hønepia Posted December 14, 2013 Report Posted December 14, 2013 Her er mine første egg av mine kobber maran! Dei virker litt lyse, hva synst dere? Quote
frode246 Posted December 15, 2013 Report Posted December 15, 2013 De var jo ikke sjokoladefarget akkurat, slik som jeg har sett bilder av. Men på den andre side, så har jeg forstått at de sjokoladefargede egentlig er forholdsvis sjeldne.....Men det var nå uansett fin farge på de, og dersom dette er de første eggene hønene har lagt, så ser de jo veldig store og fine ut! Quote
hønepia Posted December 15, 2013 Author Report Posted December 15, 2013 ja har jo sett bilder på nettet av mørke flotte maranegg, men det virker som det er en sjelden vare.. kan jo hende at mine 3 damer vil legge mørkere når dei he begynt å kome inn i dette med egglegging:). men ej he en plan om å kun ruge på dei mørkeste egga og ta feks hanekyllinger som kommer frå mørke egg. då kan ej kansje få en hønseflokk med mørkebrune egg (som forblir mørkebrune gjennom sesongen høres det ut som en god plan? Quote
Spurven Posted December 15, 2013 Report Posted December 15, 2013 Om ei høne legger egg med varierende mørkhet, så har det ingen hensikt å sortere ut de mørkeste egga fra akkurat den høna. For å avle fram høner som legger mørke egg må man velge ut egg av høner som legger de mørkeste eggene sånn jevnt over Quote
hønepia Posted December 17, 2013 Author Report Posted December 17, 2013 Hmm ikke dumt! Ja det høres jo meir fornuftig ut Quote
Prisilla Posted December 18, 2013 Report Posted December 18, 2013 Skal du ha mørkare egg må du ha ein hane som er klekka frå mørke egg sjølv, det er nemlig hanen som er bærar av farge genet. Trur du fort kjem til kort med å ruge dei mørkaste egga, det vil ta laang tid å få den fargen du ønskar deg Quote
Arne aka norwegian Posted December 18, 2013 Report Posted December 18, 2013 Skal du ha mørkare egg må du ha ein hane som er klekka frå mørke egg sjølv, det er nemlig hanen som er bærar av farge genet. Trur du fort kjem til kort med å ruge dei mørkaste egga, det vil ta laang tid å få den fargen du ønskar deg Det er IKKE riktig at hanen bærer noe mer til fargegen enn høna. Men det er riktig og viktig at hanen kommer fra mørke egg, helst fra ei linje med høner som har lagt mørke egg over tid. De gamle pleide å si: Hanen er halve flokken. ;-) Quote
Recommended Posts