asgeir Posted January 19, 2014 Report Posted January 19, 2014 Hei,Jeg er ny som poster her på forumet, men har brukt det mye til råd og tips i det halvannet året som har gått siden jeg skaffet meg dverghøns.Jeg har 5 høner (for tiden ingen hane) av Danske landhøns, dverg.De får gå mye fritt i hagen, og elsker å grave og utforske :-) Denne uken oppdaget jeg plutselig at den ene høna er angrepet av enten lus eller midd, det er spesielt ille rundt kloakken, og i fjørpartiet ned til bena.Fjørene her er sammenfiltret og ser skadet ut, og det yrte av levende kryp.Hadde Pro-smoke stående og prøvde det med en gang, uten at det har virket til å ha noen synbar effekt her. Kontaktet så vetrinær som anbefalte Stronghold, som jeg dryppet på høna på tordag. I dag (søndag), er krypene fortsatt ikke vekke, og nå klippet jeg vekk en del av fjærene i det verst angrepne området, og fikk da fjernet endel av de fysisk. Virker som de lever i fjørene.Høna virker frisk og har god appetitt, men molder seg mye i sandbadet, og blir nok plaget av dette naturlig nok.Har lest en del på forumet om dette de siste dagene, og har nå hvitløk i vannautomaten + har "krydret" fjærene med hvitløkspulver, noe som faktisk virker som at det har en effekt. Hvordan ser jeg forskjell på om det er midd eller lus ? Har lest at om det er midd, så skal de være under vaglet, og komme fram om kvelden, men her er de på fuglene hele veien, og ingenting på vaglet.Syntes først at krypene var lyse, men i dag var de mørkere, og beveger seg ganske raskt.3 av de andre har alle litt av de samme dyrene, så det sprer seg tydelig. Jeg har aldri før hatt utøy av noe slag på hønene, men regner med at dette er prisen å betale for at de går så mye ute.Skifter strø minst en gang i uka, behandler med Staldrens (stalosan), og har bestilt lusepulver og smite fra gamebird, men har ikke mottatt dette ennå.Er nå bekymret for hva dette er og hvordan jeg skal få det vekk.Vil helst unngå å bruke permetrin-spray, siden dette er skadelig for hønene. Noen gode tips og råd ? Quote
admin Posted January 19, 2014 Report Posted January 19, 2014 Varene dine blir sendt i morgen. Jeg har vært på besøk hos Brinsea i England denne uken, og har derfor ikke fått sendt noe ut de siste dagene. Masser luspulveret inn i fjærdrakten, strø også Smite organisk midd og luspulver som du har bestilt i reirkassene og rundt omkring. Etter hvert blir du nok kvitt utøyet. Quote
Prisilla Posted January 22, 2014 Report Posted January 22, 2014 Sidan du har behandla med stronghold hadde eg venta, er det lus vil nye egg klekke og etter kvart vil lusa dø ut. Gi det litt tid. Husk å kaste egga i 2 veker då desse har spor etter medisin i seg. Er det mykje vill fugl hos deg og du har foringstasjonar hadde eg flytta dei til eit område hønsa ikkje oppheld seg, villfugl har med seg ein god del smitte Lykke til Du kan lese meir her: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/74938584 Quote
Turte Posted February 10, 2014 Report Posted February 10, 2014 Hvor langt unna bør matstasjoner til villfugl være i forhold til hønsegården? Jeg skal lage ny hønsegård til våren, og har matestasjon for fugl tre-fire meter unna. Quote
Sleve Posted February 11, 2014 Report Posted February 11, 2014 Ser de slik ut og er på høna hele tiden har jeg akkurat blitt kvitt dem. Disse er hele livsyklusen på høna. Send meg en pm dersom du lurer på noe:) Quote
Recommended Posts