Blomberg Posted April 30, 2014 Report Posted April 30, 2014 Hurra! Jag har små "spindlar" i dom flesta av eggen . Bara ett som hade en rød ring......og ngr som jag er osikker på(fjerde dagen idag) Har 25 egg i rugeren som egentligen bara har plats før 12-13st. Fyllde på med lite vann i den ena vannkammeren. Spännande og se hur många egg som blir "kvar" på slutet. Quote
Monahel Posted May 1, 2014 Report Posted May 1, 2014 Hei alle sammen! Jeg skal nå starte opp med en ny runde ruging. Hadde 0% klekking sist men mine egne egg. Har nå fått postegg og håper de er befrukta og klare til å bli kylling. Jeg har en America maskin med motor. Skal jeg vende eggene med denne motoren eller kan jeg like gjerne vende de morgen og kveld manuelt? Jeg har en tendens til ikke å stole helt på maskin, selv om jeg ikke har grunn til å ikke stole på den. Quote
EggeGuri Posted May 3, 2014 Report Posted May 3, 2014 Hei. Har problemer med å holde temp nede på 37, 7 grader selv om jeg har stilt inn maskina "etter boka" Den stårpå kjøkkenbenk, hr det luftig rundt, rommet holder ca 20 grader. Noen somhar tips? Har brukt den før uten problem. Quote
andvor Posted May 3, 2014 Report Posted May 3, 2014 står den utsatt for sol lys ?varierer det mye i temp ?stiger tempen hele tiden eller stopper den ? Quote
EggeGuri Posted May 3, 2014 Report Posted May 3, 2014 står den utsatt for sol lys ?varierer det mye i temp ?stiger tempen hele tiden eller stopper den ?Den stod på kjøkkenbenken. Prøvde å flytte den til gangen. Nå er tempen ok, men sliter med å holde fukt oppe.må vel sette inn ekstra skål..? Quote
admin Posted May 3, 2014 Report Posted May 3, 2014 Hei alle sammen!Jeg skal nå starte opp med en ny runde ruging.Hadde 0% klekking sist men mine egne egg.Har nå fått postegg og håper de er befrukta og klare til å bli kylling.Jeg har en America maskin med motor.Skal jeg vende eggene med denne motoren eller kan jeg like gjerne vende de morgen og kveld manuelt? Jeg har en tendens til ikke å stole helt på maskin, selv om jeg ikke har grunn til å ikke stole på den. Er det automatisk vending på den så kan du likeså greit bruke den. Den stod på kjøkkenbenken. Prøvde å flytte den til gangen. Nå er tempen ok, men sliter med å holde fukt oppe.må vel sette inn ekstra skål..? Ruger du hønseegg så skal du ikke være redd for at det blir for lite fukt. Kan være større fare med for mye. Quote
andvor Posted May 3, 2014 Report Posted May 3, 2014 Den stod på kjøkkenbenken. Prøvde å flytte den til gangen. Nå er tempen ok, men sliter med å holde fukt oppe.må vel sette inn ekstra skål..? som Tormod skriv. er det verre med for høy fukt enn for lite til hønse egg mine maskiner får eg mellom 20 - 35 % fukt når eg tør ruger og det er greit nok i massevis. trenger mere fukt for og ruge eneder og gjess da Quote
Blomberg Posted May 5, 2014 Report Posted May 5, 2014 Glad dag! På dag nio er det liv i 10 av 13 egg (av vad jag kan se....). Vänder og luftar, ordnar og styr (lyser før mye....) men det er såååå intressant att se hur utvicklingen i eggen går så fort. Otroligt egentligen Bara i farta har jag bestillt en ny rugemaskin från Sverige med plats før 24 hønsegg. Man blir ju helt hekta av det her Håller nu tummarna att det blir några kyllinger også....Fick rådet att i en Covatutto 16 tørruger man førsta uken, vann i ena behållaren uke två og i båda behållarna sista tre dagarna, så jag går før det Hur går det før er andra her på "tråden"? 1 Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 5, 2014 Author Report Posted May 5, 2014 Hei! Nå har uken for klokken endelig kommet!!! Fredag kveld er det 3 uker siden jeg la inn men 9 egg.Jeg la inn eggene fredag kveld 18 april. Dagens spørsmål fra meg er, skal jeg ikke snu eggene i kveld? Har jo lest at jeg skal slutte å snu fra dag 18, men ble litt sikker på tellingen... Takker for alle svar!!! Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 5, 2014 Author Report Posted May 5, 2014 Hei! Nå har uken for klokken endelig kommet!!! Fredag kveld er det 3 uker siden jeg la inn men 9 egg.Jeg la inn eggene fredag kveld 18 april. Dagens spørsmål fra meg er, skal jeg ikke snu eggene i kveld? Har jo lest at jeg skal slutte å snu fra dag 18, men ble litt sikker på tellingen... Takker for alle svar!!!Haha, ordboken forandret noen ord feil...Altså:klokken=klekkingSikker=usikkerÅ ja, neste gang skal jeg lese gjennom før jeg legger ut ) Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 5, 2014 Author Report Posted May 5, 2014 Nå har jeg lagt syv egg i maskina Morsomt! Quote
Spurven Posted May 6, 2014 Report Posted May 6, 2014 Om fuktmåleren viser alt for lite fukt, så ikke kjør på med vann til det blir rene dampbadet der inne! Fuktmålere har en tendens til å vise feil, og tørruging eller en liten kopp vann hvis lufta i rommet er tørr er som regel passe. Jeg har sjekka 4 ulike fuktmålere opp mot hverandre, både integrert i maskina og eksterne, og verdiene var så sprikende i alle retninger at jeg har slutta å følge med på hva fuktmålere viser siden jeg ikke stoler på dem likevel. Og skulle man være så heldig å ha en fuktmåler som viser riktig verdi, så er det forskjellige fasiter på hva som er optimal fukt også, bare for å gjøre oss amatører enda mer forvirra Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 7, 2014 Author Report Posted May 7, 2014 Om fuktmåleren viser alt for lite fukt, så ikke kjør på med vann til det blir rene dampbadet der inne! Fuktmålere har en tendens til å vise feil, og tørruging eller en liten kopp vann hvis lufta i rommet er tørr er som regel passe. Jeg har sjekka 4 ulike fuktmålere opp mot hverandre, både integrert i maskina og eksterne, og verdiene var så sprikende i alle retninger at jeg har slutta å følge med på hva fuktmålere viser siden jeg ikke stoler på dem likevel. Og skulle man være så heldig å ha en fuktmåler som viser riktig verdi, så er det forskjellige fasiter på hva som er optimal fukt også, bare for å gjøre oss amatører enda mer forvirra Tusen takk for beroligende svar! Quote
Pax Posted May 7, 2014 Report Posted May 7, 2014 Hvor ofte veier dere eggene? Og når kan man lyse dem? Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 7, 2014 Author Report Posted May 7, 2014 Jeg veide de tre ganger. Ikke at jeg ble så veldig klok av det, men interessant å vite til ev senere ruging. Hos meg hadde alle sussex eggene vekttap på 8% og maran eggene 6-7% fra dag 1 til dag 17. Årsaken til at jeg veide var at det ble anbefalt på denne interessante hjemmesiden: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/39335919På denne hjemmesiden står det at lysing kan gjøres fra dag 7, men ettersom jeg hadde kjøpt en egen sak for lysing og var utålmodig så lyste jeg noen dager tidligere og da så jeg denne " spindelveven" det snakkes om Hvilken dag har du kommet til nå? Her er det dag 19 ) Quote
Spurven Posted May 8, 2014 Report Posted May 8, 2014 Den hjemmesiden til Sylvi inneholder utrolig mye nyttig info Skal huske på å veie noen egg når det er klekking igjen i neste uke, og se om vekttapet har vært passe. Skriver selvsagt vekt på alle eggene jeg legger inn Eggvektdilla! Det er en del kyllinger som ikke klarer å snu seg rundt, og kanskje er det pga for lite fukt, og dermed for stor luftblære slik at det blir for trangt for dem? Vet ikke, men alt må sjekkes ut! 7 dager igjen til det er klekking av islandskyllinger, Lakenfelder, perlegrå DK, gule DK, Mille Fleur og Chabos Quote
Pax Posted May 8, 2014 Report Posted May 8, 2014 Mannen min har satt opp et skjema med en graf som skal vise om de følger riktig vektutvikling (som skal si noe om det er riktig fuktighet i maskina), men han glemte å si noe om hvor ofte de skulle veies. Er bare på dag to Vanskelig med is i magen nå! Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 8, 2014 Author Report Posted May 8, 2014 Hallooen!! Eggene røres seg!! Haha, så stilig! Dag 20 håper det kommer noen kyllinger ut snart...hører ikke piping enda.. Quote
Hobbyhøne Posted May 9, 2014 Report Posted May 9, 2014 Heisann. Er nybegynner og har 17 hønseegg egg på dag 15, så blir vel hønemor i løpet av den nærmeste uken.Har sett liv i alle eggene, men det ene kan se ut som om det ikke er noen luftlomme i, så det spørs om det blir noe av den kyllingen.Har ingen lyselampe, men bruker en hodelykt og har godt innsyn med den. Quote
Hobbyhøne Posted May 9, 2014 Report Posted May 9, 2014 Kom på at jeg hadde et spørsmål også: Jeg har en Janoel 24, og såvidt jeg forstår av den engelske bruksanvisningen, så skal jeg ikke trenge å gjøre annet enn å ta ut skilleveggene for å stoppe vending på dag 18. Men jeg har også lest at eggene skal stå med butt side opp ved klekking. Hva er best? Skal jeg bare la de være, eller skal jeg sette de i kartong inne i maskinen? Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 10, 2014 Author Report Posted May 10, 2014 Kom på at jeg hadde et spørsmål også: Jeg har en Janoel 24, og såvidt jeg forstår av den engelske bruksanvisningen, så skal jeg ikke trenge å gjøre annet enn å ta ut skilleveggene for å stoppe vending på dag 18. Men jeg har også lest at eggene skal stå med butt side opp ved klekking. Hva er best? Skal jeg bare la de være, eller skal jeg sette de i kartong inne i maskinen?Jeg kjenner ikke til den maskinen, men ved klekking så har jeg lest meg fram til at eggene skal ligge slik de ville ha ligget i et rede....altså lang siden ned. Quote
HønePøneTrøndelag Posted May 10, 2014 Author Report Posted May 10, 2014 Nå har vi hatt et utrolig morsomt døgn! 9 egg av totalt 9 egg klekket på dag 21. Så fascinerende! Stolt over hun som solgte meg eggene, meg selv og at en av markedets billigste rugemaskiner (998,-) kan gi en klekkeprosent på 100! 3 Quote
mwin Posted May 13, 2014 Report Posted May 13, 2014 Jeg har også en Brinsea Mini Eco og er kjempefornøyd med resultatet! Første gang dverg Welsumer og andre gang dverg Wyandotte. Begge gangene med flotte rugeegg jeg fikk tilsendt i posten av hjelpsomme oppdrettere! 2 Quote
Hobbyhøne Posted May 13, 2014 Report Posted May 13, 2014 Dag 19 og det ser ut til at første hønekylling har fått laget et bittelite hakk i egget. Den er veldig aktiv og egget er i bevegelse hele tiden. Flere egg som beveger seg mye, så spørs om førstemann er klekket i løpet av det kommende døgnet. Hører det piper litt av og til også. Klarer jo ikke slippe dem med øynene, så jeg ligger på magen og glor inn i maskinen. Herregud, man blir jo helt tussete av det her. Er så redd det ikke skal være riktig luftfuktig der inne, siden jeg ikke har måler så gubben ble sendt ut for å kjøpe en nå. Er det ok med 37,9 grader under klekkingen? Ser det varierer litt hva folk skriver om dette. 1 Quote
Recommended Posts