har vært igjennom karantene, reprodusert, sertifisert av Mattilsynet, for så å bli tatt inn på Genbanken som rugeegg… Dyra er nå ca 18 uker gamle og viser et stort mangfold. Kanskje dette er en høne identisk med den gamle Norske landrasen, som igjen er opphavet til Jærhøna?????MvhTorbjørn Meget spennende spør du meg, og bra vi har Genbanken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikki Posted November 3, 2013 Report Share Posted November 3, 2013 Enig! Dette blir moro! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 3, 2013 Author Report Share Posted November 3, 2013 Noen som vet hvor islandshønsa på Genbanken stammer fra?Har de importert fra bevaringsbesetninger på Island? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted November 3, 2013 Report Share Posted November 3, 2013 Jeg formidler videre hva Torbjørn skriver til meg på mail: Våre Islandshøner kan tilbakeføres til 2-3 ulike besetninger på Island, som visstnok skal være renavlede tilbake til 1960 tallet.. Det er ymse fargevarianter, mange med både topp og rosenkam.. De viser sterkt flokk-instinkt, godt ruge-innstinkt, er gode flygere og för-søkere.. Med andre ord, mer primitive enn våre jærhøns, og virker lite foredlet… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 3, 2013 Author Report Share Posted November 3, 2013 Takk Tormod! Dett er noe av det beste som har skjedd på hønsefronten på lang tid! :-D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted November 3, 2013 Report Share Posted November 3, 2013 Enig Arne. Hvordan ser du islandshønsene i forhold til artikkelen din om Jærhøns - siste rest av de norske landhønsene? Kan islandshønsene være opphavet til jærhøns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted November 3, 2013 Report Share Posted November 3, 2013 Dette var gode nyheter Vi har en liten flokk islandshøns selv, og liker de svært godt. Skulle vi hatt bare en rase her på gården, hadde det ikke vært noe vanskelig å velge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 3, 2013 Author Report Share Posted November 3, 2013 Ja, Tormod - på mange måter kan en vel si det. Men det er vel mer korrekt å si at de har felles opphav.Men samtidig må en vel regne med at det har kommet til litt nytt blod på Island på 1000 år. Og genetisk drift, at en isolert gruppe utvikler seg i en annen retning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feeders Posted November 12, 2013 Report Share Posted November 12, 2013 Jeg har fått tak i de hønene som er mor til alle hønene som nå er i genbanken. Dette er veldig fine og koselige høner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 12, 2013 Author Report Share Posted November 12, 2013 Feeders: Hvor stammer de fra? Er de importert fra Island? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feeders Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 Dette er ruge egg som er importert fra Island, gjennom bekjentskaper fra Thorbjørn Tangen, som jeg forøvrig fikk kjøpt hønene av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted November 27, 2013 Author Report Share Posted November 27, 2013 Dette er ruge egg som er importert fra Island, gjennom bekjentskaper fra Thorbjørn Tangen, som jeg forøvrig fikk kjøpt hønene av. Gratulerer! Da er du førstemann som får dyr fra de nye linjene! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts