Jump to content
Sign in to follow this  
mikkelskog

RASE FOR NYBEGYNNER

Recommended Posts

Hvilken rase/raser er å anbefale for en som er helt fersk i høneverden?
vi er nå snart ferdig med å bygge ferdig hønsegården og er øyeblikkelig klar for innflytting :)

En høne er en høne, og så lenge du ikke er redd fugler som er for store, så kan du ha hvilken som helst rase egentlig :) Noen er kjent for å være mer flaksete og sky enn andre, men det stemmer ikke alltid med fasiten. Mitt tips for valg av rase er som alltid å sjekke hva som er tilgjengelig av høns til salgs innen rimelig avstand. Besøk oppdrettere, og se hvilke du liker best :) 

Kan fortelle litt om de rasene jeg har selv:Dverg Kochin er en populær rase, og er veldig søte små høner som lett blir tamme. De verper bra i perioder, men har veldig sterkt rugeinstinkt og legger seg gjerne klukk noen ganger i året. Da må de få befrukta egg og ruge ut kyllinger, eller avklukkes slik at de ikke blir liggende å ruge på ingenting til de avkreftes og kanskje styker med. Mille Fleur er mindre enn Dverg Kochin, og utrolig søte og godlynte. Mine har ikke vært særlig rugevillige, og de legger mye egg.  Islandshøns og Lakenfelder er fine raser, og av disse er det vanligvis bare islandshønsa som kan bli klukk. Dette er halvstore lette høns som etter min erfaring er ganske livlige, men veldig greie og tillitsfulle. Gode eggleggere er de også, men tar som de fleste rasehøns både vinterpause på et par mnd, og gjerne et par pauser ellers i året også.

Det kommer jo helt klart an på hva du liker av lynne til hønene. Som nybegynner selv kan jeg anbefale å starte med noen høner som er tillitsfulle og robuste mot sykdom. Les litt om hønseraser, enten i bøker eller på nett :wink: Jeg kan anbefale "Den store hønsebog" av Jørgen Liljensøe. 

Har ikke erfaring med så mange hønseraser selv, men har lest at Plymoth Rock, Australorps, Orpington, Wyandotte og Sussex er bra nybegynnerhøns om du ønsker store havehøns. Mine sussex er foresten ikke særlig smarte, hvis det skulle ha noe å si. Av de mellomstore husker jeg ikke så mange, men av dverghønene er dverg kochin helt herlige med hver sin lille personlighet. De er lette å få til og som Asbjørg skriver, de blir lett tamme. 

Noe jeg er veldig fornøyd med, som jeg fikk anbefalt, er å ha to høner av hver rase du har lyst på, så får du testet ut hvilke du liker best. De liker seg ofte best med den som er lik seg selv, men går veldig fint sammen med de andre så lenge de har vokst opp sammen.

Lykke til! Dette er en kjempekoselig hobby :)

Ps,

det kan lønne seg å kjøpe fra seriøse oppdrettere for å slippe lus, midd og sykdom, eventuelt kjøpe rugeegg som du desinfiserer og ruger ut selv.

Får du kyllingene daggamle er det lettest å temme de.

Takk for svar :-) . Vi har tenkt litt fram og tilbake om vi skal ha voksne høner eller kyllinger. Vi har mest lyst på kyllinger, men hvordan kan man vite at man får hønekyllinger og ikke en haug med hanekyllinger. ? :P

Nei det kan man ikke vite så sant man ikke velger en rase som har kjønnsvisende kyllinger ( husker ikke nå hvilke raser det er), så da må du enten slakte haner etterhvert....eller gi dem bort. Vet ikke hvor lett det er da. Ellers må jeg jo få anbefale min yndlingsrase som er silkehøns :azn:  de er veldig lett og få tamme,og de er rolige, og koselige for barn og bære på da de er så bløte og fine ( de har ikke vanlige fjær,derav navnet ) . Hvis du kjøper en hane og tre-fire høner blir det nok kyllinger etterhvert,de er glade i og ruge silkene. Lykke til :smiley:

Kjøp i overkant av dobbelt så mange kyllinger som du tenkte å ha av høner, så får du som regel et passe antall når etterhvert hanekyllingene er sortert i fra :) Som silkehans sier, så er enkelte raser og farger kjønsvisende som nyklekt.

Kanskje jeg heller burde satse på å kjøpe høner som er blitt såpass gamle at man ser kjønnet. tror ikke jeg vil klare å slakte en kylling bare fordi det er en hane.  :/ 

Hvilke raser er det som er kjønnsvisende som nyklekt? 

Jærhøns er også mulig å se kjønnet på som kylling. Men jeg har opplevd at disse må man jobbe litt med for å få håndtamme.

Lys sussex er lette å få tamme og legger store fine egg. Min har lagt egg hele året også, men legger ikke så mye egg nå som har blitt 3,5 år.

Ellers har jeg skaffet meg Islandskyllinger . Denne rasen er lett å temme,mine er bare 5 uker gamle men kommer løpende når jeg kaller på de.

Jeg vil anbefale deg å få tak i kyllinger. Min erfaring er at halv-voksene til voksene høner er vanskeligere å få håndtamme. :)

Lykke til :cheesy: