Jump to content

Til alle som ruger i maskin denne våren/sommeren (2014)

Recommended Posts

Skulle vel tro de er befrukta da ja :smiley: uten at jeg er noen ekspert... Veldig spent på og høre hvor mange av dine siste postegg som er befrukta altså.. 

Er sikker på 5 egg, muligens ett til! :)

Av andalusier er 3 sikre, og flere jeg er usikker på.

og så ligger det en haug med vaktel egg der også. ;)

Fikk en JN42 i posten i dag, så nå slipper jeg å vende manuelt i en overfylt rugemaskin.

Det ser ut til at det er flere silke egg som er befruktet. Jeg er nå 99% sikker på det jeg var usikker på, og tror det er liv i enda et par til! ;)

Andalusier eggene og vaktel eggene synes jeg det er vanskelig i lyse. Er ikke sikker i det hele tatt!

Åh..spennende med begge dere to! Kan nesten ikke vente med og legge posteggene mine i maskina...Men lar de ligge til ikveld. De kom midt på dagen igår.

Hører piping innenfra rugemaskina!!!!!! Er helt i ekstase  :laugh: Jeg ropte på 16-åringen min for at han også skulle høre. Da hørtes selvfølgelig ingenting. Han synes nok jeg er litt i overkant entusiastisk  :tongue:

He he,kjente ting! Nå piper det,kom og hør!! Hæ? Jeg hører ingenting jeg,det var nok bare en svale utenfor... :laugh: Det kan ta lang tid før kyllingen får hakket hull til den klekker,24 timer tror jeg det står i rugeveiledningen min. Og er det bevegelse og pip er det iallfall liv og håp... Lykke til med noen spennende timer!

Å, det er så artig å lyse, og følge med utviklingen. Det ble et lite hull i ett av eggene mine i går, men det har ikke skjedd noe på 18 timer.... :sad: Dag 21 i dag

Er bare å vente. ;)

Opplevde på forrige klekking at egget lå med hull i over et døgn før kyllingen kom.

Min erfaring med lysing nå, er at en ikke må ta ut :blank:  en tror ikke er befruktet.

Det virker som at noen av eggene har vært litt trege med å komme i gang!  :wink:

Andalusier eggene synes jeg er vanskelig å lyse, men tror nå at det kanskje er flere befruktet enn først antatt (3 er sikre).

Av silkehøns eggene er det 5 sikre, og 4 som jeg er 99% sikre på!

:dans:

Så fint og høre :smiley: Da kanskje befruktninga ikke er så gale likevel ! Jeg pleier ikke ta ut egg før kanskje den siste uka jeg,når jeg er 100% sikker på at det ikke er befruktet. Måtte kaste det ene postegget idag,det hadde kommet ut litt eggehvite... Så da er det 11 små,hemmeligheter igjen :wink:

• Upvote 1

Så fint og høre :smiley: Da kanskje befruktninga ikke er så gale likevel ! Jeg pleier ikke ta ut egg før kanskje den siste uka jeg,når jeg er 100% sikker på at det ikke er befruktet. Måtte kaste det ene postegget idag,det hadde kommet ut litt eggehvite... Så da er det 11 små,hemmeligheter igjen :wink:

Spennende! :)

Tømte ut innholdet av rugemaskinen i dag. Eggene med hull i, var begynt å lukte. To av eggene kom det en gul masse ut av, og i det siste egget lå en ferdigutviklet, død kylling :sad: Hinnen rundt kyllingen var så tjukk og seig at jeg måtte ha spiker for å få hull på den...Noen som vet årsaken til at det kan skje? Ja, dette var tragisk, men i morgen kjører jeg til nabobygda og kjøper 12 ukesgamle sussex-kyllinger  :dans:

Tenkte og oppsumere siste runde i den ikke så imponerende covatutto24..Denne gangen med kortreiste pekingandegg..Av 21 egg ble 3 egg kasert ved første lysing..De 18 som lå igjen ble tørruget uten noe spesielt oppmerksomhet mens jeg var på ferie..Litt treig var jeg med og ha i vann siste dag men vann ble det dagen før klekking..2 Småtasser spratt ut fort som fy,og hull kom det i 4 egg til..Det gikk en dag uten noe mere fremskritt med de 4 påbegynte..Påføllgende morgen bestemte jeg meg for og hjelpe dem litt.. Hjalp dem litt og litt utover dagen,litt blod og søl ble det men ut kom dem,har jo hørt at mann ikke skal hjelpe dem ut men det tenkte jeg og gjøre meg opp en erfaring om selv..Det fungerte fint her,nå ble det riktig nok bare 8 kyllinger av de 18 eggene og alle de jeg hjalp ut har blitt fine andeunger..Åpnet de siste 10 eggene og der lå de ferdig utviklet kyllinger som aldri hadde klart og starte på veien ut...Akurat som sist runde i covatutto 24..La merke til at eggene i senter av maskinen klekket,de på sidene klekket ikke..Kanskje tilfeldig men jeg syntes det er mistenktsomt..Virker for meg som de "småmaskinene"blir litt for "simple"..Noen andre som har lignende erfaring? post-4150-0-63001700-1407190732_thumb.jp

Njæ...Det er jo ikke sikkert tørruging er tingen på andeegg ivertfall..Det fines jo meninger i begge ender av skalan når det gjelder fuktighet og andeegg..Noen sier masse fukt,andre sier "tørt"..Det som er sikkert er at og finne 10 fine kyllinger inni egget er kjedelig..Heller jo litt mot og gi maskinen skylda men..

Ja det er ikke bare kjedelig men også trist spør du meg...! Helt ferdig og klar for verden liksom,og det var det :sad: Det er veldig skuffende. Nå har jo ikke jeg erfaring med ruging av andeegg da,trodde ikke det var helt lik framgangsmåte ang ruging av det som med hønseegg,men jeg vet ikke. Kommer iallfall ikke til og ha en dråpe vann i maskina i denne runden,så får vi se ! 5.dagen idag.