Gå til innhold

Fasan bak huset?


StjernePerle

Anbefalte innlegg

Hei dere med peiling!


 


På lørdag så vi det som for meg så ut som en fasan, bak huset vårt. Men da jeg googler "fasan" syns jeg egentlig ingen av de ligner. Dumt at det ikke gikk an å sette inn link eller bilde her (fungere ikke når jeg skulle linke til et bilde av fasan) men den så egentlig ut som en fasan i kroppen og størrelsen men den var mye mer fargerik enn den tradisjonelle fasan. Den hadde gult, grønt og rødt på seg. En flott fugl var det. Jeg kom 1 m nære den før den oppdaget meg og løp av sted uten å fly. Artig å se på.


 


Det er småskog nedenfor huset vårt og nå er det løv og kvistkvass rundt omkring der den gjemmer seg i. Samtidig er det åpent der. Vi ønsker å ha den der og kunne tenke oss og mate den. Har lest litt på nettet om foringsstasjoner til fasan. Noen tips å få? Hvordan type fasan er dette? (om det er denne fuglerasen...)


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eventyret fortsetter! I dag tidlig så jeg en som minner veldig om en vanlig ringfasan/jaktfasan som på bildet over. Jeg kunne sverge på at det ikke var en slik jeg så på lørdag, men da var det vel det.


 


Nå kommer mine nye spørsmål. Som i dag tidlig når jeg så denne "vanlige" fasanen spankulere rundt husveggene. Er dette normal oppførsel? På lørdag da jeg så den var jo til og med bikkjene løse ute. Men den så ikke ut til å bry seg med det. Når jeg satt ved kjøkkenbordet i dag, så kikket jeg ut på naboens jordhauger (nokså høye, tomta er gravd ut for å bygge nytt hus) og der tuslet den rundt oppå de haugene. Kikka rett på oss og bare gikk rundt å koste seg. Tusler rundt nede i småskauen og nær andre småfugler. Den virker jo halvtam. Er dette vanlig atferd for en fasan? Jeg syns bare det er så artig å ha denne fuglen rundt huset :) Men er det normalt å ha en fugl som denne så tett innpå? Går de vanligvis rundt slik alene uten andre artsfrender?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,


 


Det går fint an å legge inn bilder her. Du klikker på Bruk full editor nede i høyre hjørne i vinduet du skal skrive i, ed siden av knappen Post. Da åpner det seg et større vindu med flere valg, under vinduet du skriver i skal det stå Last opp bilder på en knapp.


 


Fasanene trives best på bakken, de flyr vanligvis bare når de blir skremt opp. De er ikke så veldig sky dersom de er vant til å holde til rundt bebyggelse der de finner mat. Fargene på ringfasanene kan variere litt, de som er her til lands er blandinger av flere underarter.


 


Det er i hovedsak på østlandet en finner små bestander av jaktfasan/ringfasan, men på Fjellværøya og Frøya i Sør-Trøndelag er det også mindre bestander. 


 


Dette er en grei forautomat, kan ta opp til 20 kg.


 


post-2-0-87887700-1395245647_thumb.jpg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var absoluttingen rød gullfasan. Så ut som en ringfasan med noe sterkere farger. Kan ha vært jeg som blingset og at det mest sannsynlig er den samme fasanen som jeg så her igjen om dagen. For det var definitivt en jaktfasan/ringfasan.


 


Fin fôrstasjon du viste meg Tormod. Jeg er litt skeptisk til å skulle sette ting på bakken pga rotter og mus. Har sett at fasanen stort sett spiser fra bakken, men tar den fugle frø høyere opp også?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dukket den opp igjen! I skrivende stund sitter jeg å kikker rett ut på han der han sitter så fin å kikker på meg oppe på haugen ca 10 m fra meg. Der satt han like støtt og fint selv om to nabokatter akkurat kom forbi. Action dette her.. Ble litt skremt og regnet med å gå ut for å jage vekk kattene, men kattene gikk en annen vei.
 

Fasanen ser ut til å spise frø i bakken av jorda som er gravd her. Den går liksom bare rundt her og tusler hele tiden. Er dette normalt at en han går slik rundt helt alene? Har han det bra tro? Snål fugl dette her... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta et bilde av den. Hadde vært moro og sett. Jo, det er nok normalt at den går alene.


 


Denne forautomaten kan festes enten på netting eller på en vegg eller trestamme. Jeg har hengt opp en til villfugler, kjøttmeis, gulspurv, grønnfink o.s.v. Fungerer fint det.


 


post-2-0-07856400-1395322889_thumb.jpgpost-2-0-31232800-1395322899_thumb.jpg


 


 


http://gamebird.no/produkt/vannforautomater/forautomater/wise-mater-10-kg


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...