Turte Posted January 27, 2014 Report Posted January 27, 2014 Jeg vet ikke hva det heter på norsk, men det er altså denne byllen forårsaket av streptokokker som jeg plages med hos hønene. Jeg har eliminert alle mulige årsaker, vagler er høvlet og avrundet, høyden på vaglene er fine sånn at de ikke må hoppe så mye, det er helt tørt i underlaget (rikelig med strø på betonggulv), jeg strør med Stalosan F og det er ingen skarpe ting de kan få sår av på beina. Ikke har jeg sett sår heller, så jeg aner virkelig ikke hva det kommer av. Strøet er kutterspon og høvelspon. I dag måtte jeg ta den 5. hønen siden i juni pga bumblefoot og det er veldig trasig. Jeg har forsøkt å skjære opp og få ut massen, men det er svært vanskelig fordi det er vondt for hønene og så er det nesten umulig å få vekk alt - så det blusser bare opp igjen. Er noen raser mer utsatt for dette? Det er Lohman jeg har. Eller kan det ha vært et svakt kull? Jeg fikk 10 i juni og har nå bare 5 igjen. Jeg vet at det hadde det for fuktig i sommer, jeg visste ikke bedre - men jeg ville jo ikke tro at de dro med seg en eventuell infeksjon som først gjør seg synlig nå i januar? Det er enda en på gang som har det, men bare en liten hevelse - selv om jeg vet hvilken vei det går. Når det begynner å svelle opp mellom tærne, så blir det for vondt å tråkke ned på foten og da tar jeg dem. Dyrlege hadde ingen råd, annet enn å ha det tørt. Jeg har til og med investert i en avfukter som holder luften og dermed strøet ganske tørt, så nå vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre. Noen meninger eller synspunkter? Quote
hønepia Posted January 28, 2014 Report Posted January 28, 2014 hmm høres jo ut som du gjer det rette, men eg hadde problemer med bumblefot på noen brune lohman (min andre år som hønseeiger:) og hadde dei på netting istadenfor på flis. og dei hadde ikkje problemer med føttene etter det Quote
Turte Posted January 28, 2014 Author Report Posted January 28, 2014 Hm, interessant. Jeg venter ny ladning høns på torsdag, så jeg skal følge nøye med og se på føttene til de nye. Om de også blir plaget med det, så får jeg skifte underlag. Men merkelig at netting gjorde susen, jeg ville tenkt at det var hardt og skarpt å gå/hoppe på. Om det da ikke er bakterietettheten som blir mindre... det kan jo være en forklaring. Takk for svar i alle fall. Quote
Prisilla Posted January 28, 2014 Report Posted January 28, 2014 Har du bilde å legge ut, reint umiddelbart tenkjer eg kalkbeinsmidd. Synest det er rart at dei får bumblefoot ein etter ein. Quote
Turte Posted January 28, 2014 Author Report Posted January 28, 2014 Jeg skal ta bilde når det kommer neste gang, det er en til på vei. Men det er altså veldig karakteristisk, rødt, hovent og med en svart pute under selve foten som brer seg i omfang når det utvikler seg. Som om de har tråkket på en svart tyggegummi, rett og slett. Til slutt tyter betennelsen opp mellom tærne på hønen, og det er hissig og rødt. Det er kornete masse inni foten, gjerne forsteinet sånn at den er vanskelig å få ut. Huden blir tynn og illrød mellom tærne, skikkelig sprengt. Det ligner veldig på de videoene jeg har sett på youtube der de har skåret ut betennelsen. Kalbeinsmidd har jeg ikke studert, det kan jo godt være det - jeg har ikke tenkt på det. Jeg skal lese meg opp på emnet og se om det kan stemme, og så kommer det bilde av den som har en sånn fot på vei etterhvert. Quote
Turte Posted January 29, 2014 Author Report Posted January 29, 2014 Her er bilder av den sist avlivede hønens føtter. Jeg løsnet på den svarte puten under foten, som jeg regner med er inngangssåret til byllen, men innholdet i foten var helt hardt og umulig å få ut uten å skjære i stykker foten, så jeg valgte å avlive den. Det starter altså som en liten hevelse, og så etter en uke er det ganske hissig og hovent. Quote
