Jump to content

Til alle som ruger i maskin denne våren/sommeren (2014)

Recommended Posts

Finknust oppdrettsfôr er det eneste de trenger :) Og vann selvfølgelig, fra drukninssikker beholder!

Jeg har grus i bunnen av vannskåla nå, og det fungerer supert!

Å la de gå på kjøkkenhåndkle er også supert. De løper rundt uten problemer, og får ikke spist noe annet enn fôret som er strødd rundt. :)

så lurt! ble litt bekymret nå, på jobb igjen, har bare den aller minste av vanndispenserne fra Felleskjøpet, hmmm håper det ikke betyr at de der druknet hele gjengen innen jeg kommer hjem... Har mine foreldre til å passe dem, men de er jo ikke vant til fugl de heller. En av kyllingene døde i natt, så i går at den var svak. Et av eggene lå igjen i maskina og hadde null framgang. Hjalp den ut i morges, har vel egentlig ikke tro på at den overlever, men inni egget hadde den dødd. Så ut som kyllingen var for stor slik at den ikke hadde rom til å få hakket seg ut. De andre eggene trur jeg har dødd litt før de var klekkeklare. Har 3 hønseegg i maskina sammen med vaktlene og de er begynt å rugge, så hvis jeg er heldig blir det "vanlig" kylling i morgen eller fredag! Kan de i såfall gå sammen med vaktelkyllingene?

så lurt! ble litt bekymret nå, på jobb igjen, har bare den aller minste av vanndispenserne fra Felleskjøpet, hmmm håper det ikke betyr at de der druknet hele gjengen innen jeg kommer hjem... Har mine foreldre til å passe dem, men de er jo ikke vant til fugl de heller. En av kyllingene døde i natt, så i går at den var svak. Et av eggene lå igjen i maskina og hadde null framgang. Hjalp den ut i morges, har vel egentlig ikke tro på at den overlever, men inni egget hadde den dødd. Så ut som kyllingen var for stor slik at den ikke hadde rom til å få hakket seg ut. De andre eggene trur jeg har dødd litt før de var klekkeklare. Har 3 hønseegg i maskina sammen med vaktlene og de er begynt å rugge, så hvis jeg er heldig blir det "vanlig" kylling i morgen eller fredag! Kan de i såfall gå sammen med vaktelkyllingene?

ja de kan gå sammen en god stund..

Har du vært hos johansen du ! Det er bare 15-20 min.unna der jeg bor det :wink:

En liten oppdatering herfra angående posteggene av silke - to egg har klekket og to nydelige grå silkekyllinger tumler rundt i rugemaskina :azn: Men leit er det at et egg så jeg nebbet stakk ut av,men kyllingen var død. De to siste er det ikke kommet hull i, og jeg hører ikke noe piping,så jeg regner ikke med det blir noe av dem heller...Da blir det to kylllinger av fem egg...Det er jo den vanlige klekkeprosenten hos meg :sad: Men har 6 silke- egg igjen som skal klekke om ca en uke,så jeg hååååper på litt mer uttelling der. Må se og få meg et fint profilbilde jeg også snart forresten... :wink:

Har du vært hos johansen du ! Det er bare 15-20 min.unna der jeg bor det :wink:

En liten oppdatering herfra angående posteggene av silke - to egg har klekket og to nydelige grå silkekyllinger tumler rundt i rugemaskina :azn: Men leit er det at et egg så jeg nebbet stakk ut av,men kyllingen var død. De to siste er det ikke kommet hull i, og jeg hører ikke noe piping,så jeg regner ikke med det blir noe av dem heller...Da blir det to kylllinger av fem egg...Det er jo den vanlige klekkeprosenten hos meg :sad: Men har 6 silke- egg igjen som skal klekke om ca en uke,så jeg hååååper på litt mer uttelling der. Må se og få meg et fint profilbilde jeg også snart forresten... :wink:

Å, det visste jeg ikke!

Kunne ha tatt en tur innom hvis du var hjemme. ;)

Å! Så moro, får håpe det kommer kommer noen ut av de to siste også da! Hos meg ble det jo 4 av 5. Men alle var svarte. ;)

Blir spennende med de siste.

I dag flyttet jeg hønse egg fra rugemaskina og inn under klukk høna. Hun har ligget på ubefruktede egg i 3 uker.

Eggene fra rugemaskina skal klekke om snaue 2 uker, så da håper jeg høna holder ut.

Ja det kunne du gjort vet du! De er ikke grå de to kyllingene likevel,ser det ordentlig nå som de har blit tørre og fine at de er viltbrune :wink: Iallefall brune med litt lyse striper-er ikke det viltbrun? De er veldig klare for og komme ut og få noe og spise nå :azn:  De to siste eggene ligger som før,så da er det nok ikke noe håp om at det kan bli noe av dem. Er dag 22 idag. Men nye mulighter om 4 dager ca :smiley: Hvorfor flytta du egg fra rugemaskina under høna? Bare litt nysgjerrig :wink: Siden jeg ikke vet hvor jeg skal sette dette spørsmålet stiller jeg det her : når blir hanekyllinger forplantningsdyktige?? Ser ikke ut til at det blir så mange høner av de ti store kyllingene jeg har..en,kanskje to av fem i den ene bingen,og en eller to i den andre..litt tidlig og si på de siste enda.

Det gikk litt dårligere sist gang da, der var det ca.10 egg som ikke klarte å klekke. Men tror jeg har vært veldig heldig med vaktlene, for det har vært bra klekkinger, og sterke og livskraftige kyllinger som ikke passer til beskrivelsen av vaktelkyllinger som skjøre små vesen som er vanskelige å få til å spise og overleve :)