Jump to content
Sign in to follow this  
CamillaJosefine

Høne med gjenklistret øye, manglende fjær mm.

Recommended Posts

Hei, håper å få litt hjelp her siden jeg nylig overtok noen høns fra en mann som ikke kunne ha de lenger. Jeg kan ingenting om høner men har lest endel og steller fint med de. Men nå er den ene høna ikke i form, hun har ett sammenklistret øye, jeg kan ikke se kammen hennes og hun mangler fjær på ryggen etter at forrige eier hadde to haner og fire høner. Hun virker ikke frisk men spiser, men ikke like mye som de andre.Jeg har ikke fått undersøkt henne da de er veldig redd mennesker enda, kan noen gi meg noen tips utifra det jeg beskriver her? 

Setter pris på innspill og vil ikke la henne lide :sad:

Camilla

Det kan hende du har fått ei høne med liten kam pga rasen. Eg har ei høne med veldig liten kam  ei brama(mix?)-høne.

høner blir ofte bar på ryggen visst dei er populær hos hanen.  Fjøra veks ut att i alle fall ved neste fjørskift/myting. 

Auget kan eg ikkje svare deg på sidan eg er nybegynner sjølv, ein av kyllingane mine har nylig fått seg eit hakk på/rundt auget, det vart hovent, og klistra seg av og til att. eg fekk tips om å dryppe med saltvannsdropar. det har blitt litt bedre, men ikkje heilt bra. Nokre seier at ein kan vaske med kamille-te dersom det er infeksjon, men som sagt, eg er ingen ekspert.  

Du kan kjøpe vitamintilskudd eller Ropa-B for å styrke imunforsvaret. Og så kan du legge kvitløksbåt i vatnet og litt eplecidereddik. Det er jo veldig enkelt å få tak i :)

Lykke til  :)

Isoler høna på ein varm stad. Lunka kamillete er antiseptisk og gir god virkning på såre auger. Følg med om det dukkar opp andre symptom.

VIl bare tipse deg med at det er lettest å behandle / håndtere høns som er litt sky på kvelden, etter

at de har vaglet seg. Da er de lette å "plukke" og du slipper å stresse dem unødvending.

Lykke til!

Eva

• Upvote 1