Gå til innhold

Syke høner, og noen kyllinger


suss-x

Anbefalte innlegg

Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Har en hønseflokk på seks høns som er litt over året gamle. De skrantet litt for en tid siden etter å ha blitt flyttet inn i nytt hønsehus før vinteren. Så kom de seg igjen og begynte å verpe litt igjen. Hentet en flokk med kyllinger som går adskilt fra de voksne hønsene, det er en gang imellom dem. Hentet nye kyllinger med noen ukers mellomrom. I den siste ladningen med kyllinger/unghøns var det en som hostet og surklet i da vi slapp de inn til resten av kyllingflokken. Denne avlivet vi med en gang. Ringte oppdretter som mente det skyldes flyttestress. Men så har vi oppdaget en til fra samme kull som også hoster og nyser. Denne går fortsatt sammen med kyllingene. Nå har ihvertfall to av de voksne hønene blitt skikkelig syke, samme symptomer og den ene gisper etter luft og sliter veldig med pusten så den må jeg nok avlive. Glemte å si at det raller også når den puster. Hva gjør jeg nå? Avliver alle? Ringer mattilsynet? Håper det går over? Den kommer ikke noe blod når de hoster/nyser. Gir de tran i våtforet, vitaminer i vannet, Ropa b i tørrforet, holder utstyr adskillt mellom høne og kyllingrom, går ikke inn med samme klær/ sko i de to rommene. Håper på snarlig svar. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei. Takk for svar. Tror heller ikke det er ILT. Skal se an litt til. Mistanke om at det kan ha vært trekk de store hønene har vært utsatt for og smitte sprer seg jo fort.Blir det for ille får jeg slakte hønsene og håpe kyllingene klarer seg selv om de har samme symptomer men virker ikke syke ellers. Selger hverken egg eller kyllinger   :cry:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...