Jump to content

Høne ligger klukk - jages av redet i verpekassa

Recommended Posts

Hei. Uerfaren klukkhøne og eier trenger gode råd.... Guttungens dverg sussexhøne har ligget på fire egg siden forrige torsdag, altså dag 11 i dag. Da jeg var og gjorde reint i hønsehuset i dag så jeg at hun ble jaget av redet av to av de andre hønene (jær og brun italiener). De hakket på henne til hun gikk vekk. Hun er ung, klekket ut her på kjøkkenbenken i uke 17 (april) i år, men har ligget bestemt på eggene fram til nå såvidt jeg har sett. Jeg lyste eggene i går, og det er liv i minst et av dem. Tre av eggene har brunt skall så det var vanskelig å se med lommelykta.

Hun har selvfølgelig lagt seg til i favorittverpekassa... Vil jo gjerne at hun skal få prøve seg som mor når hun har ligget så trofast fram til nå. Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Jeg har forstått at jeg ikke bør flytte redet og høna. Skal jeg stenge av denne verpekassa og sette inn mat og vann til henne? Den er bare 40 x 40 cm så det blir jo trangt for henne. Kassa kan hektes ned av veggen, så jeg kan kanskje ta den ned og lage et lite område til henne? Men blir hun ensom? Sånn at hun går av eggene? Sikkert teit spørsmål, jeg vet, men jeg har ikke hatt klukkhøne før.... Det hadde vært veldig lettvint om hun fikk oppdra kyllingene (krysser fingrene) i flokken. Hjeeeeelp vær så snill!!!!

Jeg har ikke den store erfaringen med dette, men min høne ble også jaget av redet. Jeg fikk gjerdet henne inne med en veldig provisorisk hønsenetting, og da ble det greit. Hun gikk av for å spise og gjøre fra seg, men lå ellers i ro på eggene. De andre var veldig nysgjerrige og ville inn til henne, men det gikk også greit. Hun lå i ro uansett, bortsett fra når jeg kom med mat. Hønen bør vel ha plass til å spise, drikke og gjøre fra seg, de vil helst ikke skite i reiret. Min høne var ikke ordentlig klukk, så hun forsøkte å ta livet av kyllingene da de kom ut - men før det så var hun en ganske grei ruger. 

Da tok jeg hammer og sag fatt og delte av et lite område under gjødselbrettet. Fant noen materialer i garasjen og fikk bygget en ramme og satte opp noen nettingelementer som jeg har brukt til kompostbinge. Får lage noe litt mer permanent på nyåret når jeg har vært hos byggevaren. Men foreløpig får det duge. Jeg fikk løftet verpekassa forsiktig ned av veggen og satt inn i det "nye buret". Ble ca 50 cm x 160 cm og en drøy meter høyt. Blandet solsikkefrø i kraftforet og satte inn mais og vann, men damen lå like stødig på eggene sine. Gikk ikke av redet for mais engang :) krysser fingrene for små dunnøster om halvannen uke :-)

• 2 weeks later...

Oppdatering; Hønemor ligger som en sammenklemt hvit fjærball og blikket er helt låst. Har ikke sett av redet siden hun ble flyttet for seg selv. Men nå tror jeg at jeg hørte piping under henne!!! Turte jo ikke å se etter. Lyste eggene igjen for noen dager siden, og tror det var liv i minst ett. De brune synes jeg er fryktelig vanskelig å se (må kjøpe en skikkelig egglyser, ikke lommelykt....).

Har satt inn vann og mat til evt. kyllinger. Åh, dette er så spennende! Når det klekket i rugemaskinen i vår kunne vi jo se hva som skjedde hele tiden, nå ser vi bare en hvit haug med fjær og rød kam ;)

Klarte ikke å vente lenger. I morges måtte jeg kikke, og der lå det en liten hvit kylling. Jippi!!!

De tre brune eggene var like hele. Jeg er så usikker på dem. Har ikke klart å lyse dem skikkelig, og nå kjenner jeg at jeg er litt bekymret for at de skal sprekke fordi de er råtne. Men så er jeg redd for å fjerne dem i tilfelle det er liv.... Argh.... Må bare se og få kjøpt meg en skikkelig egglyser!

Tok inn de tre brune eggene i går. Hønemor var mer opptatt av kyllingen sin og lå ikke på dem hele tiden. Det var nok like greit, for det var ikke liv der. Tror det hadde stoppet opp på et tidlig stadie. Guttungen har stolt vist fram Hønemor og kyllingen til bestemor og bestefar i dag. Høna passer godt på den lille og de var ute av kassa og spiste. Så koselig å se på!

• Upvote 1