StjernePerle Posted February 16, 2014 Report Share Posted February 16, 2014 Jeg har tenkt å starte opp med fugl. Vår tomt er på ca 2 mål og vi bor landlig. Av likevel har vi naboer rundt, så jeg kan nok ikke ha en hønse hane på grunn av galingen.Men kalkunhaner galer vel ikke, så jeg lurer på om jeg kan ha høns og et kalkunpar sammen med bare høner? Vurderer også å ha vaktler. (føler meg altså litt usikker på hva jeg kan ha sammen av fugleraser og kjønn..) På forhånd, takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippa Posted February 16, 2014 Report Share Posted February 16, 2014 Du kan fint ha høns og kalkun sammen hvis du passer på å ha god plass til dem ( kalkuner blir store og må ha litt "armslag" rundt seg ) Skal du ha en kalkun hann vil han kreve sitt område under parringstiden... Når det kommer til lys så "gobler" kalkuner og responderer med gobling ved fremmede lyder/stemmer ..goblingen er ikke høylytt men høres alikevel godt ( en lyd de fleste synes er koselig ).Vaktler ville jeg i tilfelle hatt i egne bur ( har ingen god erfaring med å blande disse småtassene med andre hønsefugler )...de rømmer fort... flyr rett ut av døra får de mulighet til det .Det lureste du kan gjøre i forhold til dine naboer er å ta en prat med dem om ditt ønske om å holde fugler ..du vil helt sikkert kunne dra din slutning utfra tilbakemeldingene fra dem om hane er mulig eller ei ..Holdes hanen innestengt på natterstid er det sjelden at det blir konflikter ut av det og naboer liker at du tenker på dem ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monica Posted February 16, 2014 Report Share Posted February 16, 2014 Etter min mening er hanegal og kalkungobling omtrent like høyt.. Men de fleste synes vel ikke slikt er plagsomt? . Hør med naboene du ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StjernePerle Posted February 17, 2014 Author Report Share Posted February 17, 2014 Takk for svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frode246 Posted February 17, 2014 Report Share Posted February 17, 2014 Enig med Monica. Kalkungobling er ca like høyt som hanegal, og de gobler minst like ofte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pål sine høner Posted February 19, 2014 Report Share Posted February 19, 2014 Det er ikke sikkert naboene har så mye imot litt hanegal. Nå er vel jeg utrolig heldig med mine naboer, men de syns det er bare fint. Og mine er ute hele døgnet om sommeren, og høres godt i nesten hele bygda.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts