Jump to content
Monixe

Hjelp, hønene hakker hverandre helt bare!

Recommended Posts

Jeg har 5 Plymouth Rock høner og en hane. De begynte å verpe for ca 6 uker siden.

Problemet er at hønene er blitt helt fjørløse på ryggen. Trudde først det var hanen som var veldig ivrig, men dessverre har fjørløsheten spredd seg og nå har flere av tuppene mistet stjerten og all fjær i rompe-stompen. Huden er tydelig irritert og de få fjæra som er igjen på nedre del av ryggen er brekte av. Hanen er kjempefin og det er også en høne.

Hva kan jeg gjøre for å få en slutt på denne hakkingen? Har prøvd mye. De har fått flere vagler, tiden med kunstig lys er redusert ned til 6 timer i døgnet, de har masse forskjellige godsaker de kan hakke i seg, de får havre strødd utover hver dag. De har sandbad og kalksandbad. Jeg har prøvd å spraye dem med antihakke spray Og jeg har tatt ut den fine høna for å se om det kanskje var ho som stod for hakkingen. Alt dette og problemet vedvarer. Plass er det mer enn nok av ca. 15 kvadrat. De har dessverre ikke mulighet for å gå ut nu på vinteren.

Er desperat nu for jeg vil jo så gjerne at hønene skal trives og ha det bra......

Jeg tror nok dette er haneslitasje og unge haner er spesielt ivrige når det kommer til parring og vil gjøre dette mange ganger pr dag...Høna som er nokså fin i fjæra er da ikke hanens favoritt å får gå mer ifred for hanen ..Sjekk hanen klør og spore å se om ikke de er for lange ( dette gjør hønene såre og røde på rygg/sider..) Klipping av klørne vil nok hjelpe på rødheten ..Gamebird.no selger også tilskudd det kan være lurt å gi flokken din...Ropa-B Komplett er et flott tilskudd i så måte . Vitale unge haner (slik som din ) kan fint betjene 10-15 høner og alikevel befrukte veldig bra så det spørs om du ikke burde hatt noen høner til ..

har hengt opp kålrot, salat og maiskolber på rundgang. syns hønene virker mindre røde bak. får håpe fjæra begynner å vokse ut igjen.

Tusen takk for svar!

Mangel på aktivisering og vitaminar i tillegg til lite (sol) lys kan vere utløysande faktorar i ein slik samanheng, bra det hjalp. 

En liten oppsummering så langt; etter å ha justert lys og hengt opp godsaker til å hakke på så stoppet bedringen opp og selv hanefar begynte å bli shabby fjærene. Det var ei høne som var helt perfekt, manglet ikke en eneste fjær. Isolerte henne og litt etter litt begynte fjærene å vokse ut igjen på de andre!

Fikk byttet denne hønen med naboen som hadde noen "gamle" gjærhøns som skulle avlives (3 stk) og NÅ er det ro og fred i hønsehuset. PR hønene mine har nok også haneslitasje på ryggen, så nå er hanefar satt i et stort bur for seg selv, slik at hønene kan gro ut nye fjær i fred. Håper alle er fullfjæret og fine til vårsleppet!

Holder på å ruge ut flere kyllinger og håper at mange av dem blir høner!