Gå til innhold

Til alle som ruger i maskin denne våren/sommeren (2014)


Anbefalte innlegg

Dag 19 og det ser ut til at første hønekylling har fått laget et bittelite hakk i egget. Den er veldig aktiv og egget er i bevegelse hele tiden.

Flere egg som beveger seg mye, så spørs om førstemann er klekket i løpet av det kommende døgnet. Hører det piper litt av og til også. Klarer jo ikke slippe dem med øynene, så jeg ligger på magen og glor inn i maskinen. Herregud, man blir jo helt tussete av det her.

Er så redd det ikke skal være riktig luftfuktig der inne, siden jeg ikke har måler så gubben ble sendt ut for å kjøpe en nå. Er det ok med 37,9 grader under klekkingen? Ser det varierer litt hva folk skriver om dette.

Jeg hadde 37,7 i rugemaskin med vifte, så det tror jeg går bra ja:) Ville ikke ha forandret på så mye så sent i rugingen.

Har noen kyllinger kommet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Trenger lite info.....


 


Har 10 egg (blomme og mix) på 20 dygnet. Igår kunde man høra hur det "pirka" inne i eggen. Idag hørs inget alls. Tog vanntesten idag og alla fløt. Kan man stole på vanntesten? Eller kan kyllingerna vara død?När "ska" dom små liven (om dom lever) begynna og hacka i skalet?Jag har ikke vent på eggen de siste tre dagarna, vann i båda behållarna, og temp 100 farenheit, ikke åpnet locket førutom i samband med vanntesten.....Jag la i eggen i kläckaren på kvällen dag 1, om det kan ha ngn betydelse....Håper ngn kan ge ngr svar. Blir ju helt tussete av det her.... :duck:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger lite info.....

 

Har 10 egg (blomme og mix) på 20 dygnet. Igår kunde man høra hur det "pirka" inne i eggen. Idag hørs inget alls. Tog vanntesten idag og alla fløt. Kan man stole på vanntesten? Eller kan kyllingerna vara død?När "ska" dom små liven (om dom lever) begynna og hacka i skalet?Jag har ikke vent på eggen de siste tre dagarna, vann i båda behållarna, og temp 100 farenheit, ikke åpnet locket førutom i samband med vanntesten.....Jag la i eggen i kläckaren på kvällen dag 1, om det kan ha ngn betydelse....Håper ngn kan ge ngr svar. Blir ju helt tussete av det her.... :duck:

Jeg har ikke forsøkt vanntesten, men jeg leste her på fuglepraten en som mente at den ikke fungerte bestandig. Jeg valgte å ikke røre lokket på rugemaskinen siste 3 dager:)

Det er så utrolig spennende de siste dagene, men tror ikke man kan tyde entydig død om man ikke hører noe. Kanskje de hviler seg litt til den store kampen ut av egget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänkte bara skriva og si att det blev 5 st Blommor :-) Två døde i egget på dag 2.....Åpnet, og den ena kyllingen hade missdanned nebb (saxbett) den andre kunde jag ikke se ngt "fel" på. Ja,ja kanske bedre lycka neste gång. Har 30 st egg 50/50 med Blomme og Isabar/Blommemix i en annen rugemaskin. Kläcketid om ca 1 uke :egg:  Tack før svar här på "tråden" :laugh:  Og en mgt bra sida att besøka nær man lurer på ting :dans:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min rugemaskin heter Maino PIOPIO. Jeg synes det er vanskelig å få opp luftfuktigheten. Har flytta den på badet, satt inn ei ekstra skål med vann, men fuktigheta kommer bare på rundt 37%.


Det er første gangen jeg prøver å ruge ut egg, men den har vært brukt en gang før, for noen år siden. Da ble resultatet ganske bra.


Lyste eggene 8. dag og da så jeg en mørk skygge på ene sida, og det trodde jeg ikke var bra. Jeg valgte å gi de en sjanse ei stund til. Jeg kjøpte meg så en skikkelig egglyser, og da så jeg også blodårer. Etter det har jeg ikke gjennomlyst eggene, jeg bare krysser fingrer og håper.


 Den 23. har eggene ligget i maskina i 21 dager.


