monalisa Posted April 29, 2014 Report Posted April 29, 2014 Hei! Vi kjøpte et påfuglpar på ca. 3 år i mars, og hannen har begynt å kurtisere hunnen nå. Jeg går og venter på egg fra henne og har et inderlig håp om at hun vil legge seg til å ruge (men er realistisk og blir ikke skuffet om det ikke skjer denne våren).Jeg har også høner og forskjellige type ender gående i samme hønsegård og plukker egg her og der hver dag. Jeg har to store ender (gul og blå svensk) som legger store, flotte lyse egg, og noen ganger mister jeg litt oversikten. Tenker at "skulle jeg ikke bare funnet to egg i dag (men finner tre), siden det bare er to store som ikke ligger klukk" osv.Hvordan ser egentlig påfuglegg ut? Jeg klarer ikke å finne bilder av påfuglegg på norske nettsider, men har funnet noen på utenlandske sider. De er svakt farget, med noen slags prikker. Stemmer det? Er det slik de ser ut, egg fra indisk påfugl?Er det mulig å forveksle store andeegg med påfuglegg? Quote
admin Posted April 29, 2014 Report Posted April 29, 2014 Jo, de kan forveksles. Nedenfor er et bilde av typiske påfuglegg, de er litt større enn vanlige hønseegg. Quote
monalisa Posted April 30, 2014 Author Report Posted April 30, 2014 Oj, da skjønner jeg at de kan forveksles, ja. Hm..lurer på hvordan jeg skal løse dette. Jeg må virkelig få logistikken i orden og studere eggene grundig hver dag.Tusen takk for raskt svar! Quote
monalisa Posted April 30, 2014 Author Report Posted April 30, 2014 Kan jeg spørre deg om en ting til?Jeg har ingen problemer med å se forskjell på andeegg og høneegg, fordi andeegg-skallet har dette laget, liksom, som man nesten kan skrape av. Skjønner du hva jeg mener?Er påfugleggene også slik? Quote
admin Posted April 30, 2014 Report Posted April 30, 2014 Eggene fra påfugl har ikke dette laget, skjønner hva du mener på. Quote
Recommended Posts