Hufsa Posted August 14, 2014 Report Share Posted August 14, 2014 Huff. Tiger men husk å glede deg over de som kom Jeg fikk mine DK-egg i posten i går, så nå er det ikke lenge til jeg også er i "ruginga" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 14, 2014 Report Share Posted August 14, 2014 Har kommet to hvite vaktel kyllinger nå på morgenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 14, 2014 Report Share Posted August 14, 2014 Enda to til er kommet til verden i løpet av dagen, og det er lyder i egg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 14, 2014 Report Share Posted August 14, 2014 Kult..Får det travelt fremover du med "oppfostring"av de små..Jeg har egentlig vasket maskin og satt den på hylla for i år,men i sted kom jeg til og tenke på'shit',,jeg må jo få frem noe nye vaktler i år..så jeg må nok tørke støv av maskinen igjen og få i noe vaktel egg,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 Kult..Får det travelt fremover du med "oppfostring"av de små..Jeg har egentlig vasket maskin og satt den på hylla for i år,men i sted kom jeg til og tenke på'shit',,jeg må jo få frem noe nye vaktler i år..så jeg må nok tørke støv av maskinen igjen og få i noe vaktel egg,, Jeg selger egg om du trenger! Har viltfarget, hvite som går med honningfarget hane, og viltfarga som går med isabellafarget hane. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 Her er noen i gjengen.Nå er det 4 silkehøns og 12 vaktler i kyllingburet. Det krafser inni flere vaktel egg, så flere blir klekket snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 Jeg selger egg om du trenger! Har viltfarget, hvite som går med honningfarget hane, og viltfarga som går med isabellafarget hane. Jeg tenkte og bruke egg fra mine egene vaktler i første omgang,men på sikt trenger jeg jo litt nytt blod når avlsdyra dør,så kanskje vi kan gjøre en deal etterhvert.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 Jeg tenkte og bruke egg fra mine egene vaktler i første omgang,men på sikt trenger jeg jo litt nytt blod når avlsdyra dør,så kanskje vi kan gjøre en deal etterhvert.. Ja, jeg byttet nylig haner med ei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hufsa Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 Så fine kyllinger, Tiger! Gratulerer! Har startet opp min nye rugemaskin i dag, med 20 dk-egg. Spennende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Så fine kyllinger, Tiger! Gratulerer! Har startet opp min nye rugemaskin i dag, med 20 dk-egg. Spennende! Så spennende! Vet du hvilke farger du kan få? Jeg flyttet ut tre vaktel kyllinger i dag. Det krafser og piper i egg fremdeles, så det kommer flere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hufsa Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Det er blå dverg-kockin. Noen blir blå, noen blir svarte og noen blir spettete. Håper det går bedre denne gangen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Det er blå dverg-kockin. Noen blir blå, noen blir svarte og noen blir spettete. Håper det går bedre denne gangen Spennende! Av de to DK eggene jeg hadde forrige runde, fikk jeg en grå og en svart. De er tre uker nå, så jeg håper på å kanskje se om det er høne eller hane om 2-3 uker. Her klekker det fremdeles vaktler. Tre av eggene (med isabella farget hane) har fått hull nå, så jeg er spent på de kyllingene. Solgte også 4 kyllinger i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Jeg tenkte og bruke egg fra mine egene vaktler i første omgang,men på sikt trenger jeg jo litt nytt blod når avlsdyra dør,så kanskje vi kan gjøre en deal etterhvert.. Hvilken farge har du på vaktlene dine? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Hvilken farge har du på vaktlene dine? Jeg har ikke sånn sylpeiling på fargevarianter jeg men det jeg har fått med meg er vel at den eneste hanen jeg har igjen er Tuxedo farget!! Hønene har jeg vel i de fleste vanlige variantene som vilt og honning,og et par som heller mot kremfarget..hvordan er isabella farget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Jeg har ikke sånn sylpeiling på fargevarianter jeg men det jeg har fått med meg er vel at den eneste hanen jeg har igjen er Tuxedo farget!! Hønene har jeg vel i de fleste vanlige variantene som vilt og honning,og et par som heller mot kremfarget..hvordan er isabella farget? Hvordan ser Tuxedo ut? Isabella er kremfarget, jeg kan ta bilde av hanen i morgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 16, 2014 Report Share Posted August 16, 2014 Hvordan ser Tuxedo ut? Isabella er kremfarget, jeg kan ta bilde av hanen i morgen! Tuxedo er hvit under (på bryst og lår) og mørk på oversiden.. min er ivertfall det,jeg har som sagt ikke no peil på de fargegreiene men det er det jeg har skjønt at tuxedo er..minner meg litt om ei rype(lirype) egentlig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 17, 2014 Report Share Posted August 17, 2014 Her er min isabella farget vaktel hane! