Jump to content
Sign in to follow this  
høneplaner

Kalkbensmidd

Recommended Posts

Jeg lurer på om den ene høna har fått kalkbensmidd. Hun halter litt, vil liksom ikke legge vekt på den ene foten.

Jeg kan ikke se noe unormalt egentlig, men hun har fjær på føttene så det kan jo være litt vanskelig å se.

Hun hadde et slikt tilfelle i sommer også. Da badet jeg henne i grønsåpe og smurte med vaselin i noen dager. Samt vasket ned hele huset. Da ble hun raskt bedre. Men nå som det er flere kuldegrader kan jeg jo ikke bade henne. Er det noen vits å smøre med den salven mot kalkbensmidd når jeg ikke får badet henne først?

Trives midden noe nå når det er minusgrader? Bruker stalosan i huset, men har vært tom etpar uker. Har fått ny nå og skal selvsagt ha i alt nytt av strø etc.

Hva er lurt nå??

Jeg har ellers hatt utrolig lite heft med hønseholdet mitt, (bank i bordet,) og er redd for at utbrudd nå i kulda kan gjøre det trøblete.

Takk for svar!!

Haltheit kan ha fleire årsaker. Det er skjelden kalkbeinsmidd føret til haltheit, då må det i tilfelle vere mykje. Då vil du sjå det godt med eit kalkbelegg på foten

i50118248._szw200h250_.jpg

eg anbefalar deg å bruke denne    0de4f893cefe86c13efdd104714cf612-image.j

Les meir om kalbein her: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/74938584. Haltheit kan kogså komme av ein strekk om høna har sloss for å klatre høgre i hiriarkiet eller meir alvorlige tilstandar som feks Mareks.

Takk Prisilla!

Fredag ettermiddag, ikke akkurat bra dag å få sånt på.

Jeg får ikke tak i den salven nå, og jeg har egentlig ikke noe godt sted å isolere henne. Hva ville du gjort?? Kan jeg se det an noen dager? Til jeg får tak i salven. Eller må hun ut av flokken. Når hun hadde det slik sist virket ikke som noen av de andre ble smittet. Jeg opplever henne også som en fredlig høne som ikke kjemper for plassen, men jeg får jo ikke med meg alt.

Litt fortvilet!

Ta det med ro, ingen fare :D Eg hadde behandla alle hønsa samtidig og lagt inn nytt bunndekke. Husk å påføre salven på kammen og hakelappame samtidig, men pass på at det ikkje kjem i augene på hønsa  :) Lykke til dette går kjempefint!

Jeg holder på å behandle ei DK/Silke høne for kalkbeinsmidd, hun har vært hardt angrepet. Nå når mye kalklag er falt av er ei tå skadet. Den henger og slenger, blør lite.. Men ser vondt ut. Hva kan jeg gjøre for henne?