Jump to content

Til alle som ruger i maskin denne våren/sommeren (2014)

Recommended Posts

Kult..Får det travelt fremover du med "oppfostring"av de små..Jeg har egentlig vasket maskin og satt den på hylla for i år,men i sted kom jeg til og tenke på'shit',,jeg må jo få frem noe nye vaktler i år..så jeg må nok tørke støv av maskinen igjen og få i noe vaktel egg,,

Kult..Får det travelt fremover du med "oppfostring"av de små..Jeg har egentlig vasket maskin og satt den på hylla for i år,men i sted kom jeg til og tenke på'shit',,jeg må jo få frem noe nye vaktler i år..så jeg må nok tørke støv av maskinen igjen og få i noe vaktel egg,,

Jeg selger egg om du trenger!

Har viltfarget, hvite som går med honningfarget hane, og viltfarga som går med isabellafarget hane.

Jeg selger egg om du trenger!

Har viltfarget, hvite som går med honningfarget hane, og viltfarga som går med isabellafarget hane.

Jeg tenkte og bruke egg fra mine egene vaktler i første omgang,men på sikt trenger jeg jo litt nytt blod når avlsdyra dør,så kanskje vi kan gjøre en deal etterhvert.. :grin:

• Upvote 1

Så fine kyllinger, Tiger! Gratulerer! Har startet opp min nye rugemaskin i dag, med 20 dk-egg. Spennende!

Så spennende!

Vet du hvilke farger du kan få?

Jeg flyttet ut tre vaktel kyllinger i dag. Det krafser og piper i egg fremdeles, så det kommer flere!  :egg:

Det er blå dverg-kockin. Noen blir blå, noen blir svarte og noen blir spettete. Håper det går bedre denne gangen :)

Spennende!

Av de to DK eggene jeg hadde forrige runde, fikk jeg en grå og en svart. De er tre uker nå, så jeg håper på å kanskje se om det er høne eller hane om 2-3 uker. :)

Her klekker det fremdeles vaktler. Tre av eggene (med isabella farget hane) har fått hull nå, så jeg er spent på de kyllingene.

Solgte også 4 kyllinger i dag.  :grin:

Hvilken farge har du på vaktlene dine?

Jeg har ikke sånn sylpeiling på fargevarianter jeg men det jeg har fått med meg er vel at den eneste hanen jeg har igjen er Tuxedo farget!! Hønene har jeg vel i de fleste vanlige variantene som vilt og honning,og et par som heller mot kremfarget..hvordan er isabella farget?

Jeg har ikke sånn sylpeiling på fargevarianter jeg men det jeg har fått med meg er vel at den eneste hanen jeg har igjen er Tuxedo farget!! Hønene har jeg vel i de fleste vanlige variantene som vilt og honning,og et par som heller mot kremfarget..hvordan er isabella farget?

Hvordan ser Tuxedo ut?

Isabella er kremfarget, jeg kan ta bilde av hanen i morgen! :)

Hvordan ser Tuxedo ut?

Isabella er kremfarget, jeg kan ta bilde av hanen i morgen! :)

Tuxedo  er hvit  under (på bryst og lår) og mørk på oversiden.. min er ivertfall det,jeg har som sagt ikke no peil på de fargegreiene men det er det jeg har skjønt at tuxedo er..minner meg litt om ei rype(lirype) egentlig..

Hei!

Helt fersk her, men trenger litt hjelp. Har nå 4. omgang med ruging i gang i maskina og andre på vaktel. Har fått til høns med veldig godt resultat, men forrige omgang med vaktler endte i snørr&tårer. Av 12 postegg ble det 8 ubefrukta, to som døde under veis og en som døde i skallet. En hjalp jeg ut siden den så ut til å ha gitt opp, men den døde den også. Nå er jeg på dag 17 med ny omgang. Nå ligger det 11 egg i maskina og alle er befruktet og de har rugget litt. Ser antydning til hull i skallet på noen få, men det går så tregt, redd for at det går galt igjen. Hva er det jeg gjør galt? Brukt mindre fuktighet denne gangen enn sist og skrudde opp temperaturen litt. Har en Brinsea Eco med plass til ca 10 hønseegg og mange flere vaktler. Kan noen gi meg noen tips, snart gir jeg opp hele vaktelprosjektet mitt:(

Det med fukt og klekking er et evig tema der man aldri blir enige om hva som er mest optimalt :) Selv har jeg plukka ut fuktmåleren, da jeg ikke vet hva verdi som er best uansett, men ser at de klekker bra om ei av to plastbakker fylles med vann i hemelmaskina. Det virker som om de klekker uansett fuktighet omtrent, bare de har hatt gode forhold underveis i ruginga. Små plastmaskiner får lett ustabil temperatur om ikke rommet de står i er stabilt varmt. Lykke til hvertfall :) Det er veldig artig når det klekker massevis av sunne og friske vaktelkyllinger, for de er egentlig veldig livkraftige og robuste bare de er friske og sterke i utgangspunktet, og får passe temperatur i starten :) 

Hei!

Helt fersk her, men trenger litt hjelp. Har nå 4. omgang med ruging i gang i maskina og andre på vaktel. Har fått til høns med veldig godt resultat, men forrige omgang med vaktler endte i snørr&tårer. Av 12 postegg ble det 8 ubefrukta, to som døde under veis og en som døde i skallet. En hjalp jeg ut siden den så ut til å ha gitt opp, men den døde den også. Nå er jeg på dag 17 med ny omgang. Nå ligger det 11 egg i maskina og alle er befruktet og de har rugget litt. Ser antydning til hull i skallet på noen få, men det går så tregt, redd for at det går galt igjen. Hva er det jeg gjør galt? Brukt mindre fuktighet denne gangen enn sist og skrudde opp temperaturen litt. Har en Brinsea Eco med plass til ca 10 hønseegg og mange flere vaktler. Kan noen gi meg noen tips, snart gir jeg opp hele vaktelprosjektet mitt:(

Har aldri brukt fuktmåler jeg..Tror ikke det er det viktigste momentet..Har mere tro på bra avlsdyr..

Vaktel kyllingene trives godt inne. :)

Det er virkelig liv i kylling kassa. Må kjøpe plaster teip og teipe føttene til den ene ser jeg.

To har gått med oppbundet bein i to dager, da de gikk i spagaten hele tiden. Ser ut som oppbindingen har gjort susen nå!

Ligger fremdeles ca 12-14 vaktel egg i rugemaskina, som snart skal klekke!

Gladnyheter herfra! Det går jo bra denne gangen! 11 egg i maskina og rapportene hjemmefra (er på jobb) sier 7 klekte til nå. Det var 4 da jeg reiste i morges! Verker etter å reise hjem for å se de. De hadde klekt i natt og lot de være i maskina for å tørke, men hva er best mat for de nå? Har kromat kylling, men bør de ha eggeplomme i tillegg?