Jump to content

Til alle som ruger i maskin denne våren/sommeren (2014)

Recommended Posts

Da har kylling nr.tre kommet til verden :laugh: Nå er det bare to egg igjen. Til Tiger: alle de fem eggene jeg la i rugemaskina hadde forskjellig klekketidspunkt,men nå har jo tre klekket,så da går det sikkert greit hos deg også. Lykke til !!  Men jeg lurer nå på om det gode klekkeresultatet har med at hønene ruget på dem først og gjøre.....? Har aldri hatt så bra klekkeprosent noen gang. Så neste gang hønene legger seg til og ruge,skal jeg bare la dem verpe i vei sånn som nå,og når de går av legger jeg resten i rugemaskina :azn: Det får ikke hjelpe at det blir litt ekstra styr med forskjellig alder på kyllingene...

Gøy..Hvilke raser har du her?

7 fra egen høne er blanding av Brahma og en mellomstor brun høne (ukjent rase, men likner brun italiener), 12 egg hanen er araucana og hønene er mix av dverg kochin maran og araucana, 2 egg dverg kockin og 2 dverg kockin/jærhøns mix. 

Lett blanding altså! ;)

7 fra egen høne er blanding av Brahma og en mellomstor brun høne (ukjent rase, men likner brun italiener), 12 egg hanen er araucana og hønene er mix av dverg kochin maran og araucana, 2 egg dverg kockin og 2 dverg kockin/jærhøns mix. 

Lett blanding altså! :wink:

Oii.. :laugh: det var skikkelig gatemix da..det blir gøy..Selv er jeg ferdig med en runde med Araucana og Dansk landhøns dverg og et par egg med Hollandsk dverg..jeg puttet inn dvergeggene et par dager etter araucana eggene og de kom likt med de store..det gikk veldig bra..

Så bra Silkehans, at du fikk klekket de kyllingene. Hadde du ikke fukt i maskina i det hele tatt? Det er jo den der fuktigheta jeg har slitt sånn med i mi maskin. Plasserte den på badet til sist og laget nesten dampbad der inne de siste dagene. Uansett, med rommet fullt av damp, vannbeholder og fuktig svamp inne i maskina, klarte jeg ikke å kom oppi den fuktigheta som jeg har lest at det skal være under klekkinga.

Jeg tror faktisk at det blir best resultat dersom man styrer minst mulig med eggene. Jeg gjennomlyste de bare en gang, 9 dag tror jeg, og så lyste jeg på de to eggene som ikke var klekket på 22. dag.

Du verden så fort kyllingene  utvikler seg. Nå er mine 10 dager og de har fått ganske store vinger og begynner å få bra med fjær. De er jammen heller ikke så søt som de var inntil de var en uke.

Ja det er veldig moro at ruginga gikk så bra videre :laugh: Nei har ikke hatt noe fuktighet i, det er det som er så rart! Har ikke sjekket fuktigheten i det hele tatt..før nå. Da lå den på ca 30 %. Og nå istad hørte jeg det peip i enda et egg,så da spørs det om ikke alle fem klekker :smiley:  Men jeg spør igjen- kan det ha noe med at hønene ruget på dem først og gjøre? De to siste eggene som er i maskina nå blei bare ruget på et par-tre dager før jeg tok de over i maskina,men det kan kanskje ha noe og si likevel?

Ronny K: siden du har endel fjærkre-har du hørt om høne på ca 13 uker som adopterer kyllinger? Se innlegget mitt i prydhøns. Hadde vært artig og hørt andres erfaring ang.det! Nå går hun med tre små nøster og det går kjempefint  :azn:

Ja kyllinger vokser fort! Men det fine med silkene er jo at de bare får litt fjær på vingene,og så er de like dunete og nydelige lenge... :azn:     

Ja det er veldig moro at ruginga gikk så bra videre :laugh: Nei har ikke hatt noe fuktighet i, det er det som er så rart! Har ikke sjekket fuktigheten i det hele tatt..før nå. Da lå den på ca 30 %. Og nå istad hørte jeg det peip i enda et egg,så da spørs det om ikke alle fem klekker :smiley:  Men jeg spør igjen- kan det ha noe med at hønene ruget på dem først og gjøre? De to siste eggene som er i maskina nå blei bare ruget på et par-tre dager før jeg tok de over i maskina,men det kan kanskje ha noe og si likevel?

Ronny K: siden du har endel fjærkre-har du hørt om høne på ca 13 uker som adopterer kyllinger? Se innlegget mitt i prydhøns. Hadde vært artig og hørt andres erfaring ang.det! Nå går hun med tre små nøster og det går kjempefint  :azn:

Ja kyllinger vokser fort! Men det fine med silkene er jo at de bare får litt fjær på vingene,og så er de like dunete og nydelige lenge... :azn:     

Nei,har aldri hatt kyllinger av høns med så stort alders-sprik sammen før..Men,Moskus og peking endene mine har til stadighet adoptert hverandres kyllinger og tilogmed helt fremmede Smaragdkyllinger..Den ene peking hua mi her var helt fra seg etter og kome inn til smaragdkyllingene en tid her.. 

Nå har alle fem eggene klekket :smiley: den siste kyllingen kom igår. Fuktigheten har ligget på mellom 30-40 % hele tida. Den første kyllingen er nå ca en uke gammel,og jeg har bare satt de nye oppi etterhvert som de har kommet,og det har gått helt fint.

Hvordan går det nå med kyllingene som har blitt klekket denne sommeren. Og hva gir dere småttisene?

Jeg er ikke noen erfaren hønsemenneske, men som tidligere nevnt har jeg hatt høns for noen år siden.

Jeg liker så dårlig å gi både meg sjøl og dyra mine mat som jeg ikke vet innholdet i.

På grunn av det har mine kyllinger hittil levd stort sett på hjemmelaget mat.

Fra de var bare et par dager har jeg klippet gress i små biter, de har fått blodpudding, det er vist favoritt. Jeg har kokt byggryn og jeg har gitt de meitemark. Klegg og fluer går ned på høykant. Noe brød har de fått. Undulatfrø, hirse og  undulatsand har de fått. Tenker den sanden må være bra for de små, da den inneholder litt kull og kalk. Matrester har de også fått etter hvert.

Hå har jeg kjøpt en 25 kilos sekk med "Fjør oppdrett". Det var ikke kjempepopulært, men de venner seg vel til det etter hvert. Det tar jo en del tid å driv å bare gi de hjemmelaget mat etter som de vokser og spiser  mer.

I går begynte jeg å ha de ute, her er så utrolig varmt og fint vær. Det ble bare et par timer ute  både i går og i dag, før det var tilbake til barnehjemmet sitt som er et marsvinbur.

Jeg er spent på hvor mange haner jeg får av de 9 kyllingene jeg har. Det er miks, så de er ganske forskjellig i størrelse nå når de er ca 17 dager.

Heia! 

Jeg er ny her på forumet, og hadde lyst til å fortelle litt om rugeprosessen her. Fikk 12 egg av lys sussex i posten i går. 3 var knust, men ellers så de fine ut. Hun som sendte eggene hadde skrevet dato på dem, så jeg valgte ut de 6 ferskeste eggene til ruging. Det var ikke plass til flere  :sad:  Jeg har en covatutto 7. Så nå er det bare å vente i spenning i 3 uker :egg:

Du går ei spennende tid i møte :smiley:. Har du ruget ut egg før? Spennende er det uannsett. Ser her på forumet at noen har fått godt resultat med å ruge uten noe sørlig fuktighet. Jeg var veldig opptatt med det at jeg ikke klarte å få fuktigheta nok opp slik det står de fleste plassene at det skal være. Men nå i ettertid har jeg altså sett at det ikke er så nøye  likevel. Det skulle jeg ha vist da jeg drev med ruginga, da hadde jeg sluppet å damplagt badet mitt :egg:.

Hehe...ja, det virker som om det er veldig mange forskjellige meninger om dette med fuktighet. Jeg følger anvisningen som fulgte med rugemaskinen, og får bare håpe at det går bra :duck: Ja, det er kjempespennende! Har ruget ut egg med denne maskinen en gang før, i 2005. Husker ingenting av prosessen, bare spenningen :tongue: Tror det ble kyllinger av halvparten av eggene, altså 3 :wink:

Heisann!

Jeg la inn 24 økologiske egg (kjøpt på matbutikken) i min rugemaskin på mandag. Det vil vel si at de er på dag 5 i dag, og at lysing er på sin plass i kveld?

Er utrolig spent på om det er noen kyllinger på vei! Har til nå kun ruget frem vaktelkyllinger:-)

Det skal bli spennende og høre hvor mange kyllinger som klekker hos deg, Hufsa, siden jeg ikke har så veldig gode erfaringer med denne maskina sjøl. Bortsett fra nå siste gangen da. Her går det veldig bra med kyllingene,de vokser og trives alle ti :smiley: Første gang ikke en eneste kylling har dødd tror jeg,så det er moro! Har de ute litt på gresset i det fine været jeg også,da koser de seg. Gir dem oppbløtt brød,hel havre og vanlig kraftfor,det trives de godt med ser det ut som :azn:  

Ja, jeg er kjempespent på utfallet av dette. Har ikke heller den helt store troen på maskinen, men det får bli som det blir  :dans: Spennende i alle fall. Nå er det på 4.døgnet, så det er ennå en stund å vente. I mellomtiden koser vi oss med de hønene og hanene vi har. 16 uker gamle lys sussex, 4 haner og 8 høner. Det er utrolig artig å bare sitte og se på dem. De er i aktivitet hele tiden. 

Silkehans: Har du ruget ut dine ti med en slik maskin som jeg har?

Jeg startet ruging i maskina i går.

Har kjøpt meg en Janoel 48 fra Amazon i UK, sendt via Sverige. 

Hadde store planer om å skaffe egg fra Lys sussex og tverrstripa Plymouth Rock, men sånn gikk det ikke, og nå er maskina full av solid "hagemix". 

Det er en del egg fra en venninne der en Faverollhane har parret tverrstripa P.R. og noen brune hybridhøner. Og muligens et par andre. 

De andre eggene er fra en dame som hadde mye rart, men jeg huskser at det var nevnt kryssninger som inkluderte skånsk blomme, faverolle, tverrstripa P.R. og en del andre hønseraser som jeg har glømt i farta. Men det skulle bli en fargesprakende gjeng, sa hun :)

Og så fylte jeg på med litt dvergkochin, med muligheter for at enkelte egg var fra silkehøner krysset med dvergkochin, og noen slags "topp". Jeg fikk alt for mange egg, og billige var de også. Men det blir vel en råd med kyllingene. Sikkert mest haner uansett. 

Heldigvis har jeg den snille damen på facebook nå, så jeg kan spørre henne om opphavet på kyllingene. :)

Jeg har vært litt usikker på luftfuktigheten. I brosjyren som fulgte med maskinen ble det anbefalt 45% luftfuktighet. 

Men etter det jeg leser på nett, så er det unødig høyt, og øker faren for at kyllingene drukner rundt klekking da luftlommen er for liten. 

Jeg tror jeg skal la fuktigheten gå ned noe, må stille inn maskinen litt der. 

Hufsa :Jeg ruget ut fem kyllinger av fem egg i en Covatutto 24,de andre fem ruget hønene ut sjøl. Har aldri vært helt fornøyd med klekkeprosenten,du har kanskje lest innleggene mine over. Unntatt nå siste gangen da alle klekte,og det uten og ha oppi noe vann og med vidt forskjellig klekketidspunkt! Men jeg lurer veldig på om det kan ha noe med at hønene lå litt på dem først og gjøre altså. Uansett er jeg spent på og høre hvordan det kommer til og gå hos deg ! Det er jo sååå spennende! Lykke til :smiley:

Jeg har Janoel 24. Fikk beskjed av gamebird at bruksanvisningen "overdrev" litt med vannmengden.

Mine første egg er på dag 19 nå.

Stoppet automatisk vending i går kveld, og har fjernet den ene skilleveggen.

De eggene som skal klekke 3 dager senere, vender jeg nå manuelt.

Nå er jeg spent!  :egg: