Gå til innhold

Hvor 'dum' er egentlig silker ?


mwin

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 3 hvite silkekyllinger som nå er ca 10 uker gamle og som nettopp har flyttet ut i eget hønsehus.


Da jeg kjøpte dem fikk jeg beskjed om at de ikke vaglet på noe høyere enn en flat eplekasse , at de ikke kunne gå trappene inn til hønsehuset og at jeg ikke kunne slippe dem løs i hagen for da ville de gå seg bort.  Stemmer dette? Jeg pleier slippe de andre hønene mine ut i hagen med en gang jeg kommer hjem og ønsker at silkene skal ha samme muligheten når de blir større.


Huset vårt grenser til skog og selger sa at da kunne jeg risikere at de vandret ut i skogen og aldri kom tilbake?! Hadde blitt veldig glad for litt info fra noen som har erfaring med silkehøns.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Oi oi oi,fy han eller hun som sa det... :grin: Jeg har tre voksne dverg silker,og jeg må bare si at mer geniale høner skal man leite lenge etter! De vet akkurat hvor de hører hjemme,så når jeg slipper dem ut av bingen de bor i inne i kaninhuset (de pleier og stå og hoppe opp langs nettingdøra for og komme ut når jeg kommer :laugh:) går de bare rundt utenfor huset der de bor,og når jeg vil ha dem inn igjen (hvis de ikke alt har gått inn sjøl hvis døra står åpen) kan jeg bare gå foran dem og så kommer de løpende etter ! De som ser meg gå med to små hvite høner og en hane på slep ler seg skakke  :laugh:  De har eget hønsehus også altså,men de liker best og gå fritt...og så komme inn i bingen sin igjen,så jeg har lissom ikke hjerte til og stappe dem inn i hønsehuset når det er blitt kveld og de står ved gjerdet og tripper fram og tilbake for og komme inn i kaninhuset.... :blush:  Ang vagle så er jo ikke silkene særlig flinke til og fly,så de kommer seg ikke høyt opp på en vagle uten og ha noe annet og hoppe opp på først. Og mange silker foretrekker og sove på gulvet,litt usikker på hva mine gjør nå,men de sov på gulvet lenge. Lykke til som silke-eier :smiley:


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine silker vaglet ikke eller gikk ikke inn på kvelden. Bar å løftet de frem og tilbake og opp i evigheter å va møkklei. Kjøpte ei MEK-høna, å hu lærte de å både vagle å gå inn. Men trur det er veldig indivuelt :laugh:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt silker i mange år og er stadig like forelska. Ingen av mine silker vaglar i høgda men dei mest dominante kan vagle lavt. Dei andre ligg gjerne i rugekassene eller på golvet, gjerne i ein haug. Silker er kloke rolige og veldig vennlige høns. Har ikkje opplevd haneangrep ein einaste gong. Silkene kan gå fritt og eg lokkar alltid silkene inn med ein liten godbit etter nokre timar. Når det regnar held eg dei som oftast inne, dei vert klisj klasj, det kjem av at dei manglar genet som dannar fjærspolar. Du kan trygt ha silkene ute, men preg dei godt med godbitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkene er litt egenrådige og spesielle.

Om ikkje andre fugler vagler med dei i oppveksten trivs dei vest og ligge i ein klump. Mine har alltid godt fint inn og ut. Mere sted bunde høner finner en ikkje.

Jeg sier som så at silkene er litt spesielle men klarer seg fint med samme forhold som andre høns

Det som derimot ikkje er lurt er og ha mange store rasehøns og bare ei silke. Eg har alltid hadt silker og andre høns. Silkene trivs best i egen gruppe er min erfaring

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Yippi...I går kveld gikk alle tre silkene inn på kvelden uten at jeg måtte bære dem :)  De ligger samlet i en eneste hvit haug i en rugekasse på gulvet og lager masse små koselige knirkelyder. Den ene av dem har fått utpreget lilla/blått på nebbet mens det ikke er noen synlige tegn hos de andre to. De har til gjengjeld mer 'hår' på hodet. Håper jeg kan regne med at det er 2 høner og 1 hane jeg har? Jeg har åpnet døra til utegården en del ganger og 'hanen' er den eneste som stormer ut i friheten mens han flakser med vingene. De andre står forsiktig igjen trygt innenfor murene og bare titter. Godt å høre at de er stedbundne i motsetning til dverg Welsumerne mine som har inkludert naboens eng i eget terretorie og er  'all over the place'  Det er kjempeartig med silker!  Er veldig glad for at jeg falt for fristelsen da jeg helt tilfeldig kom over dem.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har hatt en blanding av flere typer silkehøns og flere andre typer (isbar, skånsk blomhøns og dverg kochin) og merker faktisk forskjell på de ulike silketypene. De svarte er roligste, de grå er mest skvetne, den hvite er rolig, men som du beskrev innledningsvis, har den lett for å tulle seg bort fra de andre, ikke finne veien inn i hønsegården- selv om hullet er ganske så tydelig og på samme sted som i går....


Vi har konkludert at den kanskje ikke var like godt rustet som de andre fra fødselen av, men etter det du skriver lurer jeg på om det er noen svake avlsgrener her...


De går ofte fritt i hagen, når vi er hjemme og ute, og alle holder seg til hagen vår bortsett fra skånsk blomhøns, de er tøffere, mer nysgjerrig og går litt lengre avgårde på egenhånd, men ikke langt.


Den hvite silken kom seg aldri på vagle og sov gjerne på gulvet, men de svarte er høyt oppe, og var det tidlig, de grå måtte ha noe å hoppe oppover med og har nå kommet seg til topps (1,5m) 


Dessverre tok katten vår den eneste hvite silken vår, Silke, som var alle barnas favoritt. Den hadde virret seg bort fra flokken (inkludert svart silkehane) og lagt seg til for å legge et egg i blåbærlyngen i utkanten av hagen, da den nok ble tatt av en katt og dratt under en redskapsbu. Der fant vi den død, og i lyngen lå dens siste egg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist.... :cry:  Men tar katter høner? Trodde de var for store. Her går iallfall dvergsilker og katter og hunder rundt i skjønn forening. Har aldri sett at kattene har prøvd seg på hønene. Jeg skal kjøpe noen grå og sorte silkekyllinger til helga,men blei litt betenkt da du skreiv at de grå er mest skvetne - er det flere her som har den erfaringen? Har bare hvite fra før,og de er iallfall kjemperolige. Men måtte kvitte meg med den flotte og koselige hanen vår som plutselig begynte og hakke etter de to minste barna her. Lurer på hva grunnen var til at han begynte med det,de har ikke gjort han noe så vidt jeg vet,de har båret rundt¨på han siden han var kylling og han har likt det så det ut som. Men ikke hyggelig når barna ikke tør gå inn i bingen og se etter egg fordi hanefar står vakt.... Han var igrunnen til overmål påpasselig,så det var kanskje derfor. Håper en av de nye kyllingene blir en koselig hane :smiley:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...