Jump to content
Beyond

Fargeforvirring. Perlegrå eller lys blå?

Recommended Posts

Jeg har en liten flokk med 4 dvergkochin. 3 svarte høner og en hane jeg trodde var perlegrå. Ligner på de bildene jeg finner på nett av perlegrå/ lavender. De har fått kyllinger i vinter. Etter hva jeg har lest her inne om fargegenetikk, så forsto jeg det som at svart + perlegrå gir kun blå kyllinger? Og at de ikke kan bli perlegrå?

Så jeg ble ganske overrasket da det kom tre svarte og 4 som ser perlegrå ut. :)

Betyr dette at hanen egentlig ikke er perlegrå? At det er en veldig blek blåfarge f.eks? Jeg hadde tenkt å kjøpe et par perlegrå høner til han og avle perlegrå kyllinger, men det forandrer jo saken i såfall..

Legger ved bilder av hanen.

post-33-0-64241100-1394222639_thumb.jpg

post-33-0-15795300-1394222663_thumb.jpg

Perlegrå/ Lavendel er en vanskelig farge å avle på og du kan oppleve å få mange valører innenfor "perlegrå"...Men nebbfargen "avslører " fargen hans ...Han bærer nok på en mørkere farge en den selve hanen viser . Utfra det jeg har lært skal nebb og bein være helt gule ..nebbet skal da være så lyst som mulig for at det skal være en "ekte" perlegrå ...

Opplevde det samme som du på de jeg hadde for noen år siden og fikk da denne forklaringen av han som hadde foreldrefuglene ..

Om dette er helt korrekt skal jeg ikke påstå men det var forklaringen jeg fikk ...

Hei, hanen din er perlegrå, om enn ikke med noen god farge da det er for mye sølv/hvitt i nakke og sadel. Den er absolutt ikke blå, da ville den være nesten blåsort i nakke og sadel. Det mørke nebbet kommer nok fra dine sorte høner som jeg vil tro har sorte nebb, selv om jeg ikke har sett de. Alle fargevarianter av kochiner skal ha gult nebb og gule føtter, men det kan være vanskelig og få til på de mørkere variantene og enklere på foreksempel hvite som nesten uten unntak får gule fine nebb. Men en perlegrå bør ha lysere nebb enn hanen din. Nå er ikke jeg ekspert på genetikk men jeg vil tro det går fint og bruke perlegrå høner i avlen sammen med hanen.

Hilsen Finn

• Upvote 1

Takk for svar. :) Aha...  Ja, hønene har også ganske mørke nebb.. Føttene er gule. Av de perlegrå kyllingene etter han nå så er det en som har fått fint gult nebb. :) Men den har samme lyse fargen som han. De andre har en litt mørkere, antageligvis riktigere, perlegrå. Tror jeg skal beholde ihvertfall to av dem. Spennende dette. :)