Jump to content
Sign in to follow this  
Tigertina

Flere raser i samme flokk.

Recommended Posts

Heisann! Jeg er ny her på forumet :azn:

Har hatt hobbyhøns noen år, riktignok. Rasen er Brun Lohmann, den vanlige verperasen.

Nå har det seg sånn, at når disse tuppene blir gamle, ønsker jeg å skaffe meg høns av andre raser. Bitt av basillen, kan man si :wink:

Derfor lurer jeg på noen ting:

- Hvilke raser legger greit med egg, men er samtidig snille med hverandre?

Har høner både for egg, og fordi de er trivelige dyr. :azn: Brun Lohmann er ofte ikke snille. Det har heldigvis gått nogenlunde bra her, har god plass både innen- og utendørs.

- Hvilke slike snille raser kan eventuellt går samlet i flokk? Kan man blande størrelser på hønene, eller vil det gi problemer?

Har en dvergsilkehane, som ikke har noe problem med å sjefe med de store damene i haremet :wink:

Hei. Velkommen til Forumet. du er hjertelig velkommen :)

Italienere er gode verpere men kan nok bli litt lettere irritert på andre høner og er litt lettskremte inne..

men både Australoprs, Sussex, Rhode Island Red, Wyandotte og New Hampshire er greie verpere og forholdsvis rolige og snille raser.

men som alt annet kan det komme individer som skiller seg ut negativt..

Eg har selv hadt Australops i flere år. en fantastisk grei rase, gikk fint i lag med alt fra dverger til kjemper..

Vil jo helst at folk ville satset mere på og ha rasene reine og avlet på dei. men skulle eg ha valgt ut en flokk bare for egglegging ville eg hadt Italienere, Australops og New Hampshire tror eg :)

Hei. Jeg har en blandet flokk, og det har stort sett gått veldig fint. Jeg har en hane som holder damene litt ørene ;) hos meg er det jærhønene som legger flest egg (ganske store, hvite egg). De er veldig glade i å være ute, og kan godt finne på å ta seg en tur gjennom hekken for å se om naboen har noe bedre i sine blomsterbed ;) jeg synes de er ganske livlige. De to brune italienerdamene er litt roligere. Jeg synes de er trivelige, og de legger bra med egg også. En rase jeg gjerne vil ha igjen. De to svarte minorkaene er jeg mindre begeistret for. De er litt nervøse. Den ene var ganske slem mot kyllingene da de skulle innlemmes i flokken i våres/sommer. Men etter at hanen ble voksen holder han dem i tømme. Jeg kommer ikke til å skaffe meg flere høns av denne rasen. De legger hvite egg, ganske store, men ikke like mange som jær/italiener damene mine.

Jeg har også to tverrstripet Plymouth rock høner som jeg synes er ganske kule. De loffer liksom rundt, rolige og trygge. De begynte å legge egg ganske seint. Eggene er lysebrune, ikke så veldig store, men de har ikke verpet så lenge. Disse vil jeg nok fortsette å ha.

Hanen er en dverg sussex, han er en gentleman. Han vokste fint inn i rollen som flokkleder. Jeg har også to sverd sussex høner. De er ganske små, men rolige og søte. Den ene av dem har lagt seg klukk nå :) de legger små brune egg. Denne rasen kommer jeg til fortsette med :)

Det var min lille flokk :) håper du ble litt klokere. Jeg satser ikke på avl, men vil ha en passe stor flokk med hagehøner som legger greit med egg. De forskjellige rasene har litt ulik personlighet, og det er noe av sjarmen synes jeg da ;)