Gå til innhold

Nybegynner med nybegynner klukkhøne i høyden...


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg fikk meg 4 unghøns (10-12 mnd) og en hane for ca 3 mnd siden. For 19 dager sida la brahmadama seg klukk i sin favorittkasse ca 1 meter fra bakken.

Ho har fått ligge fint i fred og hanefar spankulerer rett som det er på utsiden for å passe på. Kan jeg bare la henne ligge der, vil hun ordne opp selv når kyllingene kommer?

Det er en kant på ca 10 cm i inngangen til kassa, vil kyllingene ramle ut? Det er hønsetrapp ned til gulvet..

Klarer hønemor å passe på kyllingene så ingen forviller seg vekk eller blir tatt av dem andre?

Vil hanefar passe på?

Syns dette er i overkant spennende, da både jeg og hønemor er ferskinger i saken, og hanefar er bare 1 år.

Kan flytte henne, men gjorde et forsøk på det da hun la seg klukk første gang, og da gikk hun av egga, vil ikke at det skal skje nå...!

Alle hønene er rolige og hyggelige høner, men dem kan kanskje hakke på kyllinger uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Pass på når klekkedagen merkar seg. Når den første kyllingen har klekka flyttar du høna med reir egg og kylling til ein trygg stad. Gjerne eit godt bur med små sprinkler slik ikkje kyllingane rotar seg ut. Kulde er den visse død for små dunballar. Sett gjerne glitter eller liknande fram for opninga om du er på arbeid på klekkedagen, kyllingar kan rote seg ut av kassa og høna vil då som oftast prioritere egga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ok, men da gjør jeg det. Har mulighet for å flytte dem over i en hesteboks (med netting der det er åpninger, så ingen kommer seg ut) og innrede til dem der, så plass skulle det være nok av. Klekkdato er i morgen, har ikke mulighet til å gjøre noe med det før ca kl 1630, det er ikke farlig å ha stengt for kassa hele dagen fram til det? Høna kan ikke tråkke på kyllingene når det er dårlig plass f eks? Akk og ve, det er så mye å bekymre seg for som førstegangs altså... Hun var veldig kort av egga i dag tidlig, og kremta litt ekstra til meg da jeg titta på egga. Kan det bety at det nærmer seg klukk, at hun veit det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det kom jo ingen kyllinger i går, men hun har ikke vært av reiret siden heller. Nå i kveld piper det under henne, men jeg har ikke turt å titte, for hun er kjempe sint! Stengte for kassa med netting igjen og flytter dem i morgen.

Kan hun bli stressa av flyttingen og forlate de små, eller går det stort sett bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høna må flyttast uansett, eg har opplevd å måtte ta kyllingane frå ei høne fordi ho var veldig hard og drap eit par før eg rakk å komme dei andre til unnsetning. Med dette er skjeldan. Eg tenkjer dette går veldig bra ho blir nok ei fin og beskyttende mor. Masse lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!:)

Tenkte det var på sin plass med en liten oppdatering :)

Jeg flyttet Tuppen med reir, to kyllinger og fire egg inn i en hesteboks. Nesten dag var Tuppen av egga sammen med en kylling, den andre lå død sammen med resten av egga. Den var veldig stor og fin og kvikk dagen før, så jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men sånn er det vel bare innimellom..

Jeg lot dem får være i fred, men merka meg at Tuppen var blitt hønemor på heltid, altså brøy seg lite om egga. Jeg så det an til neste dag i tilfelle ho skulle legge seg igjen,men nei. Da var det også bare tre egg igjen? Hvor kan egg nr fire blitt av i en stengt hesteboks med netting over?

De resterende iskalde eggene tok jeg med inn på badegulvet, men i og med at dem hadde vært kalde et døgn, lå det vel i korta at det ikke skulle funke..

Ga de et døgn, lyste dem, så ikke antydning til liv, så da gikk de i søpla.

Syns synd på lille ensomme kylling og Tuppen som bare hadde en kylling, så jeg kjøpte fire små jevnaldrende fra samme sted som jeg kjøpte mor og far.

Nå er de snart en uke alle fem, flotte nøstene, og Tuppen er en super hønemor!:)

Har kjøpt rugemaskin til neste gang, i tilfelle det samme skulle skje en gang til.

Lar dem gå i hesteboksen til nytt hønsehus med "barselavdelingen" står klart. Så kan dem hilse på resten av gjengen igjennom gjerdet i førsta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...