Jump to content
Sign in to follow this  
finna

Ruging av skogsfugl og rype egg

Recommended Posts

Har lest litt rundt på nett om hold av våre norske hønsefugl og ser at en del folk skriver de ikke lar seg gjøre å ruge i maskin eller de får veldig dårlige resultater. Er det noen her som har noe erfaring med dette eller noe informasjon som de vil dele med meg?

Hvis det er noen her som har avlet noen av våre norske arter hadde jeg også satt pris på litt egne erfaringer rundt hold og oppsett.

Hei :)

ja dei er ganske vanskelige å få til i rugemaskina, vi brukte dverg kockin eller silkehøner første tida, så rett før klekking la vi dei i rugemaskin for å beskytte dei mot hønemor. For ho kan oppdage at dette er feil art med feil lyd på kyllingene, og dreper kyllingene når dei klekker. Kyllingene er sarte og tåler ikkje skitt. dei bør gå på finmasket netting og frisk vatn og mat kvar dag. finhakket blåbærlyng, mauregg, små insekter og gress, og fjør oppdrett kraft som er finmalt, bland gjerne inn et kokt egg i det finmalte foret første ukene, men dette MÅ du skifte kvar dag eller mygler det og kyllingene dør lett da.. håper dette hjalp ;)

Takker for svar. Er det noen som vet hvorfor det ikke lar seg gjøre å klekke maskin? Er det noen som driver med sånne fugler leger?

Det er nok noen rundt omkring som driver med storfugl og orrfugl ennå, men inntrykket mitt er at det var flere for 5-10 år siden. Hvorfor det gir dårlig resultat med ruging av egg fra skogsfugl i maskin vet jeg ikke, men noen har nevnt at det er et vokslag på eggene som slites av under naturlig ruging. Og at det kan ha en viss betydning. Som Hønepia nevner er det vanlig å bruke ei klukkhøne de første 23 dagene og deretter flyttes de til en rugemaskin de siste 3 dagene der temperaturen skal ligge på 37,2 - 37,4  grader C, og en fukt på 65-75%

Hei igjen hadde fått tak i 7 orrfugl egge så var lit nervøs når det er så vansklig å ruge de i maskin. Resultatet blei 6 av 7 så er ikke så misfonøyd med det.

• Upvote 1

Hei igjen hadde fått tak i 7 orrfugl egge så var lit nervøs når det er så vansklig å ruge de i maskin. Resultatet blei 6 av 7 så er ikke så misfonøyd med det.

Det var veldig bra resultat på disse eggene. Ikke enkle å ruge de.

vet ikke kjønn enda skla se om det blir noe bilder når jeg får de ut.

finna!!Er så nyskjerig på hvordan det går med kyllingene dine..Har du noen oppdateringer og kome med?kjønn?bilder? :duck: