Jump to content
Sign in to follow this  
Simen

Oppstart med Rasehøns for første gang

Recommended Posts

Hei, jeg har i snart 5 år drevet med eggproduksjon i liten skala. Har på det meste hatt ca 75 verpehøner, av rasen Brun og Hvit Lohman. Den siste vinteren har det vært ca 30 stk hvite, og tilsvarende brune. Etter at sommeren var over og de måtte begynne å kun være innendørs, har det vært en del hakking, i regi av de Brune hønene! De hakker hverandre til blods, særlig bak i halefjæra og hele bakenden har på flere vært ødelagt, så jeg har måttet avlive flere på flekken. Jeg har også funnet flere døde, av begge slag. Jeg hører og erfarer fra andre at de er de brune som hakker, noe jeg ser hos meg selv også. De hvite hakker ikke, de blir kun hakket på. Derfor vurderer jeg nå å kutte helt ut de brune, og heller beholde en del hvite itilegg til rasehøns. Jeg ser på å bestille fra Genbanken på Hvam vgs. Noen som har erfaringer med høns herfra? Hvordan er eggleggingen på rasehønene i forhold til industrihønene? Jeg håper ved å kjøpe slike høns at jeg kan beholde hønene lenger, og at de hakker mindre. Målet er å ikke drive intensivt, men samtidig må det være en relativt stabil produksjon. 

De aktuelle rasene er: 

• Jærhøns
  • Sort Minorka
  • Lys Sussex
  • Brun/Hvit Italiener
  • Rhode Island Red
  • Tverrstripet Plymoth Rock
  • NorBrid 1-4-7-8
  • Rokohøns
  • Islandshøna

Jeg tenker å bestille 4-5 stk av hver rase. Disse har verpet ca 5 måneder når jeg kjøper de, og er det noen ulempe? Jeg er helt blank på slike høner så vil gjerne høre deres erfaringer der ute! Svar mottas med stor takk.

jeg har kjøpt fra genbanken hat go erfaring jeg hadde lys sussex det var kjempe snille fugler hadde ikke noe krangel og dem settet mine lohman hvit på plass. jeg kunne ha daggamle kyllinger i lag med mine høns uten dem ble plaget. dem var gode eggleggere

det meg hakking og plage hverandre trur jeg får man bort la dem ha noe gjøre at dem ikke kjedder seg. mine var gode gravere og spiste alt dem fikk

jeg hadde en kjempe snill hane han passet på kyllingen og hold orden på damene

men skal du ha egg for salg til mat egg så anbefaler jeg lohman hvit å så ha noen rasehøns

Kan varmt anbefale Brun Italiener, en av mine favoritter :)

jeg har ofte hønene i 3-4 år men dei kan fint verpe i flere år etter dette også..

Det har jeg også hørt, så det blir nok trolig ikke RIR her. Hvor lenge har dere hønene før dere bytter de ut?

Mine høner blir av og til veldig gamle... Fordi jeg ikke bryr meg så veldig om eggleggingen... Har nok egg til meg og mine uansett.. Men, så skjer en "katastrofe" og alle hønene mine blir drept av en hund som kommer igjennom hønsenettingen.. Så nå starter jeg med blanke ark igjen fra neste helg... Rugeegg (30 stk) sendes til meg mandag 3.feb av div raser. Jeg venter kyllinger rundt 1 mars....