Lurer på om det går an å legg en fuktig handduk i bunnen av maskina den 18 dagen, og så bare sprut inn vann med ei sprayflaske når fuktigheten går ned. Kan jo ha eggene på ene sida og handduken på andre sida.


Det er ikke noen spesiell rase jeg ruger, bare fin blanding.


Har lyst på Australorps høner. Så dersom det ikke går bra med ruginga mi, så lurer jeg på om det er noen som har slike å selge meg, enten egg, kyllinger eller voksne høns. Har hatt det og Wyandotter for noen år siden.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rugemaskin heter Maino PIOPIO. Jeg synes det er vanskelig å få opp luftfuktigheten. Har flytta den på badet, satt inn ei ekstra skål med vann, men fuktigheta kommer bare på rundt 37%.

Det er første gangen jeg prøver å ruge ut egg, men den har vært brukt en gang før, for noen år siden. Da ble resultatet ganske bra.

Lyste eggene 8. dag og da så jeg en mørk skygge på ene sida, og det trodde jeg ikke var bra. Jeg valgte å gi de en sjanse ei stund til. Jeg kjøpte meg så en skikkelig egglyser, og da så jeg også blodårer. Etter det har jeg ikke gjennomlyst eggene, jeg bare krysser fingrer og håper.

 Den 23. har eggene ligget i maskina i 21 dager.

Lurer på om det går an å legg en fuktig handduk i bunnen av maskina den 18 dagen, og så bare sprut inn vann med ei sprayflaske når fuktigheten går ned. Kan jo ha eggene på ene sida og handduken på andre sida.

Det er ikke noen spesiell rase jeg ruger, bare fin blanding.

Har lyst på Australorps høner. Så dersom det ikke går bra med ruginga mi, så lurer jeg på om det er noen som har slike å selge meg, enten egg, kyllinger eller voksne høns. Har hatt det og Wyandotter for noen år siden.

Har lest at man kan legge inn (små eller store) svamper fuktet i vann for å få opp fuktigheten, dessuten så er de ingen drukningsfare for kyllingene hvis man bruker svamper. Men om det er nødvendig er en annen sak. Fuktigheten vil fyke til værs når klekkingen starter. Masse fukt i egget. Hos meg doblet fuktigheten under klekking uten at jeg gjorde noe. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!


 


Jeg har forsøkt å ruge hønseegg. Har satt temperaturen til 37,7 grader (som stod i rugemaskinoppskriften fra den italienske rugemaskinen fra ebay). Tilsetter ikkje fuktighet før siste 3 dager.


Nå har eg opplevd fleire gonger at det er fullt liv i egga heilt fram til klekking, men dei siste to gongene så har:


1. Egga klekka for seint (dag 22 og 23 typisk)


2. Samtlege av kyllingane har plumma hengande ut av baken.


 


Er det nokon som har erfaring med liknande? Er temperaturen for låg? Eller for høg?


 


Første gang eg opplevde det fekk eg 3 av ca 30 egg. Alle kyllingane levde fint opp, og "mista eggeplomma i baken" etter nokre dagar.


 


Den eg ruga fram i går daua (danske landhøns).


 


Nokon som har eit godt tips?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

:egg:I dag kom det en kylling til verden. Men jeg har enda problem med å få opp fuktigheta. Det egget som ble først hull på stoppa klekkinga helt opp i. Så måtte jeg til å hjelpe, men da ble jo hinnene enda tørrere. Skulle sikkert ha starta fødselshjelpa før, for det var lite aktivitet i kyllingen nå. Hadde egget ute noen ganger og tok bort noe eggeskall, men han var så utslitt at jeg merka nesten ikke noe liv. Var nesten på tur å kast hele greia, for jeg trodde han var død. Men så ville jeg vente litt og se, kanskje..... Etter ei stund gikk jeg inn og tok ut egget for å se, da ble det liv i gutten, (det er sikkert en gutt) Han pep som han ikke hadde gjort siden i morges. Inn i maskina igjen, og her sitter jeg og lever i spenning.


Vet ikke hva jeg skal tro om de andre eggene, er redd det blir for tørt til de kyllingene og.


Den første som kom og klarte det stort sett alene, satt litt fast, men det var bare som en tråd som gjorde ar han drassa med seg halve skallet når han bevega seg.


Vet det ikke er lurt å åpne maskina når klekkinga er på gang, men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg.