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Fant to døde vaktel kyllinger i fjøset i dag. En måtte jeg avlive, da den var klekket med skavanker og viste klart at den var i ferd med å dø. Vaktel kyllinger virker sartere enn hønse kyllinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frk.kylling Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Hei! Helt fersk her, men trenger litt hjelp. Har nå 4. omgang med ruging i gang i maskina og andre på vaktel. Har fått til høns med veldig godt resultat, men forrige omgang med vaktler endte i snørr&tårer. Av 12 postegg ble det 8 ubefrukta, to som døde under veis og en som døde i skallet. En hjalp jeg ut siden den så ut til å ha gitt opp, men den døde den også. Nå er jeg på dag 17 med ny omgang. Nå ligger det 11 egg i maskina og alle er befruktet og de har rugget litt. Ser antydning til hull i skallet på noen få, men det går så tregt, redd for at det går galt igjen. Hva er det jeg gjør galt? Brukt mindre fuktighet denne gangen enn sist og skrudde opp temperaturen litt. Har en Brinsea Eco med plass til ca 10 hønseegg og mange flere vaktler. Kan noen gi meg noen tips, snart gir jeg opp hele vaktelprosjektet mitt:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Det med fukt og klekking er et evig tema der man aldri blir enige om hva som er mest optimalt Selv har jeg plukka ut fuktmåleren, da jeg ikke vet hva verdi som er best uansett, men ser at de klekker bra om ei av to plastbakker fylles med vann i hemelmaskina. Det virker som om de klekker uansett fuktighet omtrent, bare de har hatt gode forhold underveis i ruginga. Små plastmaskiner får lett ustabil temperatur om ikke rommet de står i er stabilt varmt. Lykke til hvertfall Det er veldig artig når det klekker massevis av sunne og friske vaktelkyllinger, for de er egentlig veldig livkraftige og robuste bare de er friske og sterke i utgangspunktet, og får passe temperatur i starten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Mine vaktel egg er også trege, kan være hull i egget opp til to dager før de klekker.Et par av mine har også dødd i skallet, samt noen har ikke hatt livets ret etter klekking.Vaktler er liksom ikke enkle.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Her er min isabella farget vaktel hane! Nice..Så det jeg kaller kremfarget heter Isabella farget da altså..Da har jeg et par høner i den fargen mener jeg..kjipt med vaktla dine da.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Hei! Helt fersk her, men trenger litt hjelp. Har nå 4. omgang med ruging i gang i maskina og andre på vaktel. Har fått til høns med veldig godt resultat, men forrige omgang med vaktler endte i snørr&tårer. Av 12 postegg ble det 8 ubefrukta, to som døde under veis og en som døde i skallet. En hjalp jeg ut siden den så ut til å ha gitt opp, men den døde den også. Nå er jeg på dag 17 med ny omgang. Nå ligger det 11 egg i maskina og alle er befruktet og de har rugget litt. Ser antydning til hull i skallet på noen få, men det går så tregt, redd for at det går galt igjen. Hva er det jeg gjør galt? Brukt mindre fuktighet denne gangen enn sist og skrudde opp temperaturen litt. Har en Brinsea Eco med plass til ca 10 hønseegg og mange flere vaktler. Kan noen gi meg noen tips, snart gir jeg opp hele vaktelprosjektet mitt:( Har aldri brukt fuktmåler jeg..Tror ikke det er det viktigste momentet..Har mere tro på bra avlsdyr.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiger Posted August 19, 2014 Report Share Posted August 19, 2014 Vaktel kyllingene trives godt inne. Det er virkelig liv i kylling kassa. Må kjøpe plaster teip og teipe føttene til den ene ser jeg.To har gått med oppbundet bein i to dager, da de gikk i spagaten hele tiden. Ser ut som oppbindingen har gjort susen nå! Ligger fremdeles ca 12-14 vaktel egg i rugemaskina, som snart skal klekke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frk.kylling Posted August 19, 2014 Report Share Posted August 19, 2014 Gladnyheter herfra! Det går jo bra denne gangen! 11 egg i maskina og rapportene hjemmefra (er på jobb) sier 7 klekte til nå. Det var 4 da jeg reiste i morges! Verker etter å reise hjem for å se de. De hadde klekt i natt og lot de være i maskina for å tørke, men hva er best mat for de nå? Har kromat kylling, men bør de ha eggeplomme i tillegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts