Jump to content

Syke høner, og noen kyllinger

suss-x
 Share

Recommended Posts

Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Har en hønseflokk på seks høns som er litt over året gamle. De skrantet litt for en tid siden etter å ha blitt flyttet inn i nytt hønsehus før vinteren. Så kom de seg igjen og begynte å verpe litt igjen. Hentet en flokk med kyllinger som går adskilt fra de voksne hønsene, det er en gang imellom dem. Hentet nye kyllinger med noen ukers mellomrom. I den siste ladningen med kyllinger/unghøns var det en som hostet og surklet i da vi slapp de inn til resten av kyllingflokken. Denne avlivet vi med en gang. Ringte oppdretter som mente det skyldes flyttestress. Men så har vi oppdaget en til fra samme kull som også hoster og nyser. Denne går fortsatt sammen med kyllingene. Nå har ihvertfall to av de voksne hønene blitt skikkelig syke, samme symptomer og den ene gisper etter luft og sliter veldig med pusten så den må jeg nok avlive. Glemte å si at det raller også når den puster. Hva gjør jeg nå? Avliver alle? Ringer mattilsynet? Håper det går over? Den kommer ikke noe blod når de hoster/nyser. Gir de tran i våtforet, vitaminer i vannet, Ropa b i tørrforet, holder utstyr adskillt mellom høne og kyllingrom, går ikke inn med samme klær/ sko i de to rommene. Håper på snarlig svar. 

Hei. Takk for svar. Tror heller ikke det er ILT. Skal se an litt til. Mistanke om at det kan ha vært trekk de store hønene har vært utsatt for og smitte sprer seg jo fort.Blir det for ille får jeg slakte hønsene og håpe kyllingene klarer seg selv om de har samme symptomer men virker ikke syke ellers. Selger hverken egg eller kyllinger   :cry:

• 10 months later...