Nå har ikke jeg all verdens erfaring med rugemaskiner, men er det ikke sånn at det går an å stoppe vifta og ha på bare varmen. Tenker at da hadde eggene tørka mindre inn. Det er jo tørrere i maskina enn i rommet. Den står på badet, og jeg har satt på dusjen og gjort div. andre ting for å få opp fuktigheta. Dersom jeg ikke gjør det, ligger fuktigheta på bare vel 30 %  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg skulle ha lagt forrige innlegg under det jeg skrev for noen dager siden, men, men, sånn ble det no.


Jeg har et par ting jeg lurer på, som sikkert andre vet.


Når jeg har en livlig kylling inni rugemaskinen, så kommer jo han borti de eggene som ligger og skal klekke. De triller hit og dit, og de som er blitt hull i blir innimellom liggende med hullet ned. Gjør dette noe? Og hva kan jeg gjøre?


 


Så lurer jeg på om noen har erfaring med slik rugemaskin som jeg har MAINO PIPOPIO, og hva slags erfaring har dere i så fall?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Covatutto rugemaskin,og begynner og lure på om dette er en ok maskin? Er egentlig ikke fornøyd med rugeresultatene,iallfall ikke sist jeg ruget egg. Da fikk jeg bare ni kyllinger av 16 egg,selv om alle var befruktet (dvs det var noe i alle sammen). Flere av eggene som ikke klekte hadde fullt utviklet kylling. En eller to kyllinger måtte vi også hjelpe ut av skallet,og mange brukte lang tid på og komme seg ut etter og ha fått hakket hull. Nå derimot,som hønemor ruger sjøl går alt som smurt...! Naturmetoden er visst best... Må få med at dette er dvergsilke,og det er de samme hønene jeg ruget ut egg fra som nå har ruget ut kyllinger selv  :smiley:   


Jeg har også tenkt på det når de kyllingene som har klekket går rundt inni rugemaskina og dytter borti de andre eggene som ikke har klekt- gjør det noe?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått 7 kyllinger. Det gikk bra med den som jeg måtte hjelpe. Han brukte lang tid på å komme seg. Han så litt uferdig ut, men etter et døgn så er han ok. Han måtte plukkes ut av egget, satt helt fast. Men, kanskje, dersom jeg ikke hadde begynt å hjelpe han da,med å plukk bort skall, så hadde han  ikke tørka så fast i skallet, og kommet ut sjøl. Dette er jo ei erfaring, men sikker er jeg ikke, det hadde kanskje gått galt da. Nå har jeg tre egg som ikke er klekka. Trur det er hull i de, i alle fall i to, har ikke hatt tid å sett så nøye etter da jeg har vært på jobb til 23.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. dag i rugingen: 9 kyllinger er kommet til verden. I morges gjennomlyste jeg de to eggene som det ikke hadde blitt hull i enda. Det ene er det nok et ikke utvokst foster inni som er dødt. Det andre så jeg tydelig liv i, så jeg tok hull.  Det er en ganske liten kylling inni. Jeg åpna litt etter litt og hadde et ganske stor åpning da jeg måtte på jobb kl.15. Var innom en tur heime for å få fukt inn i maskina mens jeg var på jobb. Fuktigheta var ned i 32% da. Kyllingen lå på samme viset. Virker forholdsvis kvikk. Heime kl. 23. Fortsatt liv og forholdsvis aktiv. Fuktigheta har sjølsagt gått ned igjen til samme % sirka. Ut med egger, fukta med vann og løsnet på noen hinner. Det ble litt blod. Slik er situasjonen no.  Har tidligere måttet hjelpe to av kyllingene ut, og det har gått bra, sjøl om jeg virkelig har trodd at det ikke kom til å gjør det. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille døde. :sad: Levde til midt på dagen i dag, men så var det ikke mer. Han var liten og uferdig, hadde ikke plommesekken inni seg.


Jeg starte med 13 egg, kasta to etter 8-9 dager da det virka som de ikke var som de skulle. Syntes egentlig det lukta råttent egg, men det ble borte da jeg hadde kasta de to eggene. Så satt jeg igjen med 11, og 9 av de ble det fine sterke kyllinger av. Jeg er fornøyd og lykkelig hønemor nu.  :dans:


Jeg forer de med undulatfor, mais, eggeplomme, gress og spiselige vekster som vokser vilt, bukkehornkløverspirer, mais og en og annen meitemark.


