Jump to content
Sign in to follow this  
Finnskogingen

Forskjellig alder på fjærkre....

Recommended Posts

Nå har jeg hørt forskjellig ang å "sette sammen" høner i forskjellig alder i samme hønehus.

På ett sted får jeg beskjed om at jeg IKKE kan sette sammen kyllinger og unge høner sammen i det hele tatt, da det blir hakking. Alle må være i samme alder.

Ett annet sted fikk jeg beskjed om at om jeg kjøper 6 mnd gamle brahma, så er de så rolige og vennlige, at jeg om jeg har 2-3 ukers kyllinger i bur inne i hønehøset i en ukes tid, så de alle blir kjent, er det ikke noe problem å mikse de.

Ett tredje sted fikk jeg beskjed om at jeg kan kjøpe de 6 mnd gamle hønene, kjøpe 8-10 ukers kyllinger og 2-3 ukers kyllinger, men de alle må være adskilt til de blir voksne.

Noen igjen mener det ikke går ann å kjøpe høner å sette inn i huset når man allerede har høner, altså må vente til jeg skal ha alt nytt.

Blir helt ør av dette... Hvem skal man tro på?  Dette er jo liksom "fagfolk" som har drevet med høner i lang tid...

Skjønner at du blir forvirret, men jeg kan dessverre ikke gi deg noen fasit da det ikke finnes noen. Det er vanskelig å vite hva man skal tro, mange har ulike erfaringer, og det som fungerer hos noen trenger ikke å bli suksess hos andre.

- Hvis du skal sette sammen fugler er det best at dette skjer på "nøytral grunn", altså at buret er nytt for dem alle.

- Hvis de yngste og/eller nykomlingene er i klart flertall, er det større sjanse for at det går fint.

- Som en hovedregel bør man vente med å sette inn morløse kyllinger til voksne høns til de er minst 10 uker. Det kan gå fint tidligere også, hvis de voksne er snille og omgjengelige av seg. Men det er lurt å følge veldig godt med, og lag til gjemmesteder slik at de kan søke tilflukt.

- Å gi dem godsaker når de settes sammen kan være lurt, for da får de annet å sysle med enn å ryke i hop og slåss.

Jeg har heller ingen fasit men tenkte jeg kunne fortelle deg hva som fungerte for meg :)

1. Jeg hadde 1 voksen hane og 4 voksne høner i hønsehuset mitt da jeg kjøpte 5 kyllinger av samme rase. Kyllingene bodde i et kaninbur i boden den første tiden.  Buret stod ute på dagtid sammen med de frittgående voksne så snart de små hadde fått nok fjær og det var litt varme i luften. Slik ble de kjent med hverandre på avstand med kyllingene trygt plassert i buret. 
  2. Etter en stund slapp jeg kyllingene inn i luftegården til de voksne mens disse gikk ute og koste seg i hagen. Jeg lukket porten slik at de voksne ikke kunne komme inn så lenge kyllingene var der. Da fikk de anledning til å hilse på hverandre gjennom nettingen og kanskje få litt av den samme 'lukten' i fjærene.  Hver kveld samlet jeg kyllingene tilbake i kaninburet før jeg slapp de voksne inn i luftegården og hønsehuset.
  3. Så tok jeg noen sponplater jeg hadde liggende og satt opp langs veggen i luftegården slik at kyllingene kunne ha gjemmeplasser om det skulle bli nødvendig og en kveld før 'leggetid' lot jeg døren til luftegård være åpen og slapp de voksne inn i luftegård mens kyllingene fremdeles var der. Bortsett fra at de minste ble jaget vekk fra matfatet gikk dette overraskende bra. Ca en uke etterpå var rangordning på plass og kyllingene integrert både inne og ute uten det helt store bråket. 

Dett pågikk over uker og jeg passet på at det var helg da jeg flyttet kyllingene inn i huset slik at jeg hadde anledning til å følge godt med. Håper noe av dette kan være til hjelp og lykke til med prosjektet ditt !

Kan ikke kalle meg "super dreven" i faget, men etter 1 1/2 år har jeg ihvertfall fått mye erfaring med hva som fungerer her i min flokk. og utlært blir vi ALDRI.

Jeg setter alltid inn nye individer (kyllinger, unghøner, eller nye voksne) på kvelden når flokken har gått til ro og vaglet seg. Da har nykommere gulvplassen alene, de får kjenne lukter og det er ikke blir en rolig start på det nye livet. Har selvfølgelig gjort klart gjemmesteder til kyllingene, med egne matstasjoner. Men den aller største feilen jeg gjorde i starten var å følge "morshjerte". Syns så synd på kyllinger som ble jaget og hakket på, at jeg tok de ut igjen og ventet noen dager før jeg satte de inn igjen. Og da fikk de jo samme behandling på nytt stakkars!!! Så du må legge alle slike følelser til side..selvfølgelig så må du gripe inn hvis det går over styr, med hierarkiet i en hønseflokk er tøft, og hakkeordnen er tøff å se på, men igjen helt naturlig oppførsel. Her er det bare slik i noen dager, så har alle igjen funnet sin plass. nå har jeg også noen flinke og fine haner, som er veldig flinke til å holde damene sine i tøylene..så lite bråk og god harmoni. Jeg tror du alltid vil få forskjellige svar på dette spørsmålet. det bygger på mange forskjellige erfaringer, fra person til person og flokk til flokk. lykke til med nyinnsett og håper du får en fin opplevelse. 

Ikkje fortvil :) prøv deg fram å sjå, men du må vere tilstades å sjå under innsett. Går det ikkje sett du inn tiltak, eg har funne ut at kyllingar som er ti veker bør kunne klare brasene, men det er avhengig av størrelse eller rase både på dei nye og dei du har frå før. For å lette innrettet kan du bruke nettingskille ei periode. Høns lever under eit strengt hiriarki og når nye kjem inn vert det krangel og bråk her er alle mot alle inntil dei har funne sin nye plass. Høns er like forskjellige som oss uavhengig av rase, ofte er dverger dei tøffaste men her er ingen unntak. Følg magefølelsen og observer, er du usikker så vent. Husk iallefall å sette inn fleire for og vannautomatar og gjerne skråstilte flak slik enkelte kan stikke seg vekk. Å sette inn berre eit individ kan verte veldig traumatisk for den nye og er ikkje å anbefale. Det beste er egentlig at ei høne får ruge ut kyllingar på denne måten vert dei naturlig integrert i flokken. Lykke til :)