Gå til innhold

Ruging av egg på varmtvannstanken


Turte

Anbefalte innlegg

Mer entusiasme her, dere får bære over med en nybegynner. :) 


 


Egget med sprekk i hadde gått i stykker under hønen, og det luktet ikke bra. Hun hadde hevet ut skallet selv, så jeg byttet høy og vasket de resterende eggene. Av 6 egg nå, er det tydelig liv i 4 ved lysing i kveld.   :dans: To av dem har jeg merket med dato, så det er da de opprinnelige fra varmtvannstanken. Halleluja, jeg er så spent! De andre to er mer ubestemmelig, det ene er jeg nokså sikker på er dødt - luftboblen beveger seg litt når jeg vender på egget - skal det gjøre det eller er det et tegn på forråtnelse? 


 


Det eneste jeg stusser over er at jeg syns ikke de fyller egget så mye, men de vokser kanskje mest de siste par dagene? 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Kanskje du kjenner om de er råtne hvis du lukter på eggene? Men hvis de ikke er veldig mørke i skallet skal det være lett å se om det er liv der inne. Det er ikke sikkert du ser bevegelse i alle, men tydelige fine blodårer er et godt tegn :) Det beste du kan gjøre nå framover er å gjøre minst mulig, selv om det er vanskelig ;) 


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntest i dag: Alle egg så nær som ett, fløt med den butte enden opp. Nå tenker jeg jo råtne egg, gass som får dem til å flyte osv... men hva annet kan jeg gjøre enn å vente  og se. Jeg turte ikke ha dem oppi vannet så lenge, så jeg fikk ikke sett om de rørte seg. Hønen lar seg nemlig bare avspise med maiskorn for å hoppe av reiret en liten stund. 

De som flyter gjør det pga at luftlomma i den butte enden utvider seg etterhvert. Vanntesten er egt bare brukbar for å se om egg er rimelig ferske eller har ligget en stund.

 

Men som Asbjørg sier: Fingra fra fatet nå!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se tydelige, kraftige blodårer, og foster som rører seg i fem av de seks. Det spretter liksom inni der, og jeg tror jeg kunne se et nebb i luftlommen på det ene.  Men nå lar jeg dem i fred, enda så mye jeg har lyst å studere, studere og atter studere dem. :) Hønen lager kurrelyder til eggene når hun går på dem etter å ha spist, og jeg håper så inderlig at dette går bra. Det står et fint avlukke klart til henne og eventuelle kyllinger, sand i bunnen, lav kasse med høy og varmelampe om det skulle slå over til sprengfrost enda hun nok ikke trenger ekstra varme nå i mildværet. Huff, jeg skravler ivei, man skulle tro jeg skulle få mitt første barnebarn eller noe. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en lyd enda, dette er nervepirrende. Hun hadde verpet et egg med veldig tynt skall i natt eller på morgenen, og det hadde knust og innholdet var kommet på rugeeggene. Jeg gned av det verste og håper at det ikke har gjort noen skade. Det blir mange turer ut i uthuset i dag tenker jeg... 


 


Om det nå kommer noen levende kyllinger, hva skal de ha av vann det første døgnet? Hun ligger i en kiste og kommer seg ut for å spise og drikke selv, men skal jeg sette inn en skål vann til de eventuelle små? 


 


Vi har laget et kyllingbur hvor hun skal få være når alle er kommet ut, men jeg kan jo ikke flytte henne før kyllingene er klekket. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting under hønen. Eggene ligger like hele når hun går av for å spise, og det høres ingen lyder under henne. Hun ligger og maler omtrent som en katt da, er det for å lokke kyllingene ut? Og hvor langt på overtid kan eggene gå? Kan varmtvannstank-rugingen ha forsinket fosterets utvikling? 


 


Akk, ja jeg vet jeg spør som de ti vise kan svare - men jeg må jo bare gnage litt nå, jeg er førstegangsfødende.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :):):) Jeg er sååå spent! Jeg skal være ytterst varsom, men jeg tenker jo alle slags scenarioer, for tykt skall, misfoster fordi de er så over tiden pga for lav temp på varmtvannstanken, men jeg skal holde meg i skinnet. :) Når kan jeg forvente at det skjer noe mer? Og når skal jeg eventuelt gjøre noe? Åh, dette er verre enn eksamen! 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eggene ligger under ei klukkhøne, så kan de ikke ha mer optimale forhold for å klekke :)  Så la være å gjøre noe før i morgen hvertfall. Vanskelig å la være å kikke, og en liten sniktitt under høna i løpet av dagen eller kvelden gjør nok ikke så mye. Men som sagt, dette går aller best om naturen får gå sin gang :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk av for å spise litt, og det var ingen sprekker så langt. Ikke som jeg kunne se i alle fall, og jeg hører ikke mer piping... Huff. Jeg er nervøs. Men hun var raskt tilbake igjen da, og hun rugger på eggene når hun legger seg ned igjen - jeg hører de gnisser mot hverandre når hun flurer opp fjærene og beveger seg. Jeg håper de klarer å få seg ut, jeg syns skallet ser så tykt ut. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :) Jeg er så inderlig spent selv, de tynne pipene inni egget formelig roper på at jeg skal gjøre noe - men naturen må vel bare gå sin gang. :) Og jeg er så imponert over at 11 dager på varmtvannstanken kan resultere i dette, selv om jeg nå skjønner at det er hønen som skal ha æren for at det er nådd så langt som det har nådd.  Det er jo 4 dager på overtid i morgen, så jeg håper og ber om at jeg ikke har tuklet det til i starten her - og at de har fått noe slags skader av for sen utvikling i egget. 


 


Jeg har forresten ønsket meg rugemaskin til jul. ;)


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-3672-0-28908100-1385844288_thumb.jpJeg er nok aldeles på tuppa her, jeg gikk ut en tur for å se en siste gang før jeg la meg - og det har blitt ganske mye større hull. Jeg pirket vekk et par løse biter, og se hva som viser seg. Hønen går av i et lite minutt når jeg kommer inn, hun er vant til at jeg har med noe godt - men hun legger seg ned med en gang igjen, Jeg rakk såvidt å ta et bilde, jeg burde vel ikke gjort det - men jeg gjorde det..... :blush: Jeg syns det ser ut som om hinnen kleber seg litt til kroppen, av det lille jeg kan se - men jeg har ikke greie på prosessen annet enn hva jeg har lest meg til her i gamle tråder. 


 


For ordens skyld, hun gikk tilbake på eggene, og det piper fremdeles under henne. Huff, jeg håper jeg ikke gjorde noe veldig galt med å ta bilde. 


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredjedel av kyllingen vises, den piper kraftig og rører seg mye!  :dans:  Hønen hakker forsiktig i skallet og hullet der den ligger, jeg antar hun vet hva hun driver med. Det ser ut som om den delvis har en hinne på seg, men det er ikke hinnen som er under skallet tror jeg. Åh, jeg vil at den skal komme ut, nå! :)


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingen er kommet,, men hønen hakker den og tråkker på den. Jeg måtte ta den inn,, den lå utenfor reiret og var kald og fuktig. jeg har den på brystet for å varme den. hva gjør jeg nå? har laget en kasse med høy på varmtvannstanken, den holder 35 grader, er det nok? Hvorfor hakker hønen kyllingen?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...