Kjempemorro å gi de mark, de blir helt hysteriske, springer etter hverandre for å få tak i godbiten. Den heldige som i øyeblikket har godbiten prøver alt han kan for å stille seg bort så de andre ikke får den. Men det gjør de, har sett at nesten hele marken var slukt, bare en liten bit som stakk ut av nebbet, men jammen var det ikke en som snappa den og drog ut hele greia. :laugh: Slik holder de på til marken er bare biter og ganske fort spist. Kasta en pitteliten larve oppi buret, eller barnehjemmet som jeg kaller de, jammen fant de ikke den nesten med en gang.


Vet at de tåler slik føde, for jeg fikk daggamle kyllinger for mange år siden og da gjorde jeg det samme, og så er det jo slikt hønemora læret ungene sine å spise.  


Det jeg er litt usikker på er om jeg må gi de kyllingfor eller om de her det like bra med den maten de får no. og når må jeg ideelt sett starte med ferdigkjøpt for. Er det noen som kan gi meg noen gode råd om det.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjøpte egg og 5 fra mine egene høns..Av de kjøpte var to blanke etter første lysing..Resten utviklet seg etter "boka"men bare halvparten klekket..resten døde ferdig utviklet i eggene,alle de som klekket var viltfarget og en svart,den var veldig svak,er fortsatt usikker på fremtiden dens..Og når jeg åpnet de "døde" eggene var alle svarte..Kanskje tilfeldig men skulle nesten tro at det var noe med de svarte kyllingene..Av mine egene 5 egg som ble puttet inn bare fordi det var plass til de,var to blanke og de 3 siste klekket og er raske og virker fine..Jeg dveler ikke så mye om hvorfor ditt og datt jeg,sån er det bare..men neste runde skal jeg ha rugemaskinen i et bedre ventilert rom og ganske høy luftfuktighet naturlig i rommet..og lengre perioder med "tørruging" i maskinen..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett egg som det var en død kylling i. Det så ut som kyllingen hadde dødd når den var nesten stor nok. Så hadde jeg ett egg der kyllingen levde, men at jeg tok hull på dag 22. Men dett har jeg jo skrevet om. Jeg har en følelse av at dersom jeg hadde latt vær å åpna egget så hadde den kanskje klart seg dersom den hadde fått 2-3 dager til.


Er det noen som har erfaring med dette? Da hadde altså dette egget måttet ligge sirka 3 dager lengre enn de som klekket til normal tid.  Er der noen raser som trenger lengre rugetid enn andre høns? Det var strømbrudd i flere timer midt i ruge perioden, kunne det ha noe å si.Jeg er fornøyd med resultatet, jeg. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt oppgitt over den rugemaskina mi ja...Covatutto. Spesielt fordi de eggene som ikke klekker viser seg og ha nesten,eller helt ferdige kyllinger i. Det er liksom ekstra trist og kjedelig. Jeg har ikke særlig god erfaring med og hjelpe kyllinger ut av egget,de fleste har dødd etter noen dager eller har feilstilte føtter el.l.


Men akkurat nå har jeg et litt spennende prosjekt på gang- jeg fortalte i et annet innlegg her om de to silkene mine som ruget ut fem kyllinger av fem egg,men de hadde også verpet flere egg som det var noe i. Da hønene tilslutt gikk av de resterende eggene ( fem stk) la jeg disse i rugemaskinen. Jeg har bare lagt de i uten og følge med på fukt eller noe...ikke vært nøye med og ikke lette litt på lokket heller. Til morgenen igår så jeg at det var hull i det ene egget,men seint på kvelden var det ikke skjedd noe mer,men det peip veldig :smiley: Jeg åpnet lokket og tok vekk et par biter så det blei litt større hull,men så kom det litt blod..og da la jeg lokket på igjen. Gjorde ikke noe mer,og var veldig spent til morgenen idag,men regnet ikke med noe kylling...men jammen! Der lå den frisk og fin og full av liv  :azn: og det uten noe fuktighet!! Så nå er jeg spent på de fire andre eggene....!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...