Gå til innhold

dverg rase som legger store egg


solen

Anbefalte innlegg

avem

Jærhøns er sikkert fine fugler, men jeg har hørt fra flere at de ikke blir veldig tamme og er ganske skvettende.. Siden vi har en liten gutt her hjemme er tamme og rolige høner det vi har mest lyst på. Leser at dverg welsumere skal legge egg på ca 50g. Det er en god nok str for meg hvis det er vanlig at dem gjør det da :) Så kanskje vi skaffer oss et par av dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandingsflokk som består av;

To jærhøns - disse damene legger klart flest egg. Eggene er ganske store (hvite). De er livlige, ikke skvetne, men veldig nysgjerrige. De spiser av hånden, og er blant de første som kommer når mor skrangler med korn i koppen for å lokke dem inn i hønsegården igjen. De er ikke så store i str., men legger mange og store egg i forhold til kroppsstørrelsen.

To brune italienerdamer som også legger ganske mange, store hvite egg. Disse damene er roligere enn jærhønene, men jeg synes jærhønene faktisk er litt tryggere på folk. Jeg kommer nok til å skaffe denne rasen igjen.

To svarte minorkaene som også legger ganske store, hvite egg. Disse damene er ganske skvetne. Jeg kommer ikke til å skaffe flere av denne rasen.

To dverg sussex som legger små, brune egg. Utrolig morsomme og søte. De legger egg nesten hver dag, den ene har nettopp ruget fram kylling. Denne rasen liker jeg veldig godt.

To tverrstripete Plymouth rock damer som legger brune egg, ikke så mye større enn dverg sussexeggene egentlig. Men de er kule. Loffer liksom rundt i et behagelig tempo og bare nyter livet :)

Jeg har to barn på 5 og 6 1/2 år. Minsten er ofte og henter egg og gir hønene godt og det går helt fint. Jærhønene er ikke redde, bare nysgjerrige :) jeg anbefaler dem hvis du ikke vil ha så store høner, men mye og store egg. Italienerne er litt større, men litt roligere. Eggene er omtrent like store.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese om erfaringer med ulike raser :) Fikk litt lyst på jærhøns nå!


Mine rase:


Islandshøns: Livlige, nysgjerrige og tamme, og de legger masse egg på ca.55gram. De har et par verpepauser i løpet av året, men det har vel de fleste hobbyhøns som ikke stimuleres med mye kunstig lys for å verpe mest mulig året rundt :)  De er de minst kresne av de jeg har, og spiser alt! Kan bli klukk.


Lakenfelder: Litt mer sky enn islandshønsa, men ikke slik at de flakser omkring i panikk når vi går inn til dem. Den ene er så koselig, for hun flyr opp på verpekassa ved burdøra straks det kommer folk, og sitter der og liksom lytter i skakker på hodet når jeg snakker til henne :) Disse verper også bra i lange perioder, og gir hvite eller beige egg på 50-55 gram. Så er de utrolig vakre, og hønene er like fine i fargen som hanefar :) Blir sjeldent klukk.


Welsumer: Store høner, med en mørk og "glødende" brunfarge - veldig fine! Har bare ei av disse forløpig, og hun bor i lag med islandshønsa. Hun er ikke så frampå som den, men er av en roligere type. Eggene er veldig pene, mørkebrune med prikker. Og veldig store! Disse legger egg på over 70 gram når de er voksne.


Dverg Kochin: I periodene de ikke er klukk, oppfostrer kyllinger, eller har en naturlig pause pga mørketid eller myting, så synst jeg disse er de beste eggleggerne. De legger flittig ett egg om dagen! Men som sagt, i perioder. De blir veldig ofte klukk, og det er jevnlig ei DK-høne eller to på avklukking. Fine små høner, rolige og tamme :)


Mille Fleur: Vakre dverger av en slankere type enn DK, og de virker ikke å være fullt så rugelystne, selv om også disse kan ruge. Den eneste voksne høna jeg har av denne rasen er en flink egglegger, og legger egg på ca.35 gram, som DK.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å høre hva folk har og hvordan dem opplever sine høne. Helt klart forskjellige erfaringer der ute :)

Jeg har to dverg orpington, utrolig vakre. De er rolige bestemte damer. Men ikke så tamme. De vil ikke bli bært eller spise av hånden.

Sammen med dem går det to dverg Vorwerk høner. De er utrolige morsomme og livlige! Kan godt bli klappet litt og de kommer med en gang for å se hva vi har med til dem. Spier av hånden.

Nå er det også noen Mille Fleur kyllinger i kjelleren. Kjenner ikke dem så godt enda, men har jo hørt masse fint om dem. Og så et dem jo så flotte å se på.

Kunne absolutt friste med jærhøns når jeg får høre at ikke alle finner dem skvettene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt mange raser, og vil anbefale jærhøns. Mine var veldig tamme. Hanen og ei av hønene hoppe like godt opp på fanget når jeg ga dem mais... Det har jeg ikke opplevd med så mange av de store rasene jeg har hatt... Mais er forresten som narkotika for høns, og de gjør nesten hva det måtte være for å få... Perfekt hvis man vil ha hønene inn i hønsegården etter en luftetur for eksempel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jærhøns er sikkert fine fugler, men jeg har hørt fra flere at de ikke blir veldig tamme og er ganske skvettende.. Siden vi har en liten gutt her hjemme er tamme og rolige høner det vi har mest lyst på. Leser at dverg welsumere skal legge egg på ca 50g. Det er en god nok str for meg hvis det er vanlig at dem gjør det da :) Så kanskje vi skaffer oss et par av dem! :)

Siden du bor i Sandefjord, vil jeg anbefale Terje Schou Olsen på Nykirke ved Horten. Han er en hyggelig fyr som har flotte dverghøns, har i hvertfall hatt dverg welsumer, jeg har kjøpt av ham. Tlf 92894321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...