Jump to content
Heidimor

Moskusender som ikke vil inn

Recommended Posts

Har fått 3 Moskusender, som var inne i huset sitt 1 natt, så ruslet de ned til elva og har blitt der siden. Det er 150m ned til elva og de vil ikke opp til huset i gjen. Nå har det vært 3 netter med kuldegrader og vil helst ha deg inn. De er voksne. Elva fryser ikke til og er åpen hele vinteren. Bør jeg fore de nede ved elva eller bør de kun få mat ved huset? De spiste litt når jeg kom med mat, men tror de får i seg mye uten min 'hjelp'. Hva bør jeg gjøre?

Hvis du bare har hatt de hjemme 1 dag så er de ikke blitt stedbundne, og vet derfor ikke hvor de bor.

Moskusender er på langt nær så stedbundne som høns. Jeg anbefaler ikke å fore de ved elva i det hele tatt. Ta de med hjem og ha de sperret inne en god stund, før du igjen kan prøve å slippe de. Da kan det hende de har skjønt hvor de skal bo hen, jeg har sjøl hatt moskus som har stukket av, som jeg ikke har funnet igjen.

• Upvote 1

Hei.

Når vi fikk våre moskusender, holdt vi dem i nærheten av huset sitt den første tiden, og fulgte dem litt rundt på tomten. Våre ender kan vi "styre" med 2 lange pinner på hver side. Eller ved og holde armene ut. I begynnelsen fulgte vi dem til huset sitt hvor de fikk mat, så etterhvert gikk de dit selv. Nå har vi 10 unger i tilegg, og de følger etter mamman når hun skal inn. Ellers har jeg også båret dem inn.

Lykke til :)

De vil fremdeles ikke inn, men liker seg best i elva (som er på tomta mi, ca 350m med strandtomt med Glomma). De er da ca 100m fra det huset vi opprinnelig hadde tenkt oss for de. De flyr et stykke unna men kommer hver gang jeg roper. Dvs de to damene flyr og gutten må svømme, han er for tung og er vingeklippet. Vi har ikke hatt det så kaldt enda, så det kan jo endre seg. Men jeg satt opp et digert hundebur med masse halm og tak og vegger, helt nede ved elva, i tilfelle de vil gå inn. Jeg kan jo bære de inn, men de må jo ha det bra når de kan svømme i reint vann hele året? Er litt todelt med å bære de inn. Har gjerdet inn 2 mål men der er det kun kunstig vann, som vil fryse nå..... Det er i hvert fall moro å ha innkalling på 3 ender :-)

Jeg skal ikke påstå at det alltid er like enkelt og få dem inn. Noen ganger så bare vil de lissom ikke.... De har gått ut i dammen bare på trass for at jeg ikke skal få tak i dem :). Hvis de da ikke vil inn (før jeg legger meg), har jeg latt dem være ute. De har det jo ganske godt og varmt under duna si. Jeg er bare så redd noen andre dyr skal få tak i dem.

Kanskje prøve og lokke dem med brød.

Masse lykke til :)