Gå til innhold

ande går


Anbefalte innlegg

avem

Hva slags ender er det? Er det tamender er det enelt å lage en andegård til de. Det er veldig viktig at det er sikret mot rovdyr både fra luften og land. De trenger badevann, grav ned en balje til de sånn at den går i ett med bakken. 

Det er stokk-and :)

Henta et par egg hos en nabo som driver med tam-ender :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokkender kan gå fritt. De flyr opp dersom det er fare på ferde. Er de født på plassen holder de seg der, de stikker ikke av. Men før de blir flygedyktige må du ordne en innhegning til de sånn at de ikke blir tatt av kråke, skjeære, måke eller rovdyr.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stokkender kan gå fritt. De flyr opp dersom det er fare på ferde. Er de født på plassen holder de seg der, de stikker ikke av. Men før de blir flygedyktige må du ordne en innhegning til de sånn at de ikke blir tatt av kråke, skjeære, måke eller rovdyr.

ok:) men hvordan skal man temme anden sånn at den ikke flyr av gårde når en prøver å løfte de opp å holde de? liksom som en høne, og at det kanskje kan gå ann at den blir så tamm at den kan komme bort til meg når jeg har med en god bit? og hvordan skal jeg gjøre det om vinteren?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gjøre noe spesielt for å få de til å holde seg på plassen, utover å gi de mat. Stokkender er egentlig en vill andeart. Det er ikke tamender. derfor kan du ikke rekne med de blir like tamme som tamender som rouenand, kacki campbell, pekingand, eller moskusender. Sistnevnte er også en vill art som er blitt domestisert(gjort til tamand) av mennesker.


Men dersom du er mye sammen med andungene fra de er små kan det hende de blir så tamme at du kan løfte de opp uten at de stikker av. Gir de mat fra hånde o.s.v.


 


Stokkender er hardføre, og tåler vinteren godt. Det eneste du trenger å gjøre er å ha en fast foringsplass til de.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gjøre noe spesielt for å få de til å holde seg på plassen, utover å gi de mat. Stokkender er egentlig en vill andeart. Det er ikke tamender. derfor kan du ikke rekne med de blir like tamme som tamender som rouenand, kacki campbell, pekingand, eller moskusender. Sistnevnte er også en vill art som er blitt domestisert(gjort til tamand) av mennesker.

Men dersom du er mye sammen med andungene fra de er små kan det hende de blir så tamme at du kan løfte de opp uten at de stikker av. Gir de mat fra hånde o.s.v.

 

Stokkender er hardføre, og tåler vinteren godt. Det eneste du trenger å gjøre er å ha en fast foringsplass til de.

ok :)

vet at stokk-and ikke er en tam-and, men han som driver med de har de helt tamme som en høne.

Men har ikke ender som vanlige instinkter å fly til sør om høsten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan du kanskje, selv om dette er beregnet på høns. Tviler på at du får endene til å gå opp denne trappen. Men om det er for å ha de et sted på natten så fungerer det kanskje, Det er alt for lite til at de kan være der hele tiden. Er det rev, grevling eller andre rovdyr i nærhetene må du sikre bunnen med netting også, sånn at de ikke kan grave seg inn.


Husk også at du må ha en dam/kar med vann til de. Ender må ha et sted å bade seg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går an. Kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det da jeg hadde stokkender...


 


Det er noen år siden, jeg leide et småbruk med fjøs. Jeg hadde både påfugler, moskusender og stokkender frittgående. På natten var de inne i fjøset. Jeg passet på å gi de mat bare der.  De var vant til fjøset, det var der de var oppvokst. På kvelden passet jeg på å føre de inn i fjøset, gikk bak de samtidig som jeg ikke skremte de opp til å flyge.


På morgenen åpnet jeg døren til fjøset, og de gikk ut selv. Tror de følte seg trygge i fjøset, og at det var derfor det gikk fint å føre de inn dit.


 


Andedammen kan du å ute ja, men viktig at du har en voliere eller et rom endene kan være trygge for rovdyr på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går an. Kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det da jeg hadde stokkender...

 

Det er noen år siden, jeg leide et småbruk med fjøs. Jeg hadde både påfugler, moskusender og stokkender frittgående. På natten var de inne i fjøset. Jeg passet på å gi de mat bare der.  De var vant til fjøset, det var der de var oppvokst. På kvelden passet jeg på å føre de inn i fjøset, gikk bak de samtidig som jeg ikke skremte de opp til å flyge.

På morgenen åpnet jeg døren til fjøset, og de gikk ut selv. Tror de følte seg trygge i fjøset, og at det var derfor det gikk fint å føre de inn dit.

 

Andedammen kan du å ute ja, men viktig at du har en voliere eller et rom endene kan være trygge for rovdyr på natten.

ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...