Gå til innhold

Får ikke kyllingene til å spise


Tussa

Anbefalte innlegg

Hei,


Kan noen fortelle meg hvordan man får kyllingene til å spise, hvordan man lokker dem? Har pirket i maten.. de hermer litt, men får ikke til. Har gitt dem noen dråper med sukkervann med jevne mellomrom, og de som var svake kviknet til. Det er 6 kyllinger, 3 har vært på farten siden de kom ut av egget og de har mye å si og mye å undersøke. Så bekymrer meg ikke for dem ennå, men det er tre om er litt pjuskete og slappe og jeg er redd de ikke overlever natten. Har prøvd undulatfrø og knust hønsefòr med sukker, prøvd velling med sukker, og vann og sukker.. Dette er mine første vaktler, så er rett og slett redd for å gjøre noe feil. :sad:


 


Håper noen har noen råd og veiledning å dele med seg :smiley:


 


Klem


Tussa


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei  jeg har også min første Vaktel-kyllinger, og jeg laget en blanding i foodprossoren 1 Ts sukker .0,5 dl undulat frø, 2 kokte eggeplommer og 3 dl for,, og malte dette, deretter blandet jeg 0,5 dl undulat-sand ,, hadde dette i ett syltetøy-glass- lokk og jeg måtte dytte hodene deres i foret flere ganger, daen gegynte og spise kom de andre etter,,jeg hadde også syltetøy lokk med klinke-kuler til vannet  Lykke til 


torleif


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de er svake av en eller annen grunn? Er foreldrene mye i slekt slik at det kan skyldes innavl? Kommer de av egg fra høner som nettopp har begynt å verpe, slik at eggene var for små? Eller kan det være noe med ruginga eller klekking som gjør at de er svake? Har aldri gjort annet enn å strø utover knust fôr på et tørkepapir de går på første dagene, og de spiser med god appetitt straks de er ute av maskinen. Å imitere moren ved å hakke i maten med fingeren har du allerede prøvd, men kanskje prøve enda mer? Det var ikke så mye vettugt jeg hadde å komme med egentlig innser jeg, men ønsker deg hvertfall lykke til, og håper at de får god matlyst :)


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan det være at de er svake av en eller annen grunn? Er foreldrene mye i slekt slik at det kan skyldes innavl? Kommer de av egg fra høner som nettopp har begynt å verpe, slik at eggene var for små? Eller kan det være noe med ruginga eller klekking som gjør at de er svake? Har aldri gjort annet enn å strø utover knust fôr på et tørkepapir de går på første dagene, og de spiser med god appetitt straks de er ute av maskinen. Å imitere moren ved å hakke i maten med fingeren har du allerede prøvd, men kanskje prøve enda mer? Det var ikke så mye vettugt jeg hadde å komme med egentlig innser jeg, men ønsker deg hvertfall lykke til, og håper at de får god matlyst :)

Jeg aner ikke.. fikk dem pr post og fant eggene på finn.no. Det endte med at kun to overlevde.. så døde de også merkelig nok etter andre uken med dager mellomrom :sad:  En annen oppdretter syns så synd på oss at han ga meg nye egg da jeg hentet to haner hos ham, og jeg fikk låne maskinen hans.. Etter dette gikk alt bra, og vi har nå 6 stk kinesisk dverg kyllinger som spiser og lever godt. De Lærte å spise av dk kyllingene og tok alt fort :) Vi mitet kun to av dem første døgnet, men resten er friske og raske.. Forrige gang var det mange med missdannelser i bena, og til og med en i hodet. Dette fikk vi ikke noe av hos den nye oppdretteren. Vil ikke kaste dårlig lys på noen, og peker ikke finger, men det har gått mye bedre denne gangen. 

 

Takk for svar  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tussa.


 


Jeg har hatt litt problemer med misdannelser på kyllingene som jeg har ruget ut av kjøpte ruge egg. Begynner å lure på om vi har kjøpt fra samme. Var veldig dårlig befruktning også på mine. Godt at det gikk bedre den andre gangen. :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg fikk vaktel-egg som var klekket uken før påske, jeg fikk 96 egg i posten og fikk kun 25 kyllinger av det og det luktet råtne egg av rugemaskinen og mange med feil fot-stillinger og skeive hode-stillinger ,jeg tok bort 3 stk som hadde hode vendt bakover. det viste seg at eggen var blitt frossen i posten og jeg var heldig som fik så mange som 22 kyllinger, jeg fikk nye 62 egg den 26 mai av samme leverandør og av dem fikk jeg 40 kyllinger som er helt ville og dem var helt friske fra dem kom ut av egget på dag 15 og en halv dag til dag 17. så jeg tror post-sendte egg kan bli skadet.  


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei klukk


Det er ikke av deg jeg fikk eggene fra, og det som var feil med første forsendelse var nok frosten i post-forsendelsen, og jeg fikk nye av den jeg fikk fra først, og fikk ett kjempe bra resultat. dette var ikke oppretterens feil og han var så hyggelig og ga meg nye 3 uker senere.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...