Prisilla Posted January 29, 2014 Report Posted January 29, 2014 Tydelig at dette er bumblefoot, ser ikkje kalkbeinsmidd her. Du bør finne årsak til at dette sprer seg og kva som er grunnen til at det oppstår. Quote
Turte Posted January 29, 2014 Author Report Posted January 29, 2014 Huff ja jeg vet at jeg må finne årsaken, men hva kan det være? Kan de ha dratt det med seg siden i høst? Da de kom inn for vinteren? De hadde det som sagt for vått ute i sommer. Jeg kan skifte til høy/halm som underlag og se om det hjelper i stedet for spon. 4 av hønene er helt fine, tynne fine føtter og ikke antydning til bumblefoot. Som jeg har forstått det, er det et hull i huden som laget en inngang for streptokokker, og kombinert med for mye fukt - blir det betente bein. Det er som sagt tørt strø, jeg strør to ganger i uken med stalosan, rengjør daglig vaglene som er høvlet og avrundet, fjerner all synlig møkk og strør stalosan der det har blitt fuktig på vagler samt andre steder. Jeg har elektrisk avfukter i rommet ved siden av (plankevegg i mellom), den avfukter et par liter hver 3. dag. Jeg har senket vaglene så de ikke skal måtte hoppe så mye, og nå er jeg tom for tiltak. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Quote
Prisilla Posted January 29, 2014 Report Posted January 29, 2014 Du har satt inn fine tiltak. Går dei ute kan dét vere ein ide å kalke grundig der dei oppheld seg. Kan hende du skal behandle mot kalkbeinsmidd berre for å ha gjort det, så kan ein utelukke det iallefall . Quote
Turte Posted January 30, 2014 Author Report Posted January 30, 2014 De går ikke ute nå på vinteren, men de skal ut til våren. På ny plass i ny innhegning. Jeg skal lese meg opp på kalkbeinsmidd for å se hva jeg kan foreta meg der, takk for svar. Quote
Tuppen79 Posted February 2, 2014 Report Posted February 2, 2014 hvordan oppdager du at dem har bumblefoot? Quote
Turte Posted February 3, 2014 Author Report Posted February 3, 2014 De får en liten hevelse i puten under foten først, så begynner det å svelle opp på oversiden mellom klørne/tærne. Det er ganske synlig når man sammenligner med de andre hønene, eller når de får bare på den ene foten - noe de som regel gjør til å begynne med. Det er også en svart prikk/flekk på undersiden av foten som vokser i takt med betennelsen. Jeg har nå fundert på om det kan være smittsomt, altså at man bør ta hønene med en gang de viser tegn til dette for å unngå at det smitter over på de andre. Det stemmer ikke med det jeg har lest om sykdommen, at det smitter altså - men de må nå taes likevel når betennelsen blir for kraftig og vond. Quote
Tuppen79 Posted February 3, 2014 Report Posted February 3, 2014 ok så med andre ord så, må dem avlives når det oppdages. Quote
Turte Posted February 3, 2014 Author Report Posted February 3, 2014 Det er flere videoer på youtube hvor folk opererer bumblefoot, og jeg har forsøkt - men fikk det ikke til. For mye blod og gørr, jeg så ikke selve klumpen med betennelse og det ble noe byll igjen i foten som begynte å svelle igjen. Dyrlege kan nok gjøre det, men man kan jo ikke bruke flere hundre kroner på en høne, i alle fall ikke når det er mange som har det. Det er jo vondt for hønen også, jeg bedøvde dem med eter - men de reagerte når vi skar likevel, så jeg orket ikke forsette med det. Jeg syns det var dyreplageri, men de som gjør det og kan det - sier at det går greit. Jeg syns også det var trasig for dem å gå med bandasjer på foten i hønehuset etterpå, det er jo ikke akkurat rent der. Men om noen vil prøve, så er det en oppskrift her: ;http://www.youtube.com/watch?v=gdigBHE-GsQ Quote
Tuppen79 Posted February 3, 2014 Report Posted February 3, 2014 ja jeg leste på den siden. jeg håper ikke at noen av mine har det, men er fortsatt rimelig fersk hønedame. men jeg tok et bilde av den ene høna som jeg er usikker på. men håper at noen her kan fortelle om jeg bør være bekymret eller ikke. er blitt sååååå glad i dem å di er sååååå tillitsfulle høner og hane. Quote
