Gå til innhold
sofa hanen

Italiener / leghorn

Recommended Posts

vell. både ja og nei...

Italienere kalles Leghorn på Engelsk,

men så er det en amerikansje type italienerer som vi andre kaller Leghorn eller Amerikansk Leghorn.

i utgangspunktet samme rase, men videre avlet i en bestemt retning som gir større hale og mindre kropp.

derfor budre vi vere flinkere til og bruke dei skandinaviske navnene som er bestemt i felleskap av norge, danmark og sverige.

Italiener og Amerikansk Leghorn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isabella/ vilt farget Leghorn finnes i et fåtall ( to-tre oppdrettere av dem )i Norge og er annerledes enn den "vanlige Italieneren"  .

Temperamentet er nokså likt men det er en mer "høyreist " fugl med en fantastisk fjærdrakt og stor flott hale :smiley:  .Har selv hatt både Italiener og Leghorn  (isabella/viltfarget ) og Leghorn er klart en favoritt .Gled deg til disse vokser opp :azn:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gleder meg utrolig til disse vokser opp :) men med tanke på salg seinere av rugeegg og kyllinger , hva i all verden skal jeg kalle denne rasen , italiener eller leghorn ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal kalle den  Amerikansk Leghorn :smiley:  .. Isabella/viltfarget er ikke en godkjent farge i Skandinavia ( hvis ikke den har blitt det nå :blush:  ) Får selv inn igjen denne rasen i mitt oppdrett til våren og gleder meg veldig til de igjen spankulere her på gården :smiley: ( flotte tunhøns og flinke matsøkere )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå