Gå til innhold

Hjelp - klarer ikke finne den perfekte rasen for oss!


MG

Anbefalte innlegg

Hei,


Leser meg trill rundt på ulike raser. Trodde jeg hadde landet på Faverolles, men så leser jeg at de ikke er så gode eggleggere likevel, og ikke går så godt sammen med andre raser.


 


Rasen må fylle alle kriteriene under:


 


  1. God eggproduksjon, også om vinteren (vi er 4 voksne, 2 barn, 1 hund)
  2. Normal størrelse egg - ikke dverg
  3. Tåler Oslovinter uten ekstra varme
  4. Lett å temme
  5. Dårlig til å fly (kunne ha dem løs i hagen)
  6. God kjøttprodusent (ikke et krav, men fin bonus).

 


Brahma? Sussex? Faverolle? Oprington? Plymouth Rock?


 


Skjønner at det ikke finnes en vidunderhøne - men hvilken rase vil gi minst kompromisser for oss?


 


Blir veldig glad for svar - så kanskje jeg rekker å gjøre noe annet enn å forlese meg på hønseraser :)


 


Mvh. Maria


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg las lista over kriteriene først, og uten å ha annet kjennskap til rasen enn det jeg har lest og å ha hatt to hanekyllinger av rasen, så hørtes dette ut for meg som Faverolles :) Meninger og erfaringer kan være veldig forskjellige, og man kan lese veldig mye ulikt om en og samme rase alt etter hvilke erfaringer akkurat den personen som skriver har. Jeg legger ved en link til en side jeg synst er ganske oversiktlig : https://www.omlet.us/breeds/chickens/faverolle/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse 3 har jeg hat Sussex, Faverolle og Plymouth Rock. hadde jeg hat valget av disse Sussex, Faverolle og Plymouth Rock velge medlom så ble Lys Sussex velget på nytt den verper bra og bra slakte vekt. faverolle hadde jeg dårlig erfaring med. Plymouth rock er vel den som verper best av disse 3 rasene, gir fine slakt men vanskeligere ribbe og den ser man kjønnet med en gang så dette er et plus vis man vil ikke ha hankyllingene. med kulde så har alle hane stor kam så må passes på på vinten. men alle kan være uten varmen men dettet vil da gå utover verpingen og mat forbruktet vil økes men dette gjelder alle hønse raser.


 


disse du har nevnt så er vel brama den som har minst kam og er nok mye roligere disse Sussex, Faverolle og Plymouth Rock jeg har erfaring med.


 


Jeg skal skaffe meg nye høns jeg prøver nu skaffe meg brama men vis jeg ikke får tak i brama så blir jeg skaffe meg lys sussex


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Australorps eller New Hampshire. Australorpsen legger opptil 250 egg i året og var i mange år den rasen blant annet Australia satsa på som egglegger før hybridene tok over. Har vært veldig stabile eggleggere hos meg.. Dårlig flyger, lett å få tamme, store egg, god kjøttfylde og vakre å se på. Har New Hampshire nå og de legger bra med egg og er en trivelig rase..


Sussex synes jeg legger litt lite egg. hvertfall de jeg hadde..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. både Faverolle, Brahma og Orpington går under store raser, alle er rolige går fint med andre. legger greit med egg men ikkje super verpere..


 


etter listen din i starten vil nok kombinasjons raser passe bedre, der i blandt Australoprs, Sussex, New Hampshire og Welsumer er gode alternativ.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australorps, Sussex ville jeg anbefalt, de dekker det meste av dine kriterier vil jeg si. Ellers er Maran også en fin rase med brune egg og som voksene er det bra med kjøtt også. Skal du ha egg på vinteren også må du i det minste ha ekstra lys og blir det kaldt lenge vil de nok trenge varme også for å fortsette eggleggingen. Det gjelder alle raser.


 


Utover dette vil jeg om det er mulig anbefale deg å ha en hane til flokken din. Det kommer jo an på hvor du bor med tanke på naboer og slik. Han er ikke bare god for å befrukte egg, men også passe på damene sine. Han holder også ro og orden i flokken.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har erfaring med Lys Sussex og Faverolles.


Sussexene opplevde jeg som aggresive mot andre fugler, og hanen ble aggressiv i forhold til mennesker i tillegg. Ikke noe for meg, selv om de la godt med egg.


Faverolles er veldig bedagelige og vennlige, liker at det skjer noe. De er pene og ikke aggresive, selv haner kan gå sammen. De legger ferre egg, men av god størrelse ca. 55-60 g.


 


Rasen som jeg vil anbefale er Barnevelder. De har alt! Utseendet, vennlighet og veldig gode eggleggere. Rekorden hos oss er 113 g, men gjennomsnittet ligger på 60-70 g - altså ekstra store egg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...