Turte Posted February 4, 2014 Author Report Posted February 4, 2014 Vanskelig å si, bildet er så stort at det blir uklart når man klikker på det, men jeg ser ikke den svarte prikken under foten som er ganske synlig på mine høner når de får bumblefoot. Den er som en slags skorpe om du skjønner, den lar seg pille av om man bruker litt tid. Hvordan ser foten ut på oversiden da? Quote
pippa Posted February 4, 2014 Report Posted February 4, 2014 Det blir helt feil å gjøre slike inngrep selv !Det kreves bedøvelse av området som skal kuttes i før et slikt inngrep og vi har strengt tatt ikke lov å utføre "kirurgiske " grep på våre fugler ..Det skal utføres av en kyndig person som .f eks veterinær ,dyrepleier eller lignende ..Ting som burde sjekkes hvis dette ser ut til å bli et problem i flokken du har er : vagler ,gulv ,underlag på eller i utegård . Noe forårsaker dette og årsaken burde finnes .. Quote
Tuppen79 Posted February 5, 2014 Report Posted February 5, 2014 jeg har ikke tengt å utføre et slikt inngrep på mine fugler. det hadde jeg aldri klart. jeg har begynt å forberede meg på at jentene mine muligens må bøte med livet. har en rund vagle som er rundt 7 cm i diameter, gulvet er av takplate som er dekket av sagflis og sand. har på stalosan f. sand ute i utegården. den er det helt tak over. ingen av dem var ute da det var komt litt snø, men gikk ut litt da jeg hadde måkt vekk det meste. huset er godt isolert det dem er inni, så det holder en god stabil tempratur. jeg skifter underlag en gang i uken og ellers ved behov. turte: ser at du og har brukt spon, kan det være det som er årsaken. at det blir for kvast for beina deres? skal og høvle av vaglepinnen. men dem har dem hatt siden begynnelsen av juni å ikke sett at det er et problem før. men i vinter startet jeg med spon kjøpt på fk. muligens den gode snille hanen og tre av jentene mine som må til di evige jaktmarker. så da har jeg hønemor og kyllingene igjen. fant muligens lus på kyllingene igår. små hvite/blanke rundt 1 mm store. tok å brukte det smitepulveret å strødde på hønemor og der dem er. samme gjorde jeg med di andre hønene og hanen. Quote
Tuppen79 Posted February 5, 2014 Report Posted February 5, 2014 Det er i dag små svarte kryp på kyllingene. Er det midd eller lus? Hadde på smitepulver under vingene og stumpen og nakken? Quote
Turte Posted February 5, 2014 Author Report Posted February 5, 2014 Jeg vet ikke med underlaget, Tuppen - det virker mykt nok og mange bruker jo spon som underlag. Min far har hatt høns i alle år, 700 på det meste og han kan ikke begripe hvorfor det oppstår hos meg. Han drev fjøs i gode gamle dager, det var både fuktig og rått og ingen fikk noensinne sånne føtter - selv med fuktig spon. Jeg har snakket med dyrlege, han hadde ingen forklaring når han hørte hva jeg hadde av miljø inne til dem - det burde være godt nok mente han. Det fantes ingen medisin mot det, verken innvortes eller utvortes sa han, det eneste rådet var å skjære opp og få ut alt, men der stopper det opp for meg. Den siste tiden har jeg begynt å strø stalosan på vaglene, om det har noen effekt aner jeg ikke, men jeg må prøve alt. Jeg har fått nye høns i et annet rom, så jeg håper inderlig at det går bra med de nye. Nå har jeg bare 4 igjen av de opprinnelige 10 jeg fikk i juni. Lus og midd har jeg vært forskånet fra hittil, bank i bordet, så det vet jeg lite om. Quote
