Jump to content
Sign in to follow this  
whieroum

Erfaringer med flere haner i liten flokk

Recommended Posts

Hei

Vi kom igang med litt høne/hane hold i høst og har hatt en gjeng på 3 haner og 3 høner igjennom vinteren. (en god blanding av raser) Det har gått bra og det virker som om flokken er godt satt og at det er lite krangling. (synlig) 

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer om dette vil holde og om det kan bli mye krangling hvis det kommer nye høner inn i gjengen? Vi ønsker vel på sikt å ha ned antall haner, men akkurat nå er hyggelig å ha de alle sammen.

Christian

Så lenge hanene ikke slåss og hønene ikke blir helt ribba for fjær pga at alle hanene skal ha sitt, så går det godt. Den ene hanen tar kanskje sjefsrollen og slipper ikke de andre to til for å pare hønene, og da blir det jo mindre slitasje på dem. Se det an det kan godt hende de kan gå i samla flokk. Men min personlig mening er at det er best å ikke ta være på haner som man ikke trenger i avlen....og det sier jeg, som har to mixhaner som selvsagt ikke skal avles på gående til pynt fordi at sønnen min synst de er fine ;)

Det er ikke mye fjærnapping og for meg så ser det ut som om faktisk flere av hanene får seg litt nå så det blir spennende når vi nå planlegger et nytt kull og kanskje et par høner til.

Barna syntes det er kjempe og at alle er like søte. Har litt mix her også og det blir gøy å se hva som kommer ut av første runde med kyllinger :)

En ting til, en av hønene har funnet ut at det er smart å legge eggene sine under et tre en 30 meter fra hønsehuset. Noe gode tips på hvordan man flytter et slik rede? Vi plukker egg der nå, men av praktiske årsaker og nå litt snø igjen så hadde det nok vært smart å hatt henne inne i huset i rugekassen :)