Gå til innhold
Hiltha

Er dette madras azeel? :)

Recommended Posts

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg. Vi skal starte opp med høns og er i full gang med bygging av både hønsehus og hønsegård, utrolig spennende og moro :) På lørdag ble vi ringt til da kusinen til min svigermor fikk to kyllinger i 50-årsgave.. Hun ville jo absolutt IKKE ha de,  og folk visste jo at vi snart skulle ha høner, så vi "reddet" de en sen lørdag kveld.. Men jeg har ennå ikke fått lokalisert hvor de kommer fra og hva slag det er. Mistenker kanskje madras azeel for syns de ligner kyllinger av det slaget, men jeg er jo helt ny og nokså blank ;)

Om det er det, så passer det dårlig inn med planene våre om å ha verpehøns...

Kan noen hjelpe meg og se hva slag dette er?

post-4008-0-74012000-1399362806_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken rase dette er er jeg ikke i stand til å se. Men det er jo artig med noen "raringer" i flokken av verpehøns også, selv om kanskje ikke kamphøns verper særlig mye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte først at vi ikke skulle ha dem, siden det blir dårlig med egg og jeg var redd de kunne være agressive... Men de er jo så snåle og gode ;) Skikkelig nysgjerrigperer som ikke er redd oss, og de er de første til å komme når jeg åpner døra til buret.

I går hentet vi 6 italienere, både hvite, brune, sølvhalset og savanna, og madras azeelkyllingene (som jeg har funnet ut at det er) er helt klart de mest tillitsfulle så langt :) Vi har ikke hjerte til noe annet enn å beholde de snåle små søtingene.. he he..

Er det forresten noen tips til hvordan vi best kan få kyllingene tamme og vant med oss? De er ca 5 uker gamle og litt redd oss..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bare bruke tiden til hjelp. Løft de opp, kos med de, legg for i hånden, snakk med de....ja rett og slett bare vær sammen med de. Her går alle rundt bena på oss ute, skravler og koser. Det å sjekke de for utøy og helse generelt er ingen problem. Det jeg har gjort, er bare rett og slett å bruke tid på de.......sittet med de ute og inne. Tror det er veien å gå. Ihvertfall fungert her. lykke til og kos deg med de:

• Upvote 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamphøns er, underlig nok, ofte rolige og tillitsfulle. Kanskje fordi de er så trygge på seg sjøl. 
Du er kjempeheldig! Ser ut som det er en hane og en høne av Aseel.   :cheesy:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil Aseelhanen kunne gå overens med den andre hanen min da? :grin: He he.. Eller kan det bli litt bråk ut av det? Om den ene Aseelen viser seg å være hane, så har jeg to haner og seks høner... Ingen sjanse for å forsove seg om morgenen vil jeg iallefall tro da :dans:  :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil Aseelhanen kunne gå overens med den andre hanen min da? :grin: He he.. Eller kan det bli litt bråk ut av det? Om den ene Aseelen viser seg å være hane, så har jeg to haner og seks høner... Ingen sjanse for å forsove seg om morgenen vil jeg iallefall tro da :dans:  :wink:

Hvis de vokser opp sammen tror jeg ikke det er noe problem. Hva slags rase er den andre hanen?

Hva er savanna?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den andre er en italiener :) Jeg hentet flere høner fra en oppdretter og fikk med fargene sølvhalset, brun, hvit og en blågrå hane han kalte for savanna (var visst fargen og dne var italiener)... Viste meg en voksen hane av den også, den var helt nyyyydelig :) Var ikke så vanlig sa han, så ville ikke selge meg noen høne i år, for han ville ale frem flere til neste år selv. Ikke funnet noe info om den jeg heller, noen andre som vet?

Jeg slapp italienerne og azeelene sammen her om dagen og det gikk veldig fint da. De er en liten flokk på 8 stk som ser ut til å kose seg sammen :)

• Upvote 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå