Mimi Posted January 11, 2014 Report Posted January 11, 2014 Hei! Etter at vi ruget ut 20 egg i rugemaskin sen i sommer i fjor hadde vi 16 kyllinger, 6 haner, 10 høner. Etter at vi har gitt bort noen har vi nå 6 høner igjen. Hos disse har vi merket at de av og til har diaré. Stort sett ser det ut som om de har normal avføring, men av og til, når man kommer inn i stallen, så begynner det plutselig å lukte sterkt og det ligger da som regel en klatt med diaré. Har ikke klart å finne ut, hvilken høne det er, eller om det er forskjellige. Men det er Mille fleur og jeg synes at de som er isabella/blå er i hvert fall mer skittent på føttene enn de brune og den lyse. Kanskje det er de som er de "skyldige". Siden avføringen stort sett ser normalt ut i stallen ellers, lurer jeg på om dette kan ha med å gjøre at de blir stresset når vi kommer inn og styrer på. Alle har gått fint opp i vekt, ingen ser slapp eller pjusk ut og de spiser bra. Hønsene har god plass, får daglig rent vann og beholderen gjøres rent daglig. Stallen rengjøres en gang/uke. De får korn, havregryn og kraftfor samt "dagens grønnsaker" (gulrot, mais, eple, agurk...).Siden de ikke virker syk på noe måte kan det være stress? Bør de få noe annet mat? Kanskje bør vi ta en avføringsprøve hos en dyrlege allikevel? noen gode råd? Quote
Prisilla Posted January 15, 2014 Report Posted January 15, 2014 Det treng ikkje vere teikn på sjukdom iallefall. Innimellom kjem det litt laus avføring, det kan komme av stort vanninntak etter føde med mykje vatn. Høns har ikkje urinrør så alle avfallstoff kjem ut via kloakken. Men du kan prøve å gi hønseguffe med litt raspa grillkull ( ikkje brikett) Oppskrift: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/38104073 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.