Prisilla Posted February 5, 2014 Report Posted February 5, 2014 Bumblefoot forekjem hos alle fugleartar, tilstanden er sjelden sett i naturen. Tilstanden er for det meste diagnostisert hos, fuglar i bur eller i innhegning og kan være eit resultat av feil dyrehold (bolig / diett)Det oppstår oftare hos fjærfe (kylling, ender, gjess, fasaner) som er identifisert som overvektige, inaktive og / eller feilærnerte (med eit overskudd eller underskudd av visse næringsstoff)Vanligvis vil det første symptomet vere hovne ledd i føttene eller tær og halthet, fuglen vil ha problem med å lande, stå eller gripe normalt med ein eller begge føttene. Bumblefoot opptrer i ulike stadier:1 stadie - Huda virkar rød, rosa og kan minne om "hard hud". Dette viser seg både over og under fotbladet på leggen og føles hardt eller hovent, vanligvis er begge føtene påvirka. Det ser ut som små rosa eller rødlige områder eller blanke områder som kan dukke opp på oppsida samt på undersida av føttene. Eg hadde sett litt på utforminga av vagla, dei må ikkje vere for tynne slik hønsa må knipe seg fast, dei treng heller ikkje vere avrunda, gode lekter i stor dinemsjon utan flis er supre Høvlespo eller kutterspo og sand er fint som bunndekke. Les meir her: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/74938591Det er som oftest forårsaka av dårlig bunndekke - eller ved at fuglen har vagla på dei samme flatene for lenge.2 stadie. - Sår / lesjoner: Sår oppstår og bakteriar (vanligvis Staphylococcus bakterier) frå skittent bunndekke eller andre overflater fuglene kjem i kontakt med resulterar i ein infeksjon. Såra blir rødare og meir betent. Kun vassarve åleine, antibiotika eller betennelsedempande medisinar er mest sannsynlig nødvendig, i tillegg til å få bukt med årsaka til problemet. Riktig sammensatt kost og mosjon.3 stadie - Om det ikkje vert tatt grep kan såra endre karakter og verte mørke blå eller svarte. Dette er ei alvorlig forvrengning i foten og / eller tær og kan gi varige skader på foten eller føttene. Fuglen opplever store smerter og ubehag, dei løftar gjerne på føttene og skiftar vekt frå side til side for å lindre ubehaget. Det har utvikla seg til alvorlig halthet og kirurgi (i tillegg til å behandle eventuelle underliggande problem) er vanligvis den einaste sjansen for at den skal verte helit frisk. Quote
Turte Posted February 5, 2014 Author Report Posted February 5, 2014 Tusen takk, Prisilla - det var nyttig informasjon. Jeg skal sette opp flere vagler i forskjellige bredder samt bytte ut de jeg har fra før. Pr. dags dato er alle 4 friske og fine i føttene, aktive, slanke og de får hønepellets samt div. overskuddsmat fra kjøkkenet. Og jeg skal plukke vassarve til sommeren, i mengder. Jeg tenkte også på å behandle vaglene med Virkon-S, om det oppstår smittepress når de bruker dem mye. Quote
Tuppen79 Posted February 6, 2014 Report Posted February 6, 2014 i går behandlet jeg di 4 fuglene jeg har sett hevelse på med purple spray. jeg brukte en ubrukt myk malepensel for hobby bruk, hadde purple spray i en skål og penslet godt på under og opp på beina. jeg såg at dem var hovne rundt tærne. i dag fikk jeg tak i blåspray på fk å har behandlet dem med den. da jeg undersøkte dem før jeg tok på blåspray, virket det ut som at hevelsen rundt tærne var gått tilbake. krysser fingrene for at dette går bra å at jeg får beholde jentene mine og han kjekke anton. ellers har jeg skrubbet vaglene rene og hatt på mer sand i bunn dekket. det var deiligt å se dem gå ute i dag. det er fortsatt små kryp på kyllingene. det er smite pulver rundt dem og på dem og i sannbade deres. håper det hjelper på dem. di er blitt litt mer modige å nå hopper dem opppå kassen sin så jeg har laget en åpning slik at dem kommer seg tilbake til kassen sin. den ene forvirret seg helt ut nå i kveld, men heldigvis ga den god lyd å vi fikk hjulpet den tilbake på plass. Quote
Turte Posted February 7, 2014 Author Report Posted February 7, 2014 Jeg håper det går bra, Tuppen. Du må fortelle hvordan det utvikler seg hos deg, det er nyttig å vite - både med føttene og lusebehandlingen. Quote
Tuppen79 Posted February 7, 2014 Report Posted February 7, 2014 Det skal jeg gjøre. Er spendt jeg også. Vil ikke miste noen av dem, men tørr ikke jåpe for mye. Quote
Recommended Posts