Jump to content
Sign in to follow this  
StjernePerle

Vi får fire kyllinger på søndag! Tips=veldig gjerne!

Recommended Posts

Ikke mye svar å få i nybegynner forumet, så prøver meg her.

Hei dere!

Endelig er det vår tur til å stare opp med høns. På søndag henter vi fire søte små, og vi gleder oss veldig her i familien. :azn:

Men, så er det nå slik at uansett hvor mye en leser så oppdager man ting/ lærer man etterhvert som man har dyrene. Derfor vil jeg gjerne ha tips og råd om det er noe vi har glemt eller burde gjøre anderledes. Kyllingene blir klekket lørsdag! Så de er bittesmå når vi får de.

De små kyllingene vil bli hentet i et kattereisebur, og jeg har gjort i stand et kaninbur med myk spon i bunnen. De har et lite hus å gå inn i hvor det er litt høy. Varmelampe vil bli hengt opp og mat kjøper vi med fra oppdretteren. Jeg har kjøpt inn en del fra felleskjøpet, men det blir til senere bruk da foret er til høns under verping. Og skjellsanden jeg har kjøp har jeg forstått at de små ikke skal ha. (Det er vel forskjellen på de forene også vel, at det til voksne er litt grovere og med sand??) Hønsene skal flytte ut til sommeren.

Høres dette greit ut? Noe spesielt vi må tenke på?

Takknemlig for svar! :):duck: God Påske! :dans:

Det er ikke så mange som er innom dette forumet lenger dessverre, og særlig nå i påsken er det nok mange som har andre ting å gjøre. Kan prøve å gi noen svar :)
Spon som underlag går fint hvis kyllingene har lært seg å spise først. Men de første dagene kan du gjerne bruke tørkepapir, avispapir, håndklær, "tisselaken" eller noe annet som ikke frister å spise for en liten tass som kanskje ikke er så flink til å vite hva som er mat og ikke. Det blir mindre rot av det også. Slå på varmelampa før dere drar og henter kyllingene, så kan de få under varmen med en gang de er framme. Skal de transporteres langt er det godt for dem med litt varme i reiseburet, for eksempel en flaske varmt vann pakket inn i håndkle, ullsokk eller annet. Uten varme, så er det lurt med en liten eske, slik at de står tett og holder varmen. Jeg har frakta nyklekte kyllinger i ei lita pappeske i over to timer, uten varme oppi, og det gikk helt fint. Men et kattebur er såpass åpent at jeg ville hatt med varme til dem.
Som sand til dem kan du kjøpe undulatsand. Den inneholder litt kull, som er med på å beskytte de små magene mot infeksjon. Sand kan fint brukes til strø også.

Kyllinger smaker på alt. Når de får høy så hender de at de spiser så lange høystrå at de ikke klarer hele strået, og det henger ut av nebbet. Hvis det ikke er lett å dra det ut igjen, så bare klipp det av inntil nebbet.

Lykke til :)

Husk å sjekke at det ikke tetter seg bak. Vask med litt lunket vann hvis det klumper seg. Sjekk at alle får i seg mat og vann, det går fort nedover med så små. Ville nok droppet høyet, ellers ser det ut dom om dette skal gå godt hvis du bare gjør som Asbjørg sier. Fortsatt god påske og Lykke til :-)