Jump to content

Silke/MEK og MEK/Silke

Zofia

Recommended Posts

Har noen silker hjemme som går sammen med en MEKhøne. Samler silkeegg til ruging, å det var då tanken slo meg;

Hvis jeg nå ruger ut en mix av silkehane og MEK-høne, får jeg da det samme resultater hvis det blir snudd?? MEKhane på silkehøne?? Er det så enkelt? (Har ikke tenkt å gjør det, er bare nyskjerrig)

Nå er kanskje silken ikke den beste rasen for denne "testen", men er det sånn det pleier være? Samme miksen uansett kjønn på foreldredyr i rasen.. (Nå er det nesten sånn at jeg snart ikke skjønner sjøl hva jeg skriver  sjøl) :wink:

Arne, har du fasiten på denne?? :blush:  :laugh: Du trenger ikke skrive deg ihjel :wink:

Kjenner eg vert oppriktig lei meg her, kvifor i all verden vil du lage miks ut av desse flotte rasene? Eg har avla silker i mange år og slit med å finne nye gener, synd å rasere reine raser. Når det er sagt vil du få mange rare variantar, å avle er ikkje gjort over natta...avl er både innvikla, tidkrevende (slik avl vil ta mange mange år og du vil sitte att med mange individ du kanskje ikkje vert kvitt og må avlive) og dyrt. Håpar du slår det frå deg.

• Upvote 1

Har noen silker hjemme som går sammen med en MEKhøne. Samler silkeegg til ruging, å det var då tanken slo meg;

Hvis jeg nå ruger ut en mix av silkehane og MEK-høne, får jeg da det samme resultater hvis det blir snudd?? MEKhane på silkehøne?? Er det så enkelt? (Har ikke tenkt å gjør det, er bare nyskjerrig)

Nå er kanskje silken ikke den beste rasen for denne "testen", men er det sånn det pleier være? Samme miksen uansett kjønn på foreldredyr i rasen.. (Nå er det nesten sånn at jeg snart ikke skjønner sjøl hva jeg skriver  sjøl) :wink:

Arne, har du fasiten på denne?? :blush:  :laugh: Du trenger ikke skrive deg ihjel :wink:

Stort sett er svaret JA!  :wink:

Men - det er noen unntak hvor genene for visse egenskaper sitter på kjønnskromosomene, og dermed arves avhengig av kjønn.

De vanligste jeg kommer på i farta er Sølv/gull og Tverrstriping/ikke tverrstriping, men det er flere.

Og jeg synes det er helt i orden både å spørre og eksperimentere med avl.   :laugh:

Men det er viktig å ikke utgi blandinger for reinrasa og å holde styr på hva som er hva.

(Men for å være spissfindig er alle hønseraser i utgangspunktet blandinger...)  :evil:

Takk Arne. Skal som sagt ikke prøve det, var bare noe som slo meg når eg samla egg. Om det var så enkelt. Veldig interessert i genetikken, har såvidt begynt med silkebibelen. Takk til deg Arne som legger ut sånne kuriositeter både her å på FB som vekker interessen for genetikk hos iallefall meg.

(Forresten; 9 av 10 befruktet. Dette blir et bra år føler jeg. Vi ses på LU!! )

• Upvote 2